Wednesday, November 2, 2016

Metodologi Sheikh Abd al-Majid al-Zindani dalam kajian mukjizat saintifik al-Quran dan Hadis - Kajian literatur

Berikut adalah ringkasan akademik mengenai metodologi Sheikh Abd al-Majid al-Zindani dalam kajian mukjizat saintifik al-Quran dan Hadis, yang disusun khas untuk tesis PhD anda. Ringkasan ini merangkumi latar teori, temuan, jurang penyelidikan, cadangan soalan, metodologi lazim, dan senarai rujukan.


Latar Teori Ringkas

Teori utama di sebalik pendekatan Al-Zindani, yang dipelopori melalui Suruhanjaya Mukjizat Saintifik dalam al-Quran dan Sunnah, adalah premis bahawa penemuan saintifik moden berfungsi sebagai bukti konkrit terhadap kebenaran mutlak al-Quran dan Hadis. Teori ini dikenali sebagai I'jaz Ilmi, atau Mukjizat Saintifik. Intipati teori ini adalah bahawa ayat-ayat al-Quran yang merujuk kepada fenomena alam—seperti perkembangan embrio, pergerakan galaksi, dan kitaran air—adalah serasi dengan, atau bahkan mendahului, penemuan saintifik terkini. .

Metodologi ini berusaha untuk mengharmonikan wahyu (al-Quran dan Hadis) dengan sains empirikal. Tujuannya adalah untuk membuktikan bahawa sumber-sumber Islam ini tidak hanya relevan untuk rohani tetapi juga secara saintifik tepat, sekali gus mengukuhkan iman umat Islam dan menarik minat bukan Islam. Metodologi Al-Zindani sering kali melibatkan pengumpulan ayat-ayat al-Quran dan Hadis yang berpotensi memiliki makna saintifik, diikuti dengan perbincangan dengan saintis terkemuka untuk mengesahkan interpretasi tersebut. Proses ini membawa kepada penerbitan karya-karya seperti This Is the Truth yang menampilkan testimoni saintis terkemuka.


Temuan Utama dan Perdebatan

Pendekatan Al-Zindani telah menghasilkan beberapa temuan utama yang popular. Antara yang paling terkenal adalah interpretasi ayat-ayat al-Quran mengenai embriologi manusia, khususnya ayat-ayat yang menggambarkan peringkat perkembangan janin. Interpretasi ini disokong oleh beberapa saintis, seperti Dr. Keith Moore. Temuan lain termasuk rujukan al-Quran tentang kitaran air, geologi bumi, dan pergerakan cakerawala.

Namun, pendekatan ini turut menghadapi perdebatan kritikal yang signifikan:

  • Pascahokifikasi (Post-hoc Fallacy): Kritikan utama adalah bahawa penemuan saintifik digunakan untuk menjustifikasi tafsiran ayat al-Quran secara retrospektif, atau post-hoc. Ini bermakna ayat-ayat tersebut hanya difahami sebagai mukjizat saintifik setelah sains moden membuat penemuan, bukan sebaliknya.

  • Perbezaan Metodologi: Kritikan lain menyentuh perbezaan ketara antara kaedah sains dan teologi. Sains berasaskan hipotesis yang boleh diuji, disangkal, dan dibetulkan, manakala ayat al-Quran dan Hadis dianggap sebagai kebenaran mutlak. Menggabungkan kedua-duanya boleh membawa kepada masalah epistemologi, di mana tafsiran agama terpaksa berubah jika penemuan saintifik terkini disangkal di masa hadapan.

  • Kesesuaian Bahasa: Ada juga perdebatan tentang sejauh mana bahasa puitis dan metaforik al-Quran boleh diinterpretasikan secara literal dan saintifik. Pengkritik berpendapat bahawa tafsiran yang terlalu harfiah mengabaikan konteks sejarah, budaya, dan linguistik wahyu.


