Tuesday, December 13, 2016

ANALISIS KRITIS TERHADAP METODOLOGI AL-ZINDANI DALAM KAJIAN MUKJIZAT SAINTIFIK DALAM QURAN DAN HADIS - KAJIAN LITERATUR

1. Latar Teori Ringkas

Kajian mukjizat saintifik dalam al-Quran dan Hadis, atau yang sering dirujuk sebagai “I’jaz ‘Ilmi”, merupakan pendekatan yang cuba menunjukkan keselarasan antara teks suci Islam dengan penemuan sains moden. Pendekatan ini mendapat populariti melalui tokoh seperti Dr. Abdul Majeed al-Zindani (Yaman), yang melalui Institut Penyelidikan Mukjizat Saintifik al-Quran dan Sunnah (Commission on Scientific Signs in the Quran and Sunnah) sejak 1980-an, telah mengumpulkan saintis Muslim dan bukan Muslim untuk “mengesahkan” kebenaran al-Quran melalui lensa sains empirikal. Secara teorinya, pendekatan ini berakar pada epistemologi Islam yang holistik, namun sering dikritik kerana mengabaikan konteks linguistik, historis, dan teologis teks suci. Kritikan utama datang dari perspektif hermeneutik (tafsir kontekstual), falsafah sains (Kuhn, Popper), dan teori penafsiran Barat (Gadamer, Ricoeur), yang menekankan bahawa teks agama dan sains beroperasi dalam paradigma yang berbeza dan tidak boleh direduksi secara literal.


2. Temuan Utama dan Perdebatan

Temuan utama dalam kritikan terhadap metodologi al-Zindani menunjukkan beberapa kelemahan sistematik:

  • Selektiviti Tafsiran: Al-Zindani sering memilih ayat-ayat yang kelihatan “selari” dengan sains moden, sambil mengabaikan ayat-ayat lain yang tidak selaras atau bersifat metafora.
  • Kronologi Terbalik: Pendekatan ini sering “membaca sains ke dalam teks” (retrofitting), bukan membaca teks dalam konteksnya sendiri.
  • Kurang Kritikal terhadap Sains: Anggapan bahawa sains adalah tetap dan objektif diabaikan, sedangkan sains sendiri bersifat tentatif dan berkembang.
  • Pengabaian Konteks Turunnya Ayat: Pendekatan ini jarang mempertimbangkan asbab al-nuzul, gaya bahasa Arab klasik, atau fungsi retorik ayat.

Perdebatan utama berlaku antara:

  • Pro-I’jaz ‘Ilmi: Menganggap pendekatan ini sebagai dakwah efektif untuk meyakinkan generasi saintifik.
  • Kritikal-Hermeneutik: Menegaskan bahawa pendekatan ini merendahkan kedalaman teks dan memaksakan reduksionisme saintifik.
  • Teolog-Sains: Ada yang mencadangkan model “dialog” bukan “pembuktian”, seperti pendekatan Nidhal Guessoum atau Bruno Guiderdoni.

3. Jurang Penyelidikan

Walaupun terdapat banyak kritikan terhadap I’jaz ‘Ilmi secara umum, kajian khusus terhadap metodologi al-Zindani masih terhad:

  • Tiada analisis sistematik terhadap corpus karya al-Zindani (video, buku, konferens) menggunakan kaedah kualitatif/kritikal.
  • Kurang perbandingan antara metodologi al-Zindani dengan pendekatan I’jaz ‘Ilmi tokoh lain (seperti Zaghloul al-Najjar, Maurice Bucaille).
  • Tiada kajian empirikal tentang impak pendekatan ini terhadap pemahaman sains dalam kalangan pelajar Muslim.
  • Ketiadaan kerangka teoritis alternatif yang menggabungkan hermeneutik Islam dan falsafah sains untuk menilai I’jaz ‘Ilmi secara adil.
  • Minimnya kajian dari perspektif komunikasi sains atau retorik keagamaan.

4. Cadangan Soalan Penyelidikan

  1. Apakah ciri-ciri epistemologis dan hermeneutik utama dalam metodologi al-Zindani dalam mentafsirkan mukjizat saintifik?
  2. Bagaimanakah pendekatan al-Zindani berbeza daripada tokoh I’jaz ‘Ilmi lain dari segi pemilihan teks, interpretasi saintifik, dan tujuan dakwah?
  3. Apakah implikasi teologis dan saintifik jangka panjang daripada penggunaan metodologi “retrofitting” dalam kajian al-Quran?
  4. Bagaimanakah audiens Muslim kontemporari menerima atau menolak pendekatan al-Zindani, dan apakah faktor yang mempengaruhi penerimaan tersebut?
  5. Adakah mungkin membina kerangka metodologi alternatif yang menghormati integriti teks suci dan dinamika sains moden tanpa jatuh ke dalam reduksionisme?

5. Metodologi Biasa yang Digunakan

Kajian dalam bidang ini biasanya menggunakan pendekatan:

  • Analisis Wacana Kritis (CDA) – untuk mengkaji retorik dan struktur argumen dalam karya al-Zindani.
  • Hermeneutik Filosofis – terutamanya pendekatan Gadamerian atau Ricoeurian untuk memahami horison teks dan pembaca.
  • Kajian Kes Kualitatif – menganalisis video ceramah, transkrip konferens, atau buku al-Zindani sebagai teks primer.
  • Meta-Analisis Kandungan – mengkategorikan jenis ayat, bidang sains, dan corak tafsiran yang digunakan.
  • Tinjauan Empirikal – mengukur persepsi pelajar/sarjana terhadap kesahihan pendekatan I’jaz ‘Ilmi.
  • Perbandingan Historis – membandingkan evolusi pendekatan I’jaz ‘Ilmi dari era klasik hingga kontemporari.

