الصفحة أو الرقم : 1/253 | خلاصة حكم المحدث : لا يروي هذا الحديث عن وبر بن يحنس إلا بهذا الإسناد تفرد به عبد الملك الذماري
AL-QURAN | AL-SUNNAH | ILMU IMAN | AL-I'JAZ AL-'ILMI | DAKWAH | SIASAH | SEJARAH | PENYELIDIKAN
Thursday, July 11, 2024
Jabal Dhin
الصفحة أو الرقم : 1/253 | خلاصة حكم المحدث : لا يروي هذا الحديث عن وبر بن يحنس إلا بهذا الإسناد تفرد به عبد الملك الذماري
Friday, July 5, 2024
Berita gembira dalam kitab suci terdahulu (al-Bisharat)
Contoh berita gembira atau al-Bisharat yang terdapat dalam kitab-kitab suci terdahulu sebelum kitab al-Quran;
Thursday, July 4, 2024
Kepentingan al-Bayyinah (Mukjizat)
يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
Monday, July 1, 2024
Contoh al-I'jaz al-'Ilmi dalam al-Sunnah
Sunday, June 30, 2024
Biodata Sheikh ʻAbd al-Majīd al-Zindānī
Nama penuh al-Zindānī ialah ʻAbd al-Majīd bin ʻAzīz bin Ḥamūd al-Zindānī. Dilahirkan pada tahun 1942 (sumber lain menyatakan tahun 1938) di perkampungan al-Ẓahbī dalam daerah al-Syiʻr di wilayah Ib, Yaman. Beliau berketurunan Arab daripada kabilah Arḥab. Kabilah ini dalam sejarahnya telah melahirkan Muḥammad bin Maḥmūd al-Zubayrī (al- Zubayrī) yang mencurahkan jasa yang besar dalam lipatan sejarah kontemporari terhadap revolusi di Yaman sekali gus menjadi guru dan mentor kepada al- Zindānī.
Pengutusan Rasul
Agama Islam keseluruhannya bergantung kepada ajaran Rasulullah SAW. Allah SWT telah mengutuskan para rasul untuk mengajar manusia mengenali Tuhan mereka, menyeru mereka supaya beribadat kepada Nya dan menerangkan hikmah penciptaan mereka. Begitu juga untuk menyelamatkan mereka daripada kecelakaan perselisihan, menegakkan agama Allah SWT dalam kalangan manusia dan berhukum berdasarkan wahyu Allah SWT.
Wednesday, April 3, 2024
HADIS SUMBER HUKUM
PERANAN HADIS SEBAGAI SUMBER HUKUM
1. menguatkan hukum yang terdapat dalam al-Quran seperti kewajipan berpuasa. [HUKUM disebut dalam ayat al-Quran dan disebut juga dalam matan hadis]
2. memperincikan isi kandungan al-Quran seperti cara melaksanakan solat. [ayat al-Quran menyebut secara umum dan matan hadis menjelaskan secara terperinci]
3. menjelaskan hukum yang tiada dalam al-Quran seperti pengharaman emas dan sutera kepada lelaki. [ayat al-Quran tidak menyebut langsung tentang hukum tersebut dan hanya matan hadis menyebut tentang hukum tersebut]
Bukan semua hukum Islam dinyatakan dalam al-Quran.
Hadis menerangkan / memperincikan ayat al-Quran yang umum.
Tuesday, April 2, 2024
Ulama-Ulama Islam
Ulama Tafsir (al-Quran)
1. Imam al-Tabari (w. 310H / 923M)
2. Imam al-Qurtubi (w. 671H / 1273M)
3. Imam Ibn Kathir (w. 774H / 1373M)
Ulama Hadis
1. Imam al-Bukhari (w. 256H / 870M)
2. Imam Muslim (w. 261H / 875M)
3. Imam al-Tirmidhi (w. 279H / 892M)
4. Imam Abu Dawud (w. 276H / 888M)
5. Imam Ibn Majah (w. 275H / 886M)
6. Imam al-Nasa'i (w. 303H / 915M)
Ulama Fekah (Hukum)
1. Imam Abu Hanifah (w. 150 / 767M)
2. Imam Malik (w. 179H / 796M)
3. Imam al-Shafi'i (w. 204H / 820M)
4. Imam Ahmad (w. 241H / 855M)
Ulama Akidah
1. Abu al-Hasan al-Ash'ari (w. 324H / 936M)
Sunday, March 31, 2024
Rukun Islam
Rukun Islam lima perkara:
1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Menunaikan solat lima waktu.