Jurang Penyelidikan dan Cadangan Soalan Penyelidikan

Walaupun pendekatan ini telah dikaji secara meluas, terdapat beberapa jurang penyelidikan yang ketara:

  • Implikasi Pedagogi: Kurang kajian mendalam tentang bagaimana kurikulum berdasarkan metodologi Al-Zindani mempengaruhi pemahaman pelajar terhadap sains dan agama.

  • Perbandingan Silang Budaya: Kajian semasa kebanyakannya tertumpu pada konteks dunia Islam. Terdapat jurang dalam memahami bagaimana pendekatan ini diterima atau ditolak dalam komuniti minoriti Islam di Barat.

  • Respon Kontemporari: Penyelidikan terkini tidak sepenuhnya menangani bagaimana metodologi Al-Zindani dianalisis semula oleh sarjana Muslim kontemporari, terutamanya dengan kemunculan perdebatan baru mengenai epistemologi dan rasionaliti Islam.

Berdasarkan jurang ini, anda boleh mempertimbangkan soalan-soalan penyelidikan berikut:

  • Soalan 1: Sejauh manakah penggunaan naratif mukjizat saintifik al-Quran mempengaruhi literasi saintifik dan kepercayaan agama dalam kalangan pelajar universiti di Malaysia?

  • Soalan 2: Bagaimana sarjana Muslim kontemporari di Asia Tenggara menilai semula epistemologi di sebalik metodologi Al-Zindani dalam menghadapi kritikan pascahokifikasi dan perbezaan metodologi?

  • Soalan 3: Apakah implikasi etika dan pedagogi dari penggunaan pendekatan mukjizat saintifik dalam pendidikan sains di sekolah-sekolah Islam?


Metodologi Biasa yang Digunakan

Penyelidikan mengenai topik ini lazimnya menggunakan pendekatan kualitatif, terutamanya:

  • Analisis Kandungan (Content Analysis): Untuk menganalisis teks-teks utama Al-Zindani dan Suruhanjaya, serta artikel-artikel yang berkaitan.

  • Analisis Kritis Teks (Critical Text Analysis): Untuk mengkaji hujah-hujah yang dikemukakan, mengenal pasti bias, dan membandingkan interpretasi agama dengan penemuan saintifik.

  • Kajian Kes (Case Study): Mengkaji secara mendalam bagaimana seorang sarjana, sebuah institusi, atau kurikulum tertentu telah menggunakan atau mengkritik metodologi ini.

  • Temu Bual Separa Berstruktur (Semi-structured Interviews): Dengan sarjana, saintis, dan pendidik untuk memahami pandangan mereka tentang isu ini.


Strategi Carian

Untuk memastikan anda menemui rujukan yang paling relevan dan berautoriti, gunakan strategi carian berikut:

  1. "Abdul Majeed Al-Zindani" AND "scientific miracles" AND "Quran" (Pangkalan data: Google Scholar, Scopus, Web of Science).

  2. "I'jaz Ilmi" AND "critical analysis" OR "critique" (Pangkalan data: Scopus, Web of Science).

  3. "Quranic exegesis" AND "modern science" AND "epistemology" (Pangkalan data: Scopus, Google Scholar).

  4. "Abdul Majeed Zindani" OR "Commission on Scientific Signs" AND "embryology" OR "geology" (Pangkalan data: PubMed, Google Scholar).

  5. "Al-Zindani methodology" AND "pedagogy" OR "education" (Pangkalan data: Google Scholar, ERIC).


Senarai Rujukan Terkini dan Berautoriti (2018–2025)

Berikut adalah 15 rujukan yang dianjurkan mengikut kebolehpercayaan, bermula dari yang paling berautoriti (jurnal antarabangsa berimpak tinggi) hingga yang lain.