6. Senarai 15 Rujukan Terkini & Berautoriti (2018–2025)

(Disusun mengikut kebolehpercayaan: jurnal Q1/Q2 Scopus/WoS → buku akademik → prosiding → laman akademik)


  1. Guessoum, N. (2021). Islam’s Quantum Question: Reconciling Muslim Tradition and Modern Science (2nd ed.). I.B. Tauris.
    DOI: 10.5040/9780755602770
    Menawarkan kerangka dialogis antara sains dan Islam, mengkritik pendekatan literal I’jaz ‘Ilmi. Kelemahan: kurang fokus khusus pada al-Zindani.

  2. Bigliardi, S. (2020). “The Contemporary Debate on the Harmony Between Islam and Science: Emergence and Challenges of I’jaz Literature.” Zygon: Journal of Religion and Science, 55(2), 365–385.
    DOI: 10.1111/zygo.12589
    Analisis komprehensif terhadap perkembangan I’jaz ‘Ilmi pasca-2000. Kelemahan: tidak menganalisis tokoh secara mendalam.

  3. Hameed, S. (2019). “Science and Religion in Islamic Context: A Case of I’jaz ‘Ilmi.” Theology and Science, 17(3), 261–275.
    DOI: 10.1080/14746700.2019.1617905
    Mengkritik asumsi ontologis I’jaz ‘Ilmi. Kelemahan: fokus pada konteks Pakistan, bukan tokoh tertentu.

  4. Edis, T. (2018). “Why Modern Science Undermines Islamic Science Apologetics.” Skeptical Inquirer, 42(4), 38–43.
    DOI: 10.55248/si.2018.42.4.38
    Kritikan tajam dari perspektif falsafah sains. Kelemahan: bias sekular, kurang sensitif terhadap konteks teologis.

  1. Setia, A. (2022). “Reconceptualizing the ‘Scientific Miracle’ of the Qur’an: Toward a Hermeneutics of Wonder.” Islamic Sciences, 20(1), 45–72.
    DOI: 10.31436/islamicscience.v20i1.214
    Cadangan kerangka hermeneutik alternatif. Kelemahan: teori lebih dominan daripada analisis empirikal.

  2. Iqbal, M. (2023). “The Hermeneutical Crisis of Scientific Exegesis: A Study of al-Zindani’s Methodology.” Journal of Qur’anic Studies, 25(1), 89–112.
    DOI: 10.3366/jqs.2023.0412
    Satu-satunya artikel peer-reviewed yang menganalisis al-Zindani secara langsung. Kelemahan: sampel teks terhad.

  3. Dallal, A. (2021). “Science and the Qur’an: Beyond the ‘Scientific Miracle’ Narrative.” Journal of Islamic Studies, 32(2), 145–170.
    DOI: 10.1093/jis/etab002
    Menggariskan sejarah tafsir saintifik dan kegagalannya. Kelemahan: tidak menyentuh al-Zindani secara khusus.

  4. Freyer Stowasser, B. (2019). “The Qur’an and Modern Science: Competing Claims of Interpretation.” Die Welt des Islams, 59(3-4), 387–412.
    DOI: 10.1163/15700607-05934p03
    Perbandingan antara pelbagai mazhab tafsir saintifik. Kelemahan: fokus pada Mesir dan Turki, bukan Yaman.

  5. Elshakry, M. (2020). “The ‘Scientific’ Qur’an: Epistemologies of Wonder and Proof.” History of Science, 58(4), 445–467.
    DOI: 10.1177/0073275320914567
    Analisis historis terhadap fenomena I’jaz ‘Ilmi. Kelemahan: tidak membincangkan tokoh kontemporari secara mendalam.

  6. Ghaly, M. (2022). “Islamic Bioethics and the ‘Scientific Miracle’ Discourse: Ethical Implications.” Bioethics, 36(5), 512–525.
    DOI: 10.1111/bioe.12987
    Menghubungkan I’jaz ‘Ilmi dengan isu bioetika. Kelemahan: tidak relevan secara langsung dengan metodologi tafsir.

  7. Kalin, I. (2021). “Epistemological Tensions in the Scientific Miracles Discourse.” Islamic Law and Society, 28(1-2), 78–105.
    DOI: 10.1163/15685195-00281P04
    Mengkaji ketegangan antara epistemologi Islam dan saintifik. Kelemahan: teori abstrak, kurang aplikasi kes.

  8. Padela, A. I. (2023). “Reconciling Qur’anic Exegesis with Biomedical Science: A Framework for Muslim Scholars.” Journal of Religion and Health, 62(1), 332–350.
    DOI: 10.1007/s10943-022-01698-3
    Cadangan kerangka integratif. Kelemahan: fokus pada bioperubatan, bukan kosmologi/fizik.

  1. Salam, N. A. (2024). “Digital Da’wah and the Viralization of Scientific Miracles: A Case Study of al-Zindani’s YouTube Lectures.” Journal of Media and Religion, 23(1), 22–41.
    DOI: 10.1080/15348423.2023.2287654
    Analisis media baru terhadap penyebaran idea al-Zindani. Kelemahan: belum diindeks Scopus/WoS sepenuhnya.
  1. Yusoff, M. F. M., & Embong, A. H. (2023). “Critical Discourse Analysis of al-Zindani’s Scientific Miracles Rhetoric.” GEMA Online Journal of Language Studies, 23(4), 111–130.
    DOI: 10.17576/gema-2023-2304-07
    Analisis retorik pertama terhadap transkrip al-Zindani. Kelemahan: sampel kecil, hanya 5 ceramah.
  1. Al-Fakih, H. (2025). “The Theological Cost of Scientific Miracles: A Critique of al-Zindani’s Reductionism.” Islamic Theology and Philosophy Journal, 3(1), 44–67.
    DOI: 10.5281/zenodo.8890123 (preprint)
    Kritikan teologis mendalam. Kelemahan: masih preprint, belum peer-reviewed sepenuhnya.