3. Membayar zakat.
4. Berpuasa pada bulan Ramadhan.
5. Menunaikan haji di Baitullah.
Rukun Iman ada enam perkara:
1. Beriman kepada Allah.
2. Beriman kepada Malaikat.
3. Beriman kepada Kitab-Kitab Suci.
4. Beriman kepada Rasul-Rasul
5. Beriman kepada Hari Kiamat.
6. Beriman kepada Qada' dan Qadar.
Monday, March 18, 2024
Tindak-tanduk orang kafir membuktikan al-Quran adalah benar
Orang kafir sedang melakukan ciri-ciri orang kafir yang telah disebut dalam al-Quran lebih awal. Antara yang didedahkan oleh al-Quran ialah bagaimana sifat orang kafir terhadap orang Islam ialah; melakukan perkara-perkara yang menyakitkan hati orang Islam:
۞ لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿١٨٦﴾
Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. Dan demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik: banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya). (186)
Sunday, March 17, 2024
MUKMIN YANG BERTAKWA
Al-Quran ialah kalamullah yang mengandungi mukjizat, diturun kan kepada Nabi Muhammad SAW melalui per antaraan Jibril a.s., ditulis dalam mashaf, dipindahkan kepada kita secara mutawatir dan menjadi ibadat dengan membacanya bermula dengan Surah al-Fatihah dan berakhir dengan Surah al-Nas. Susunan al-Quran terdiri daripada cantuman 28 huruf Hijaiyah yang mana keseluruhan al-Quran mengandungi 323,671 huruf, 77,437 kalimah, 6236 ayat, 114 surah, 30 juzuk, 60 hizib dan 240 maqra’.
Intisari ayat
Ayat 1-5 Surah al-Baqarah menyatakan tentang AL-QURAN.
1. Kitab al-Quran yang mesti dipercayai dan diyakini tanpa syak dan ragu-ragu.
2. Kitab al-Quran menjadi panduan dan petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa.
Ciri-ciri atau sifat-sifat mukmin bertakwa;
1. Beriman kepada perkara ghaib. Iaitu beberapa perkara dalam rukun iman (Allah, Malaikat, Hari Kiamat, Qada dan Qadar)
2. Mendirikan solat. Iaitu solat fardu lima waktu.
3. Menginfakkan harta. Iaitu zakat.
4. Beriman kepada kitab-kitab. Iaitu kitab-kitab samawi Zabur, Taurat, Injil dan al-Quran.
5. Beriman kepada hari akhirat. Iaitu hari kiamat.
Friday, March 15, 2024
Ahl al-Halli wa al-Aqdi
Siapakah Ahl al-Halli wa al-Aqdi?
وأهل الحل والعقد: هم أهل الشأن من الأمراء والعلماء والقادة والساسة ووجوه الناس.
Ahl al-Halli wa al-Aqdi ialah ahli yang terlibat dengan pengurusan daripada kalangan pemimpin, ulama, ketua, ahli politik dan orang berpengaruh dalam dalam kelompok manusia.
Imam al-Mawardi meletakkan tiga syarat sebagai ciri-ciri yang mesti dipenuhi berupa kelayakan sebagai Ahl al-Halli wa al-Aqdi:
1. Bersikap adil beserta syarat-syaratnya.
2. Mempunyai ilmu pengetahuan yang membolehkan untuk memastikan pihak yang layak untuk memimpin beserta syarat-syarat yang muktabar yang perlu ada pada pemimpin tersebut.
3. Memiliki pendapat yang mantap serta kebijaksanaan yang membawa kepada kemampuan memilih pemimpin yang lebih baik untuk ummah berdasarkan syarat-syarat muktabar yang perlu ada pada pemimpin.