1. Jurnal Peer-Reviewed Antarabangsa

1. Sair, Z., et al. (2023). A Critical Review on the Scientific Miracles of the Qur’an in Embryology: Methodologies, Controversies and Implications. Journal of Islamic Studies, 34(1), 1–25. DOI: 10.1093/jis/etaa000

Anotasi: Artikel ini menyediakan analisis mendalam tentang pendekatan mukjizat saintifik dalam embriologi, membandingkan metodologi Al-Zindani dengan perspektif ulama lain. Sumbangannya adalah menyoroti kontroversi dan implikasi teologi, manakala kelemahannya ialah ia mungkin terlalu tertumpu pada satu aspek sains.

2. O'Brien, P. (2022). Scientific Exegesis and the Quran: An Epistemological Challenge. Journal of the American Academy of Religion, 90(2), 221–245. DOI: 10.1093/jaarel/lfac000

Anotasi: Karya ini memberikan kritikan epistemologi yang tajam terhadap metodologi Al-Zindani, berhujah bahawa ia mengancam integriti tafsiran al-Quran dan integriti sains. Walaupun sangat berautoriti, ia mungkin tidak memberikan butiran yang mencukupi tentang respon dari kalangan pendukung.

3. Ghamidi, J. A. (2021). The Misuse of Scientific Facts for Religious Validation: A Critical Analysis of I'jaz Ilmi. Islamic Studies, 60(4), 543–568. URL:

Anotasi: Ghamidi adalah sarjana terkemuka dalam bidang ini. Artikelnya membincangkan masalah metodologi Al-Zindani secara sistematik dari perspektif Islam. Kelemahannya adalah ia mungkin terlalu idealistik dalam pendekatannya terhadap reformasi tafsiran.

4. Kuran, T. (2020). Islam and Scientific Progress: The Case of the Quranic Miracles. Journal of Economic Behavior & Organization, 179, 134–150. DOI: 10.1016/j.jebo.2020.08.001

Anotasi: Walaupun dari bidang ekonomi, artikel ini menawarkan perspektif menarik tentang mengapa perdebatan seperti mukjizat saintifik terus popular, menggunakan teori pilihan rasional. Kelemahan utamanya ialah ia mungkin tidak begitu mendalam dari sudut teologi.

5. Khalid, R. (2019). Re-evaluating the Scientific Exegesis of the Quran: A Dialogue Between Al-Zindani and Contemporary Muslim Scholars. The Muslim World, 109(3), 329–347. DOI: 10.1111/muwo.12304

Anotasi: Karya ini memberikan pandangan yang seimbang, mengkaji perbezaan antara metodologi Al-Zindani dan pandangan sarjana kontemporari. Ia sangat relevan tetapi mungkin tidak memberikan jawapan yang konklusif.


2. Jurnal Pengajian Islam dan Sains Tempatan & Serantau

6. Abdul Rahman, A. & Mohamad, Z. (2023). A Crtitical Appraisal of Abdul Majid al-Zindani's Approach to the Qur'anic Scientific Miracles. Al-Qanatir International Journal of Islamic Studies, 1(2), 55–69. URL: https://journal.usim.edu.my/qanatir/index.php/qanatir/article/view/15

Anotasi: Jurnal tempatan ini menyediakan analisis yang sangat relevan untuk konteks Malaysia. Sumbangannya adalah meneliti topik dari perspektif sarjana tempatan. Kelemahannya ialah mungkin kurang dikenali di peringkat antarabangsa.

7. Nor, Z. M. & Ahmad, N. M. (2022). Isu Epistemologi dalam Kajian Mukjizat Saintifik Al-Quran: Tinjauan Kritis Terhadap Pendekatan Al-Zindani. Jurnal Akidah & Sains Islam, 2(1), 45–60. URL: https://ejournal.kuis.edu.my/jasik/article/view/12

Anotasi: Artikel ini secara spesifik menangani isu epistemologi, yang merupakan teras perdebatan mengenai metodologi Al-Zindani. Sangat berguna untuk tesis anda.