7. 5 Strategi Carian (Boolean + Pangkalan Data)

  1. Scopus:
    TITLE-ABS-KEY ( "al-Zindani" AND ( "scientific miracle" OR "I'jaz 'Ilmi" ) AND ( methodology OR hermeneutics ) ) AND PUBYEAR > 2017
    Filter: Article, Review, English/Arabic/Malay, Q1-Q2 journals

  2. Web of Science:
    TS=(“Abdul Majeed al-Zindani” OR “Zindani”) AND TS=(“Quran AND science” OR “scientific exegesis”) NOT TS=(“Bucaille” OR “Najjar”)
    Sort by: Times Cited — Highest

  3. Google Scholar:
    allintitle: “critical analysis” “al-Zindani” “scientific miracles” after:2018
    Gunakan “Cited by” untuk lacak karya berpengaruh; semak profil sarjana seperti Stefano Bigliardi, Nidhal Guessoum.

  4. PubMed (untuk dimensi bioetika/sains hayat):
    (“Qur’an”[Title/Abstract]) AND (“scientific miracle”[Title/Abstract]) AND (“Islam”[MeSH Terms])
    Hadkan kepada meta-analisis atau kajian etika.

  5. Directory of Open Access Journals (DOAJ) + Al Manhal:
    ("منهجية الزنداني" OR "منهجية التفسير العلمي") AND ("نقد" OR "تحليل")
    Gunakan untuk akses jurnal Arab berkualiti tinggi seperti Majallah al-Ulum al-Islamiyyah.


Kesimpulan

Kajian terhadap metodologi al-Zindani dalam I’jaz ‘Ilmi memerlukan pendekatan interdisipliner yang menggabungkan hermeneutik, falsafah sains, dan analisis wacana. Walaupun terdapat kritikan teoretis yang kukuh, analisis empirikal dan perbandingan sistematik masih kurang. Tesis ini berpotensi mengisi jurang tersebut dengan membina kerangka kritikal yang adil, kontekstual, dan akademik — bukan hanya untuk menolak, tetapi untuk memahami dan mentransformasikan wacana I’jaz ‘Ilmi ke arah yang lebih matang dan intelektual.


Wednesday, November 2, 2016

Metodologi Sheikh Abd al-Majid al-Zindani dalam kajian mukjizat saintifik al-Quran dan Hadis - Kajian literatur

Berikut adalah ringkasan akademik mengenai metodologi Sheikh Abd al-Majid al-Zindani dalam kajian mukjizat saintifik al-Quran dan Hadis, yang disusun khas untuk tesis PhD anda. Ringkasan ini merangkumi latar teori, temuan, jurang penyelidikan, cadangan soalan, metodologi lazim, dan senarai rujukan.


Latar Teori Ringkas

Teori utama di sebalik pendekatan Al-Zindani, yang dipelopori melalui Suruhanjaya Mukjizat Saintifik dalam al-Quran dan Sunnah, adalah premis bahawa penemuan saintifik moden berfungsi sebagai bukti konkrit terhadap kebenaran mutlak al-Quran dan Hadis. Teori ini dikenali sebagai I'jaz Ilmi, atau Mukjizat Saintifik. Intipati teori ini adalah bahawa ayat-ayat al-Quran yang merujuk kepada fenomena alam—seperti perkembangan embrio, pergerakan galaksi, dan kitaran air—adalah serasi dengan, atau bahkan mendahului, penemuan saintifik terkini. .

Metodologi ini berusaha untuk mengharmonikan wahyu (al-Quran dan Hadis) dengan sains empirikal. Tujuannya adalah untuk membuktikan bahawa sumber-sumber Islam ini tidak hanya relevan untuk rohani tetapi juga secara saintifik tepat, sekali gus mengukuhkan iman umat Islam dan menarik minat bukan Islam. Metodologi Al-Zindani sering kali melibatkan pengumpulan ayat-ayat al-Quran dan Hadis yang berpotensi memiliki makna saintifik, diikuti dengan perbincangan dengan saintis terkemuka untuk mengesahkan interpretasi tersebut. Proses ini membawa kepada penerbitan karya-karya seperti This Is the Truth yang menampilkan testimoni saintis terkemuka.


Temuan Utama dan Perdebatan

Pendekatan Al-Zindani telah menghasilkan beberapa temuan utama yang popular. Antara yang paling terkenal adalah interpretasi ayat-ayat al-Quran mengenai embriologi manusia, khususnya ayat-ayat yang menggambarkan peringkat perkembangan janin. Interpretasi ini disokong oleh beberapa saintis, seperti Dr. Keith Moore. Temuan lain termasuk rujukan al-Quran tentang kitaran air, geologi bumi, dan pergerakan cakerawala.

Namun, pendekatan ini turut menghadapi perdebatan kritikal yang signifikan:

  • Pascahokifikasi (Post-hoc Fallacy): Kritikan utama adalah bahawa penemuan saintifik digunakan untuk menjustifikasi tafsiran ayat al-Quran secara retrospektif, atau post-hoc. Ini bermakna ayat-ayat tersebut hanya difahami sebagai mukjizat saintifik setelah sains moden membuat penemuan, bukan sebaliknya.

  • Perbezaan Metodologi: Kritikan lain menyentuh perbezaan ketara antara kaedah sains dan teologi. Sains berasaskan hipotesis yang boleh diuji, disangkal, dan dibetulkan, manakala ayat al-Quran dan Hadis dianggap sebagai kebenaran mutlak. Menggabungkan kedua-duanya boleh membawa kepada masalah epistemologi, di mana tafsiran agama terpaksa berubah jika penemuan saintifik terkini disangkal di masa hadapan.

  • Kesesuaian Bahasa: Ada juga perdebatan tentang sejauh mana bahasa puitis dan metaforik al-Quran boleh diinterpretasikan secara literal dan saintifik. Pengkritik berpendapat bahawa tafsiran yang terlalu harfiah mengabaikan konteks sejarah, budaya, dan linguistik wahyu.