Dengan kata lain, mereka adalah golongan pemimpin dan ulama. Pemimpin yang ditaati dan ulama yang diikuti oleh masyarakat Islam dalam sesebuah negara. Apabila pemimpin menyokong sesuatu perkara maka rakyat akan turut menyokong begitu juga sebaliknya apabila pemimpin membantah lalu rakyat turut membantah.
Thursday, March 14, 2024
Islam dan sejarah pemilihan kepimpinan Khulafa al-Rashidin
Nabi Muhammad menjadi pemimpin pertama dan utama umat Islam. Oleh kerana majoriti penduduk Mekah di awal dakwah Islam tidak menerima Islam sebagai al-Din, maka Allah memerintahkan Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah yang lebih terbuka dan menerima Islam sebagai al-Din. Bumi Madinah menjadi medan praktikal ajaran Islam yang sempurna sehingga tiba masa kewafatan Rasulullah.
Kewafatan Rasulullah menjadikan kepimpinan Islam berpindah kepada pengganti Baginda dengan istilah khalifah. Dalam hal kepimpinan, Islam mengajar umatnya supaya mengamalkan konsep 'syura' dalam setiap keputusan besar khususnya memilih pemimpin yang mengambil alih kesinambungan perjuangan Rasulullah.
Cara Pemilihan Khalifah Abu Bakar
-Rasulullah tidak menetapkan pengganti sehingga Baginda wafat.
-Kaum Ansar berkumpul di Saqifah Bani Sa'idah.
-Mencadangkan Saad bin Ubadah daripada suku Khazraj sebagai khalifah.
-Kaum Muhajirin dan Ansar masing-masing memberi ucapan sehingga menimbulkan suasana tegang.
-Setelah keadaan tenang, Abu Bakar memberi ucapannya dengan mencadangkan dua calon khalifah:
1. Umar
2. Abu Ubaidah.
-Kaum Muhajirin dan Ansar membantah cadangan Abu Bakar.
-Umar lantas berbaiah kepada Abu Bakar lalu diikuti oleh kaum muslimin.
-Umat Islam memberikan persetujuan terhadap perlantikan Abu Bakar sebagai khalifah pertama.
Cara Pemilihan Khalifah Umar
-Abu Bakar hanya mencadangkan seorang calon iaitu Umar sebagai khalifah selepas beliau melalui wasiat.
-Wasiat ini ditulis oleh Uthman.
-Abu Bakar meminta supaya diperdengarkan wasiat tersebut kepadanya terlebih dahulu untuk pengesahan.
-Kemudian wasiat tersebut diumumkan kepada orang ramai / kaum muslimin.
-Abu Bakar bertanya tentang persetujuan orang ramai terhadap cadangan wasiat tersebut.
Cara Pemilihan Khalifah Uthman
-Pada awalnya Umar tidak berhasrat mencalonkan pengganti beliau.
-Setelah didesak Umar mencadangkan enam calon iaitu:
1. Uthman
2. Ali
3. Talhah
4. Al-Zubayr
5. Saad bin Abi Waqqas
6. Abdul Rahman bin Auf
-Umar melantik anaknya sebagai saksi yang hanya layak memilih khalifah dan bukan dipilih sebagai khalifah.
-Abdul Rahman bin Auf telah menarik diri daripada pencalonan untuk menjadi pemegang amanah untuk proses pemilihan khalifah.
-Beliau bertanya pendapat para sahabat dan orang ramai terhadap pilihan calon masing-masing.
-Beliau turut bertanya pendapat Uthman dan Ali.
-Hasil jawapan soal selidik dan temuduga beliau mengisytiharkan Uthman sebagai khalifah.
-Seterusnya proses baiah berlaku oleh kaum muslimin.
Cara Pemilihan Khalifah Ali
-Politik negara dalam keadaan kurang stabil.
-Pemberontak menuntut supaya Ali mengambil tugas kepimpinan negara untuk menggantikan Uthman.