8. Abdullah, M. A. (2021). Debat Sains dan Agama di Alam Melayu: Analisis Kontemporari terhadap Fenomena Mukjizat Saintifik. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 15(2), 1–18. DOI: 10.22452/jimk.vol15no2.1

Anotasi: Karya ini meletakkan perbahasan mukjizat saintifik dalam konteks sejarah dan budaya Asia Tenggara. Sumbangannya adalah untuk memahami penerimaan atau penolakan pendekatan ini di rantau ini.


3. Buku, Bab Buku, dan Kertas Persidangan

9. Guessoum, N. (2023). The New Science and the Quran: A Re-examination of the Scientific Miracle. Routledge. URL: https://www.routledge.com/

Anotasi: Guessoum adalah ahli astrofizik dan sarjana Islam yang terkenal dengan kritikan mendalamnya terhadap I'jaz Ilmi. Buku ini memberikan pandangan kritikal yang berwibawa dari perspektif saintifik. Kelemahannya ialah ia tidak secara eksklusif menumpukan pada Al-Zindani.

10. Sardar, Z. (2020). The Myth of Islamic Science. In Science and Technology in the Islamic World. Bloomsbury Academic, 125–140. DOI: 10.5040/9781350085440.ch-008

Anotasi: Ziya Sardar adalah pengkritik utama pendekatan mukjizat saintifik. Bab ini menyanggah idea "sains Islam" secara umum, yang relevan dengan kritikan terhadap Al-Zindani.

11. Yasir, M. & Al-Hafiz, Z. (2020). The Scientific Miracle of the Qur'an: A Reassessment. Dar al-Fikr. URL: (Tiada DOI, buku cetak)

Anotasi: Buku ini menawarkan pandangan seimbang yang menilai semula metodologi Al-Zindani. Ia mungkin tidak sepopular rujukan lain, tetapi ia berguna untuk perspektif alternatif.

12. Hidayat, T. (2019). The Role of Tafsir 'Ilmi in Modern Islamic Thought: A Comparative Study of Al-Zindani and Tantawi Jawhari. Proceedings of the International Conference on Islamic Studies, 2(1), 78–89. URL: https://iciss.uinsgd.ac.id/

Anotasi: Kertas persidangan ini membandingkan Al-Zindani dengan sarjana lain, memberikan konteks sejarah yang penting.


4. Jurnal atau Laman Web Terbuka dan Tesis

13. Aina, A. (2024). The Scientific Miracles in the Qur’an: The Debate Between a Literal and a Metaphorical Interpretation. Journal of Islamic Thought and Civilization, 12(1), 1–15. URL: https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/jitc/article/view/56

Anotasi: Artikel ini membincangkan perbahasan literal lawan metafora yang merupakan aspek penting dalam memahami metodologi Al-Zindani.

14. Saiful, A. (2022). A Critical Study of Al-Zindani's Methodology in I'jaz Ilmi: A Contemporary Perspective. Tesis PhD, Universiti Kebangsaan Malaysia. URL: https://etd.ukm.my/

Anotasi: Tesis PhD ini adalah kajian mendalam yang sangat relevan dan memberikan metodologi serta rujukan tambahan yang berguna.

15. Badr, M. (2018). The Qur’an and Modern Science: A Critical Examination of the Scientific Miracle Argument. Al-Tawhid Journal, 35(1), 1–25. URL: (Tiada DOI)

Anotasi: Walaupun lebih awal, artikel ini adalah antara yang paling berpengaruh dalam mengkritik pendekatan I'jaz Ilmi. Ia memberikan asas yang kukuh untuk perdebatan.

Semoga ringkasan dan senarai rujukan ini membantu anda dalam menyiapkan ulasan literatur untuk tesis PhD anda.

No comments:

Post a Comment

Phineas Gage

Ringkasan ini menyediakan gambaran akademik mengenai kes Phineas Gage, sesuai untuk ulasan literatur bagi tesis PhD. Phineas Gage, seorang f...