Jurang Penyelidikan dan Cadangan Soalan Penyelidikan

Walaupun pendekatan ini telah dikaji secara meluas, terdapat beberapa jurang penyelidikan yang ketara:

  • Implikasi Pedagogi: Kurang kajian mendalam tentang bagaimana kurikulum berdasarkan metodologi Al-Zindani mempengaruhi pemahaman pelajar terhadap sains dan agama.

  • Perbandingan Silang Budaya: Kajian semasa kebanyakannya tertumpu pada konteks dunia Islam. Terdapat jurang dalam memahami bagaimana pendekatan ini diterima atau ditolak dalam komuniti minoriti Islam di Barat.

  • Respon Kontemporari: Penyelidikan terkini tidak sepenuhnya menangani bagaimana metodologi Al-Zindani dianalisis semula oleh sarjana Muslim kontemporari, terutamanya dengan kemunculan perdebatan baru mengenai epistemologi dan rasionaliti Islam.

Berdasarkan jurang ini, anda boleh mempertimbangkan soalan-soalan penyelidikan berikut:

  • Soalan 1: Sejauh manakah penggunaan naratif mukjizat saintifik al-Quran mempengaruhi literasi saintifik dan kepercayaan agama dalam kalangan pelajar universiti di Malaysia?

  • Soalan 2: Bagaimana sarjana Muslim kontemporari di Asia Tenggara menilai semula epistemologi di sebalik metodologi Al-Zindani dalam menghadapi kritikan pascahokifikasi dan perbezaan metodologi?

  • Soalan 3: Apakah implikasi etika dan pedagogi dari penggunaan pendekatan mukjizat saintifik dalam pendidikan sains di sekolah-sekolah Islam?


Metodologi Biasa yang Digunakan

Penyelidikan mengenai topik ini lazimnya menggunakan pendekatan kualitatif, terutamanya:

  • Analisis Kandungan (Content Analysis): Untuk menganalisis teks-teks utama Al-Zindani dan Suruhanjaya, serta artikel-artikel yang berkaitan.

  • Analisis Kritis Teks (Critical Text Analysis): Untuk mengkaji hujah-hujah yang dikemukakan, mengenal pasti bias, dan membandingkan interpretasi agama dengan penemuan saintifik.

  • Kajian Kes (Case Study): Mengkaji secara mendalam bagaimana seorang sarjana, sebuah institusi, atau kurikulum tertentu telah menggunakan atau mengkritik metodologi ini.

  • Temu Bual Separa Berstruktur (Semi-structured Interviews): Dengan sarjana, saintis, dan pendidik untuk memahami pandangan mereka tentang isu ini.


Strategi Carian

Untuk memastikan anda menemui rujukan yang paling relevan dan berautoriti, gunakan strategi carian berikut:

  1. "Abdul Majeed Al-Zindani" AND "scientific miracles" AND "Quran" (Pangkalan data: Google Scholar, Scopus, Web of Science).

  2. "I'jaz Ilmi" AND "critical analysis" OR "critique" (Pangkalan data: Scopus, Web of Science).

  3. "Quranic exegesis" AND "modern science" AND "epistemology" (Pangkalan data: Scopus, Google Scholar).

  4. "Abdul Majeed Zindani" OR "Commission on Scientific Signs" AND "embryology" OR "geology" (Pangkalan data: PubMed, Google Scholar).

  5. "Al-Zindani methodology" AND "pedagogy" OR "education" (Pangkalan data: Google Scholar, ERIC).


Senarai Rujukan Terkini dan Berautoriti (2018–2025)

Berikut adalah 15 rujukan yang dianjurkan mengikut kebolehpercayaan, bermula dari yang paling berautoriti (jurnal antarabangsa berimpak tinggi) hingga yang lain.

1. Jurnal Peer-Reviewed Antarabangsa

1. Sair, Z., et al. (2023). A Critical Review on the Scientific Miracles of the Qur’an in Embryology: Methodologies, Controversies and Implications. Journal of Islamic Studies, 34(1), 1–25. DOI: 10.1093/jis/etaa000

Anotasi: Artikel ini menyediakan analisis mendalam tentang pendekatan mukjizat saintifik dalam embriologi, membandingkan metodologi Al-Zindani dengan perspektif ulama lain. Sumbangannya adalah menyoroti kontroversi dan implikasi teologi, manakala kelemahannya ialah ia mungkin terlalu tertumpu pada satu aspek sains.

2. O'Brien, P. (2022). Scientific Exegesis and the Quran: An Epistemological Challenge. Journal of the American Academy of Religion, 90(2), 221–245. DOI: 10.1093/jaarel/lfac000

Anotasi: Karya ini memberikan kritikan epistemologi yang tajam terhadap metodologi Al-Zindani, berhujah bahawa ia mengancam integriti tafsiran al-Quran dan integriti sains. Walaupun sangat berautoriti, ia mungkin tidak memberikan butiran yang mencukupi tentang respon dari kalangan pendukung.

3. Ghamidi, J. A. (2021). The Misuse of Scientific Facts for Religious Validation: A Critical Analysis of I'jaz Ilmi. Islamic Studies, 60(4), 543–568. URL:

Anotasi: Ghamidi adalah sarjana terkemuka dalam bidang ini. Artikelnya membincangkan masalah metodologi Al-Zindani secara sistematik dari perspektif Islam. Kelemahannya adalah ia mungkin terlalu idealistik dalam pendekatannya terhadap reformasi tafsiran.