Kesimpulan
Terdapat dua cara perlantikan khalifah:
1. Wasiat khalifah sebelumnya seterusnya dipilih melalui majlis syura.
2. Majlis syura
Monday, March 11, 2024
Keistimewaan Bulan Ramadhan
Wednesday, March 6, 2024
Istilah Kafir
Dewasa ini istilah kafir menjadi sensitif oleh sesetengah orang bukan Islam. Kenapa perkara ini terjadi?
Orang kafir lebih selesa dipanggil bukan Islam atau non Muslim. Islam berlawanan dengan kufur. Muslim berlawanan dengan kafir. Orang Islam mempercayai dan meyakini rukun Islam dan rukun iman. Manakala orang kafir tidak mempercayai dan meyakini rukun-rukun tersebut. Jadi, mana-mana individu yang tidak percaya dan yakin terhadap rukun Islam dan rukun iman dikenali sebagai kafir.
Umat Islam hendaklah membezakan antara perbahasan akidah dengan interaksi secara komunikasi seharian terhadap orang kafir. Ketika membicarakan tentang prinsip akidah Islam, istilah Islam mewakili akidah seorang Muslim manakala kufur mewakili akidah orang kafir sebagaimana digunakan dalam al-Quran oleh Allah terhadap manusia. Siapakah kita untuk mempertikaikan istilah kafir dalam al-Quran dan hadis.
Daripada sudut lain, ketika berinteraksi dengan orang kafir yang tidak memusuhi Islam, maka penggunaan bukan Islam, non Muslim dan sebagainya bukanlah menjadi kesalahan dan boleh digunakan.
Tuesday, March 5, 2024
Kenapa memilih Islam?
Monday, March 4, 2024
Tujuan hidup manusia
Manusia bermusafir di antara dua alam ghaib. Dahulunya manusia berada di alam ruh kemudian berpindah kepada kehidupan dunia dan selepas beberapa waktu akan berpindah ke alam barzakh iaitu alam ghaib sekali lagi. Semua manusia mesti melalui peringkat-peringkat ini tanpa pengecualian.
Alam ghaib
(Manusia belum wujud / TIADA)
|
Alam semesta
Saturday, March 2, 2024
Fikir dan kaji Islam selagi ada peluang hidup
Friday, March 1, 2024
Takdir dalam Qada' dan Qadar
Allah mencipta alam semesta merangkumi semua makhluk tanpa pengecualian berserta takdirnya yang telah ditentukan. Tetapi takdir Allah tidak diketahui oleh makhluk. Hakikatnya tiada makhluk yang mampu lari daripada takdir Allah.
Manusia tidak mampu memilih ibu bapa, jantina, bangsa, zaman, umur dan pelbagai lagi menunjukkan ada kuasa yang menentukan perkara tersebut sejak awal.
Tetapi dalam urusan kehidupan, manusia telah dikurniakan akal serta pancaindera untuk membuat pilihan dalam sesuatu perkara. Sama ada memilih A atau B atau pilihan lain, manusia tetap tidak lari daripada takdir Allah. Manusia hanya mengetahui takdirnya apabila takdir tersebut telah berlaku. Sebagai contoh, sekiranya ditmpa sakit, sama ada pilihan seseorang untuk berubat atau tidak berubat kedua-duanya adalah takdir Allah. Jika memilih berubat, itu adalah takdir Allah. Manakala jika memilih untuk membiarkan tanpa usaha untuk berubat, ini juga adalah takdir Allah. Setiap pilihan yang dibuat adalah takdir Allah yang tidak mampu dielakkan oleh manusia.
Sebagai manusia yang lemah, berdoalah dan pilihlah takdir Allah yang lebih baik. Selebihnya serahkanlah kepada Allah yang Maha Mengetahui.
Saturday, February 17, 2024
Pluralisme: Semua agama sama?
Adakah semua agama sama? Nama agama-agama tidak sama menunjukkan wujud perbezaan ketara antara satu sama lain. Bukan sekadar nama yang berbeza, prinsip, kepercayaan serta cara ibadat turut berbeza.
Islam tidak boleh disamakan dengan agama-agama lain kerana pendirian sebegini boleh membawa kepada kekufuran.
Monday, February 12, 2024
Kenapa hanya Islam agama yang benar di sisi Allah?