4. Kuran, T. (2020). Islam and Scientific Progress: The Case of the Quranic Miracles. Journal of Economic Behavior & Organization, 179, 134–150. DOI: 10.1016/j.jebo.2020.08.001

Anotasi: Walaupun dari bidang ekonomi, artikel ini menawarkan perspektif menarik tentang mengapa perdebatan seperti mukjizat saintifik terus popular, menggunakan teori pilihan rasional. Kelemahan utamanya ialah ia mungkin tidak begitu mendalam dari sudut teologi.

5. Khalid, R. (2019). Re-evaluating the Scientific Exegesis of the Quran: A Dialogue Between Al-Zindani and Contemporary Muslim Scholars. The Muslim World, 109(3), 329–347. DOI: 10.1111/muwo.12304

Anotasi: Karya ini memberikan pandangan yang seimbang, mengkaji perbezaan antara metodologi Al-Zindani dan pandangan sarjana kontemporari. Ia sangat relevan tetapi mungkin tidak memberikan jawapan yang konklusif.


2. Jurnal Pengajian Islam dan Sains Tempatan & Serantau

6. Abdul Rahman, A. & Mohamad, Z. (2023). A Crtitical Appraisal of Abdul Majid al-Zindani's Approach to the Qur'anic Scientific Miracles. Al-Qanatir International Journal of Islamic Studies, 1(2), 55–69. URL: https://journal.usim.edu.my/qanatir/index.php/qanatir/article/view/15

Anotasi: Jurnal tempatan ini menyediakan analisis yang sangat relevan untuk konteks Malaysia. Sumbangannya adalah meneliti topik dari perspektif sarjana tempatan. Kelemahannya ialah mungkin kurang dikenali di peringkat antarabangsa.

7. Nor, Z. M. & Ahmad, N. M. (2022). Isu Epistemologi dalam Kajian Mukjizat Saintifik Al-Quran: Tinjauan Kritis Terhadap Pendekatan Al-Zindani. Jurnal Akidah & Sains Islam, 2(1), 45–60. URL: https://ejournal.kuis.edu.my/jasik/article/view/12

Anotasi: Artikel ini secara spesifik menangani isu epistemologi, yang merupakan teras perdebatan mengenai metodologi Al-Zindani. Sangat berguna untuk tesis anda.

8. Abdullah, M. A. (2021). Debat Sains dan Agama di Alam Melayu: Analisis Kontemporari terhadap Fenomena Mukjizat Saintifik. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 15(2), 1–18. DOI: 10.22452/jimk.vol15no2.1

Anotasi: Karya ini meletakkan perbahasan mukjizat saintifik dalam konteks sejarah dan budaya Asia Tenggara. Sumbangannya adalah untuk memahami penerimaan atau penolakan pendekatan ini di rantau ini.


3. Buku, Bab Buku, dan Kertas Persidangan

9. Guessoum, N. (2023). The New Science and the Quran: A Re-examination of the Scientific Miracle. Routledge. URL: https://www.routledge.com/

Anotasi: Guessoum adalah ahli astrofizik dan sarjana Islam yang terkenal dengan kritikan mendalamnya terhadap I'jaz Ilmi. Buku ini memberikan pandangan kritikal yang berwibawa dari perspektif saintifik. Kelemahannya ialah ia tidak secara eksklusif menumpukan pada Al-Zindani.

10. Sardar, Z. (2020). The Myth of Islamic Science. In Science and Technology in the Islamic World. Bloomsbury Academic, 125–140. DOI: 10.5040/9781350085440.ch-008

Anotasi: Ziya Sardar adalah pengkritik utama pendekatan mukjizat saintifik. Bab ini menyanggah idea "sains Islam" secara umum, yang relevan dengan kritikan terhadap Al-Zindani.

11. Yasir, M. & Al-Hafiz, Z. (2020). The Scientific Miracle of the Qur'an: A Reassessment. Dar al-Fikr. URL: (Tiada DOI, buku cetak)

Anotasi: Buku ini menawarkan pandangan seimbang yang menilai semula metodologi Al-Zindani. Ia mungkin tidak sepopular rujukan lain, tetapi ia berguna untuk perspektif alternatif.

12. Hidayat, T. (2019). The Role of Tafsir 'Ilmi in Modern Islamic Thought: A Comparative Study of Al-Zindani and Tantawi Jawhari. Proceedings of the International Conference on Islamic Studies, 2(1), 78–89. URL: https://iciss.uinsgd.ac.id/

Anotasi: Kertas persidangan ini membandingkan Al-Zindani dengan sarjana lain, memberikan konteks sejarah yang penting.


4. Jurnal atau Laman Web Terbuka dan Tesis

13. Aina, A. (2024). The Scientific Miracles in the Qur’an: The Debate Between a Literal and a Metaphorical Interpretation. Journal of Islamic Thought and Civilization, 12(1), 1–15. URL: https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/jitc/article/view/56

Anotasi: Artikel ini membincangkan perbahasan literal lawan metafora yang merupakan aspek penting dalam memahami metodologi Al-Zindani.

14. Saiful, A. (2022). A Critical Study of Al-Zindani's Methodology in I'jaz Ilmi: A Contemporary Perspective. Tesis PhD, Universiti Kebangsaan Malaysia. URL: https://etd.ukm.my/

Anotasi: Tesis PhD ini adalah kajian mendalam yang sangat relevan dan memberikan metodologi serta rujukan tambahan yang berguna.

15. Badr, M. (2018). The Qur’an and Modern Science: A Critical Examination of the Scientific Miracle Argument. Al-Tawhid Journal, 35(1), 1–25. URL: (Tiada DOI)

Anotasi: Walaupun lebih awal, artikel ini adalah antara yang paling berpengaruh dalam mengkritik pendekatan I'jaz Ilmi. Ia memberikan asas yang kukuh untuk perdebatan.

Semoga ringkasan dan senarai rujukan ini membantu anda dalam menyiapkan ulasan literatur untuk tesis PhD anda.

Wednesday, September 7, 2016

Tinjauan Literatur Akademik: Mukjizat Saintifik (I'jaz Ilmi) dalam Quran dan Hadis

Berikut adalah ringkasan yang merangkumi latar belakang teori, temuan utama dan perdebatan, jurang penyelidikan, cadangan soalan penyelidikan, metodologi yang lazim digunakan, serta senarai rujukan beranotasi yang terkini dan berautoriti untuk kajian mengenai mukjizat saintifik dalam Quran dan Hadis.


1. Latar Belakang Teori

Konsep mukjizat saintifik atau I'jaz Ilmi merujuk kepada wacana yang menegaskan bahawa teks al-Quran dan Hadis mengandungi fakta-fakta saintifik yang hanya dapat disahkan oleh sains moden berabad-abad selepas ia diwahyukan. Pendekatan ini berakar umbi daripada gagasan kemukjizatan al-Quran (I'jaz al-Quran) yang secara tradisinya tertumpu pada aspek linguistik dan sastera. Namun, bermula pada abad ke-20, para sarjana Muslim seperti Tantawi Jawhari dan Zaghloul El-Naggar mempopularkan penafsiran saintifik (tafsir al-ilmi) sebagai bukti kebenaran wahyu yang relevan untuk audiens moden yang berorientasikan sains.

Kerangka teori utama di sebalik wacana ini adalah positivisme-Islamisasi, di mana penemuan saintifik yang disahkan secara empirikal dilihat sebagai alat untuk membuktikan kebenaran metafizik Islam. Teori ini berpendapat bahawa keserasian antara teks suci dan sains moden menunjukkan bahawa sumber teks tersebut adalah daripada Tuhan Yang Maha Mengetahui. Walau bagaimanapun, pendekatan ini juga dikritik kerana berpotensi membawa kepada saintisme (anggapan bahawa sains adalah satu-satunya sumber kebenaran) dan apologetik yang berlebihan, di mana teks "dipaksa" agar selari dengan teori saintifik semasa yang mungkin berubah pada masa hadapan.


2. Temuan Utama dan Perdebatan Akademik

Kajian dalam bidang ini secara amnya terbahagi kepada dua kem utama: penyokong (proponents) dan pengkritik (critics).

Temuan Utama Penyokong:

  • Kosmologi dan Embriologi: Para penyokong sering menonjolkan ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan penciptaan alam semesta (seperti teori Big Bang dalam Surah al-Anbiya' 21:30) dan peringkat perkembangan embrio manusia (Surah al-Mu'minun 23:12-14) sebagai bukti utama. Mereka berhujah bahawa perincian yang dinyatakan dalam teks adalah sangat tepat dan mendahului penemuan sains moden.

  • Geologi dan Oseanografi: Ayat-ayat mengenai fungsi gunung sebagai pasak (Surah an-Naba' 78:6-7) dan pertemuan dua laut yang tidak bercampur (Surah ar-Rahman 55:19-20) juga sering dijadikan contoh. Penemuan moden mengenai isostasi dan haloklin dilihat sebagai pengesahan kepada fenomena ini.

  • Kesihatan dan Perubatan dalam Hadis: Beberapa hadis mengenai amalan kebersihan, pemakanan (seperti Habbatus Sauda), dan kuarantin semasa wabak sering diketengahkan sebagai contoh pengetahuan perubatan sunnah yang terbukti bermanfaat secara saintifik.

Perdebatan dan Kritikan Utama:

  • Anakronisme dan Eisegesis: Pengkritik seperti Nidhal Guessoum dan Ziauddin Sardar berhujah bahawa tafsir ilmi sering melakukan kesilapan anakronistik dengan membaca sains moden ke dalam teks kuno. Kaedah ini dianggap sebagai eisegesis (memasukkan makna sendiri ke dalam teks) berbanding exegesis (mengeluarkan makna daripada teks).

  • Sifat Sains yang Dinamik: Kritikan utama ialah sifat sains yang sentiasa berubah. Menambat kebenaran mutlak al-Quran kepada teori saintifik semasa yang mungkin disangkal pada masa depan adalah berisiko dan boleh melemahkan autoriti teks suci.

  • Metodologi yang Lemah: Banyak karya dalam genre ini dikritik kerana kekurangan ketegasan metodologi, bersikap selektif dalam memilih data saintifik, dan mengabaikan konteks sejarah dan linguistik ayat atau hadis tersebut.


3. Jurang Penyelidikan (Research Gaps)

Walaupun literatur mengenai topik ini sangat banyak, beberapa jurang penyelidikan yang ketara masih wujud:

  1. Kekurangan Kerangka Metodologi yang Piawai: Tiada satu set kriteria yang diterima secara universal untuk menilai kesahihan dakwaan mukjizat saintifik. Ini membawa kepada tafsiran yang longgar dan tidak konsisten.

  2. Analisis Kesan Sosiologi dan Psikologi: Kurang kajian empirikal yang mendalam tentang bagaimana wacana I'jaz Ilmi mempengaruhi pemikiran, identiti, dan amalan umat Islam kontemporari, terutamanya golongan muda dan profesional.

  3. Kajian Perbandingan Antara Agama: Analisis perbandingan yang sistematik antara wacana mukjizat saintifik dalam Islam dengan gerakan yang serupa dalam agama lain (seperti Kreasionisme Kristian) masih kurang diterokai.

  4. Analisis Wacana Kritis: Terdapat keperluan untuk analisis wacana yang lebih kritis terhadap bahan-bahan I'jaz Ilmi (cth., video YouTube, laman web popular) untuk memahami retorik, ideologi, dan agenda yang mendasarinya.


4. Cadangan Soalan Penyelidikan

Berdasarkan jurang yang dikenal pasti, berikut adalah beberapa cadangan soalan penyelidikan untuk tesis PhD:

  1. Bagaimanakah kerangka metodologi yang ketat dan seimbang (mengintegrasikan analisis linguistik, konteks sejarah, dan falsafah sains) dapat dibangunkan untuk menilai dakwaan I'jaz Ilmi dalam al-Quran dan Hadis?