Alhamdulillah, jangan berhenti mengucapkan syukur kepada Allah sekiranya akidah anutan kita adalah Islam kerana Islam adalah satu-satunya agama samawi yang benar di sisi Allah.
Bukankah agama ahli kitab yang lebih awal iaitu Yahudi dan Nasrani juga agama samawi daripada Allah? Bukankan Nabi Musa dan Nabi Isa diutuskan serta diberikan kitab suci iaitu Taurat dan Injil sebagai panduan? Benar sekali hakikat ini tanpa ragu sedikit pun khusus hanya pada zamannya sebelum Nabi Muhammad diutuskan dan kitab al-Quran diturunkan. Kitab al-Quran telah memansuhkan ajaran dalam Taurat dan Injil sekaligus memansuhkan agama ahli kitab anutan Yahudi dan Nasrani kerana al-Quran adalah wahyu terakhir yang paling lengkap, sempurna dan terkini untuk panduan manusia dan jin sehingga ke hari kiamat.
Thursday, February 1, 2024
Manusia dan sudut pandang berbeza
Ada orang berkata "Tuhan wujud bila kita fikir bahawa Dia wujud dan Tuhan tidak wujud jika kita fikir bahawa Tuhan tidak wujud." Bagi individu ini Tuhan wujud atau tidak bergantung kepada mindset cara fikir kita.
Isu-isu yang berlaku dalam dunia, jika difikirkan maka akal fikiran akan terbeban dengan isu-isu tersebut manakala jika tidak difikirkan maka seolah-olah masalah tersebut tidak menghantui fikiran seseorang. Ada sebahagian manusia yang ingin memikirkan isu-isu tersebut manakala ada sebahagian yang lain memilih untuk tidak memikirkannya. Terserah pilihan masing-masing.
Persoalannya, adakah berfikir lebih baik daripada tidak memikirkannya? Mari kita lanjutkan lagi.
Wednesday, January 31, 2024
Ulama pewaris Nabi
Ulama adalah pewaris ilmu para nabi bersumberkan wahyu al-Quran dan hadis. Kedudukan ulama adalah sangat tinggi kerana ketinggian ilmu wahyu yang dimiliki oleh mereka. Oleh sebab itu, Allah SWT memuliakan para ulama melalui kenyataan dalam al-Quran manakala Rasulullah SAW turut menegaskan perkara tersebut melalui hadis.
Apakah definisi terbaik untuk mengenali ulama yang dimaksudkan dalam al-Quran dan hadis? Siapakah yang layak diiktiraf sebagai ulama?
Thursday, March 2, 2023
Metodologi perbahasan tentang sifat khabariyyah antara Salaf dan Khalaf
Metode ulama salaf hendaklah menjadi ikutan dalam perbahasan akidah Islam. Secara asasnya, Salafiyyah membicarakan sifat khabariyyah tanpa menggunakan disiplin falsafah dan ilmu kalam. Manakala Khalaf membicarakan sifat khabariyyah melalui disiplin falsafah dan ilmu kalam. Oleh sebab itu, hasilnya berupa kesimpulan berbeza antara Salafiyyah dan Khalaf tentang sifat khabariyyah Allah SWT disebabkan penggunaan metode yang mempunyai perbezaan.
Pendirian isbat, ta'wil dan tafwidh masih menjadi perbahasan secara ilmiah dalam kalangan sarjana Islam sehingga ke hari ini. Perlu disedari, ketiga-tiga pendirian akidah tersebut masih dalam ruang lingkup pendapat Ahli Sunah Waljamaah yang mesti diterima dengan hati terbuka dan matang.
Hujah terkuat salaf antaranya:
- Akidah Rasulullah dan para sahabat.
- Nabi tidak mengajar cara pemikiran falsafah.
- Kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunnah.
- Tiada lagi cabaran falsafah masa kini.
- Menolak sifat makhluk pada Allah atau menyerupai makhluk pada sifat Allah.
- Majoriti ulama dan umat Islam adalah mengikut khalaf.
- Terdapat majaz dalam al-Quran.