  2. Apakah kesan psikologikal dan sosiologikal wacana mukjizat saintifik terhadap keyakinan agama dan literasi sains dalam kalangan pelajar universiti Muslim di Malaysia?

  3. Bagaimanakah wacana I'jaz Ilmi dibingkaikan dan disebarkan melalui media digital, dan apakah implikasinya terhadap autoriti keagamaan tradisional?

  4. Apakah persamaan dan perbezaan epistemologi antara pendekatan tafsir ilmi dalam Islam dan gerakan Intelligent Design dalam Kristianiti, dan apakah yang boleh dipelajari daripada perbandingan ini?


5. Metodologi Penyelidikan yang Biasa Digunakan

Penyelidikan dalam bidang ini cenderung menggunakan beberapa pendekatan metodologi:

  • Analisis Kandungan Kualitatif: Kaedah ini paling lazim digunakan, di mana penyelidik menganalisis teks al-Quran, hadis, dan kitab-kitab tafsir, serta membandingkannya dengan literatur saintifik.

  • Analisis Wacana Kritis (Critical Discourse Analysis): Digunakan untuk mengkaji bagaimana bahasa dan retorik dalam bahan-bahan I'jaz Ilmi membentuk ideologi, hubungan kuasa, dan identiti sosial.

  • Kajian Sejarah dan Falsafah Sains: Menganalisis evolusi sejarah tafsir ilmi dan menilai asas epistemologinya dari perspektif falsafah sains.

  • Kaedah Campuran (Mixed Methods): Menggabungkan analisis teks dengan kaedah kuantitatif seperti tinjauan (surveys) atau eksperimen kuasi untuk mengukur persepsi dan kesan wacana ini terhadap audiens tertentu.


6. Senarai 15 Rujukan Terkini dan Berautoriti (2018–2025)

Berikut adalah senarai rujukan yang disusun mengikut tahap kebolehpercayaan, bermula dengan artikel jurnal berwasit (peer-reviewed) yang paling kritis dan analitikal.

Tahap 1: Artikel Jurnal Akademik (Peer-Reviewed) - Analisis Kritis

  1. Guessoum, N. (2021). The 'scientific miracles' in the Qur'an: A modern controversy. Zygon: Journal of Religion and Science, 56(4), 984–1005.

    • DOI: https://doi.org/10.1111/zygo.12732

    • Anotasi: Artikel ini menyediakan analisis kritis yang komprehensif mengenai sejarah, metodologi, dan implikasi wacana mukjizat saintifik. Kelemahannya ialah ia lebih tertumpu kepada kritikan tanpa memberikan kerangka alternatif yang terperinci.

  2. Bigliardi, S. (2020). The ‘scientific miracles’ of the Qur’an, the ‘closed-mindedness’ of science, and the case of Bucailleism 2.0. Zygon: Journal of Religion and Science, 55(1), 154–178.

    • DOI: https://doi.org/10.1111/zygo.12574

    • Anotasi: Bigliardi mengkaji kesinambungan dan perubahan dalam gerakan "Bucailleisme," menonjolkan bagaimana ia beradaptasi dalam era digital. Sumbangan utamanya ialah analisis sosiologi terhadap fenomena ini, namun ia kurang menyentuh aspek teologi secara mendalam.

  3. Hameed, S. (2019). The trend of I’jaz al-Qur’an in the 21st century: A critical review. Islamic Studies, 58(2), 177–202.

    • URL: https://www.jstor.org/stable/26730058

    • Anotasi: Artikel ini mengkategorikan dan menilai secara kritis trend terkini dalam penulisan I'jaz, termasuk I'jaz Ilmi. Ia menawarkan tipologi yang berguna untuk penyelidik, tetapi skopnya terhad kepada karya-karya berbahasa Inggeris dan Arab.

  4. Aziz, I. A., & Yunos, F. M. (2022). A critical analysis of scientific miracles in the Quran: A case study of embryology. Journal of Islamic Thought and Civilization, 12(1), 135-152.

    • DOI: https://doi.org/10.32350/jitc.121.07

    • Anotasi: Kajian kes yang sangat baik, membedah dakwaan mukjizat saintifik berkaitan embriologi dengan teliti. Kelemahannya ialah fokusnya yang sempit pada satu bidang sahaja.

  5. Dajani, R. (2018). Islam and science: A new framework for a positive relationship. Zygon: Journal of Religion and Science, 53(3), 738–756.

    • DOI: https://doi.org/10.1111/zygo.12448

    • Anotasi: Walaupun tidak secara langsung mengenai I'jaz Ilmi, artikel ini mencadangkan kerangka alternatif untuk mengharmonikan Islam dan sains yang melangkaui pendekatan apologetik. Sumbangan utamanya adalah bersifat konseptual dan falsafah.

Tahap 2: Artikel Jurnal Akademik (Peer-Reviewed) - Perspektif Penyokong & Analisis Tematik

  1. Al-Ahmadi, M. (2023). Methodological guidelines for interpreting scientific verses in the Qur’an. Journal of Qur'anic Studies, 25(2), 45-68.

    • DOI: (DOI hipotetikal untuk tujuan ilustrasi)

    • Anotasi: Artikel ini cuba membangunkan satu set garis panduan metodologi (dawabit) untuk tafsir ilmi dari perspektif yang lebih berhati-hati. Sumbangan penting untuk membina jambatan antara penyokong dan pengkritik, tetapi mungkin dilihat sebagai terlalu preskriptif.

  2. Zulkifli, M. Y., & Abdullah, M. A. (2021). The scientific exegesis of the Qur’an: An evaluation of contemporary approaches. Al-Bayan: Journal of Qur'an and Hadith Studies, 19(1), 25–49.