Tuesday, November 29, 2022
Menulis Blog Ilmiah yang Berkredibiliti dan Berimpak
Thursday, March 3, 2022
Quran hakim mutlak
Alhamdulillah, Allah takdirkan kita terpilih untuk dilahirkan dalam keluarga yang beragama Islam. Nikmat Iman dan Islam yang tersangat bernilai sekiranya kita mengetahui dengan ilmu bahawa syurga atau neraka adalah tempat tinggal kita untuk selamanya tanpa penghujung.
Allah menurunkan wahyu melalui al-Quran dan hadis sebagai petunjuk mutlak untuk manusia dan semestinya diangkat sebagai rujukan tertinggi dan muktamad oleh semua manusia yang mengaku beriman. Allah Maha Mengetahui bahawa manusia akan sentiasa berselisih pendapat. Oleh sebab itu, wahyu menjadi hakim tertinggi terhadap setiap perselisihan dalam kalangan manusia.
Oleh itu, al-Quran menjadi kata pemutus kepada manusia yang mendakwa dirinya beriman kepada Allah dan hari akhirat dalam segala perselisihan pendapat yang berlaku.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. (Surah al-Nisa'; 59)
Thursday, March 4, 2021
Ilmu dan Amal
Allah SWT mewajibkan kepada umat Islam solat lima waktu sehari semalam. Dalam solat, kita meminta kepada Allah SWT supaya menunjukkan jalan yang lurus(sirat almustaqim). Firman Allah SWT dalam surah Al-Fatihah :"Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. (iaitu) jalan orang-orang yang Engkau telah beri nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang dimurkai(Yahudi) dan bukan pula jalan mereka yang sesat(Kristian)".[Al-Fatihah Ayat 6-7].
Subhanallah! Dalam setiap kali solat, kita diajar supaya membaca ayat-ayat ini yang menunjukkan peri pentingnya hidayah dalam hidup seorang Islam. Apa yang menjadi tanda tanya, mengapakah Allah SWT menyifatkan agama Yahudi adalah jalan yang dimurkai manakala agama Kristian pula adalah jalan yang sesat?!. Bukankah agama Yahudi dan Kristian adalah agama samawi yang disampaikan oleh rasul-rasul yang diberikan kepada mereka kitab-kitab?!. Bukankah agama ini datang daripada Allah SWT?!. Nabi Muhammad SAW bersabda :"...Sesungguhnya mereka yang dimurkai adalah Yahudi, manakala Kristian adalah mereka yang sesat..." [HR Ahmad].
Allah dan Rasul menyatakan demikian dan ia adalah kenyataan yang muktamad bagi sesiapa yang meyakini Quran dan hadith Rasulullah SAW. Sudah pasti di sana ada sebab-sebab tertentu yang menyebabkan Yahudi dan Kristian dilabel sedemikian. Apa yang mereka telah lakukan?
Dalam Quran banyak menceritakan tentang Yahudi. Kitab Taurat banyak menceritakan tentang nabi akhir zaman iaitu Nabi Muhammad SAW. Mereka mempunyai ilmu pengetahuan dan begitu arif secara terperinci tentang sifat-sifat nabi akhir zaman. Setelah Nabi Muhammad SAW dibangkitkan dan baginda bukan daripada bangsa Yahudi sebagaimana yang diharapkan, mereka mendustakan Nabi Muhammad SAW sedangkan mereka tahu tentang baginda secara jelas dalam kitab Taurat. Ringkasnya, Yahudi mempunyai ilmu (tentang Nabi Muhammad SAW) tetapi mereka tidak beramal(dengan mempercayai Nabi Muhammad SAW). Maka jadilah Yahudi sebagai mereka yang dimurkai Allah SWT.
Adapun Kristian, kitab suci mereka adalah kitab Injil. Mengikut sejarah, kitab Injil yang diterima pakai pada hari ini adalah saringan daripada manuskrip yang banyak. Ajaran-ajaran yang bercanggah dalam manuskrip-manuskrip ini telah menyebabkan mereka keliru untuk mengamalkan agama Kristian. Untuk meyelesaikan masalah percanggahan ini, mereka menerima sebahagian ajaran dalam manuskrip tertentu dan menolak sebahagian yang lain. Boleh jadi, ada kebenaran tertentu dalam manuskrip yang mereka tolak dan tidak mustahil ada kesilapan dalam manuskrip yang mereka terima. Kebenaran dan kesilapan bercampur baur dalam kitab yang mereka anggap sebagai suci sehingga beriktikad dengan menganggap Allah itu 3. Ajaran dalam kitab ini menjadi pegangan mereka. Ringkasnya, Kristian beramal (dengan mengikut Kitab Injil) tanpa ilmu(tentang kepastian terhadap kebenaran dan kesilapan tentang ajaran-ajaran yang terdapat dalam Kitab Injil).
Kesimpulannya, ilmu tanpa amal akan menyebabkan kita tergolong dam golongan Yahudi yang dimurkai Allah, manakala amal tanpa berlandaskan ilmu yang sahih akan menyebabkan kita tergolong dalam golongan Kristian yang sesat. Untuk menghindarkan diri kita daripada dimurkai dan dilabel sesat, maka kita hendaklah mempelajari ilmu yang sahih seterusnya beramal dengan apa yang kita yakini. Berilmu kemudian beramal. Inilah hidayah yang kita selalu minta daripada Allah SWT dalam solat-solat kita.
Thursday, March 5, 2020
Maksiat-Maksiat dan Tugas Amar Makruf Nahi Munkar
Umat Islam sekarang ini kebanyakannya begitu jauh daripada ajaran Al-Quran dan Sunnah. Maksiat berleluasa secara terang-terangan. Hukum Allah SWT dan Sunnah Rasul-Nya dipinggirkan. Jika ada golongan yang mengajak kepada hukum Allah SWT, mereka akan memberikan pelbagai alasan supaya ianya tidak dapat dilaksanakan dan lebih malang lagi hukum-hukum Allah SWT dianggap zalim dan tidak sesuai lagi di zaman ini. Sedangkan jika mereka mengaku beriman kepada Al-Quran, bukankah Allah SWT menyatakan dalam firman-Nya:
Thursday, February 28, 2019
Ulama dan Tugas Menyampaikan Ilmu
Ulama adalah pewaris para Nabi. Warisan para Nabi adalah ilmu pengetahuan. Maka, tugas para Nabi adalah tugas para ulama. Firman Allah SWT:
[3.187] Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari orang-orang yang telah diberikan Kitab (iaitu): "Demi sesungguhnya! Hendaklah kamu menerangkan isi Kitab itu kepada umat manusia, dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya".
Allah SWT telah mengambil perjanjian daripada ahli kitab supaya menyampaikan ilmu dan jangan menyembunyikannya. Bukankah kita umat Islam telah diberikan kitab Al-Quran yang mana orang yang mengetahui tentang Al-Quran ialah golongan ulama? Perjanjian ini adalah di antara Allah dan ulama. Sungguh pun begitu, orang Islam yang bukan ulama jangan berasa senang hati, adakah kita telah mengikut ajaran Al-Quran dan Sunnah yang disampaikan oleh para ulama? Sesungguhnya tiada siapa yang akan terlepas kerana Allah SWT pasti akan mempersoalkan janji-Nya. Firman Allah SWT:
Apakah jawapan kita? Terserah kepada diri masing-masing. Apa yang penting, marilah kita bersatu dalam menyampaikan dakwah Islam sebagaimana firman Allah SWT:
[5.2] Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
[57.16] Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka.
Adakah masih belum sampai lagi wahai umat Islam? Ingatlah masa terus berjalan, bila-bila masa sahaja kita akan menemui Allah SWT. Ya Allah Ya Tuhanku! Berikanlah hidayah kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui…
Wednesday, February 28, 2018
Memikul Tanggungjawab Dakwah Untuk Mencari Keredhaan Allah
Allah menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji manusia siapakah di kalangan mereka orang yang paling baik amalannya. Orang yang berakal sentiasa memikirkan apakah amalan yang paling diredhai Allah jika dia melakukannya akan mendapat ganjaran yang besar di sisi Allah dengan menggunakan peluang yang ada dalam kehidupan yang begitu singkat ini. Oleh demikian itu, kita akan dapat melihat dalam kehidupan ini, manusia berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan.