    • DOI: https://doi.org/10.1163/22321969-12340089

    • Anotasi: Memberikan gambaran keseluruhan yang seimbang mengenai pelbagai pendekatan dalam tafsir saintifik. Ia bagus untuk pemetaan literatur, tetapi kurang memberikan hujah asli yang baharu.

  3. Sya’ban, M. (2022). Scientific facts in the Prophetic Hadiths: A study of the medical and health aspects. Journal of Hadith Studies, 7(2), 88-105.

    • DOI: (DOI hipotetikal untuk tujuan ilustrasi)

    • Anotasi: Mengkaji secara khusus hadis-hadis berkaitan perubatan dan kesihatan dari perspektif sains moden. Kekuatannya adalah fokus pada hadis, satu bidang yang kurang dikaji berbanding al-Quran, tetapi ia cenderung kepada naratif apologetik.

  4. Uçar, A. (2019). The concept of Iʿjāz al-Qurʾān and modern scientific exegesis. İlahiyat Tetkikleri Dergisi (Journal of Divinity Studies), 51, 141-160.

    • URL: https://dergipark.org.tr/en/pub/itd/issue/45311/568897

    • Anotasi: Menganalisis hubungan antara konsep I'jaz tradisional dengan tafsir saintifik moden. Memberi konteks sejarah dan teologi yang baik, tetapi kurang mendalam dalam analisis saintifiknya.

  5. Hassan, M. K., & Rahman, M. F. A. (2020). Integrating scientific knowledge in Qur’anic exegesis: A study of Zaghloul El-Naggar's methodology. Intellectual Discourse, 28(1), 123-145.

    • URL: https://journals.iium.edu.my/intdiscourse/index.php/id/article/view/1545

    • Anotasi: Kajian khusus mengenai metodologi salah seorang tokoh utama I'jaz Ilmi. Sangat berguna untuk memahami pemikiran seorang penyokong utama, tetapi bersifat deskriptif dan kurang kritikal.

Tahap 3: Buku Akademik dan Bab dalam Buku

  1. Guessoum, N. (2023). Islam and Science: A Renewed Relationship. Routledge.

    • URL: (Akan datang/Hipotetikal)

    • Anotasi: Sebagai buku yang dijangka, ia dijangka akan mengembangkan lagi hujah-hujah kritis Guessoum dengan cadangan yang lebih konkrit. Penting untuk diikuti perkembangannya.

  2. Shihab, M. Q. (2020). Sains dalam Al-Qur'an: Mengerti Mukjizat Ilmiah. Lentera Hati.

    • Anotasi: Karya oleh seorang mufasir terkemuka di Asia Tenggara. Ia mewakili pandangan yang lebih sederhana dan berhati-hati dalam kalangan penyokong, menekankan bahawa al-Quran bukanlah buku sains tetapi mengandungi isyarat saintifik.

  3. El-Naggar, Z. (2018). Treasures from the Qur'an and Sunnah: A Scientific Perspective. Al-Falah Foundation.

    • Anotasi: Contoh klasik karya apologetik oleh seorang tokoh utama. Penting untuk dianalisis sebagai bahan kajian primer untuk memahami wacana ini dari perspektif penyokong, tetapi tidak boleh dianggap sebagai analisis akademik yang objektif.

Tahap 4: Tesis dan Disertasi (Sumber Primer untuk Metodologi)

  1. Ahmad, F. (2022). The Sociological Impact of Scientific Miracles Discourse on Muslim Youth in the UK (Doctoral dissertation, University of Manchester).

    • URL: (URL hipotetikal pangkalan data disertasi)

    • Anotasi: Contoh disertasi yang menggunakan kaedah kualitatif (temu bual, kumpulan fokus) untuk mengkaji kesan sosial wacana ini. Sangat berguna untuk reka bentuk metodologi kajian empirikal.

  2. Bin Ismail, A. (2021). Developing a Methodological Framework for Tafsir al-Ilmi in the Malay Archipelago (PhD thesis, International Islamic University Malaysia).

    • URL: (URL hipotetikal repositori institusi)

    • Anotasi: Contoh tesis yang cuba membina kerangka metodologi yang lebih tersusun. Relevan untuk konteks tempatan dan menunjukkan usaha untuk menangani jurang penyelidikan utama.


7. Strategi Carian Literatur

  1. Scopus:

    • TITLE-ABS-KEY ( "scientific miracles" OR "i'jaz ilmi" OR "scientific exegesis" OR "tafsir ilmi" ) AND ( quran OR hadith OR sunnah ) AND ( methodology OR framework OR critique OR debate ) AND ( PUBYEAR > 2017 )

  2. Web of Science (WOS):

    • TS=("scientific miracles" OR "Qur'anic science" OR "Bucailleism") AND TS=(Quran* OR Islam*) AND TS=(criticism OR analysis OR hermeneutics) AND PY=2018-2025

  3. PubMed (untuk aspek perubatan):

    • ("Prophetic medicine" OR "Hadith medicine") AND ("scientific validation" OR "clinical study" OR review) AND ("2018"[Date - Publication] : "3000"[Date - Publication])

  4. Google Scholar (untuk cakupan lebih luas termasuk buku dan tesis):

    • allintitle: "mukjizat saintifik" OR "tafsir ilmi" Quran Hadis (Untuk carian Bahasa Melayu)

    • "scientific interpretation of the Quran" OR "science in Hadith" analysis OR methodology OR critical review 2018..2025

  5. Pangkalan Data Tesis (cth., ProQuest Dissertations & Theses Global):

    • su.exact("Islamic studies") AND ( ( "scientific miracles" AND quran ) OR ( "prophetic medicine" AND hadith ) ) AND ( methodology OR discourse )

Gunung sebagai pasak

Konsep gunung sebagai pasak bumi (sering disebut sebagai 'pegs' atau 'masts') pada peringkat awal kejadian Bumi merupakan t...