Contoh terbaik adalah para nabi dan rasul. Mereka sanggup menanggung segala keperitan dalam dakwah untuk memastikan manusia akan selamat di dunia dan akhirat. Nabi Muhammad SAW dalam kehidupan dakwah baginda, banyak melalui saat getir ini pada permulaan dakwah dan setelah berlalu 23 tahun, hasilnya dapat dilihat dengan wujudnya satu masyarakat yang unggul dan gemilang pada zamannya.
Tugas ini disambung oleh para sahabat dan generasi-generasi yang datang selepas mereka sehinggalah Islam sampai kepada kita hari ini. Tanpa usaha dakwah mereka, kita mungkin tidak berpeluang untuk mengenali agama Islam yang merupakan satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah SWT.
Ada segolongan manusia yang menerima dakwah ini dan sebahagian besar menolak. Tugas pendakwah hanyalah menyampaikan dakwah dengan berhikmah dan hujah yang nyata. Penerimaan manusia adalah tertakluk kepada hidayah Allah SWT.
Oleh kerana ramai yang menolak dakwah ini dengan kekerasan, maka para pendakwah terpaksa menggunakan kekerasan untuk mengahapuskan halangan untuk membolehkan dakwah Islam sampai kepada manusia.
Sehingga sampai satu tahap, mereka terpaksa mengorbankan diri sendiri demi menyampaikan Islam yang akan menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat. Orang Islam diajar supaya menyayangi orang lain sebagaimana mereka menyayangi diri sendiri. Ia adalah kesempurnaan iman sebagaimana disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW.
Inilah ajaran Islam. Pendakwah sanggup menanggung tugas dakwah ini demi kesejahteraan manusia. Marilah sama-sama kita sampaikan dakwah Islam kepada manusia supaya kita tergolong dalam golongan yang diredhai Allah. Ya Allah! Berikanlah kekuatan kepada kami untuk istiqamah dalam tugas ini. Ameen.
Wednesday, March 29, 2017
Istilah-istilah asas dalam kajian ilmiah
Originality (Keaslian)
Bermaksud melakukan kajian dan menulis tesis atas kapasiti dan usaha sendiri (dibawah bimbingan JK supervisori), sebagai hasil kerja anda yang asli yang anda lakukan sendiri (bukan plagiat - tanpa menyatakan sumber).
Novelty (baru)
Bermaksud mengemukakan sesuatu yang “baru” kepada idea / gagasan / konsep / prototaip / algorithma / model / modul yang "sedia ada". Baru membawa erti membuat penambahbaikan, penilaian semula, mengembangkan, mengubah konteks atau pemboleh ubah.
Novelty ini akan membolehkan hasil kajian diterbitkan kerana membawa sumbangan kepada pengetahuan “baru” dalam bidang kajian.
Significance (bermakna / penting)
Signifikan wujud bila hasil kajian dan pengetahuan yang dikembangkan bermakna dan penting kepada sarjana dalam bidang yang sama / releven. Dalam bahasa mudah, hasil kajian menarik minat sarjana lain untuk mengetahuinya bagi menambah pemahaman dalam bidang yang dikaji.
Kajian juga dikatakan signifikan jika membawa kepada penghasilan “product” yang menarik minat sarjana lain dalam bidang yang sama /releven untuk mengetahuinya atau menjadi asas untuk dikembangkan lagi.
Itulah sebabnya kajian yang significance sering dikaitkan dengan potensi untuk diterbitkan sebagai artikel jurnal bagi bacaan dan rujukan sarjana lain!
https://drotspss.blogspot.com/
Tuesday, March 14, 2017
Pemboleh ubah atau variabel
Definisi Pemboleh ubah:
Sesuatu faktor (unsur, ciri, angka, dan sebagainya) yang tidak tetap (yang perlu diambil kira dalam sesuatu perhitungan), variabel. (Kamus Dewan Edisi Keempat).
1. Independent variable (IV) – variable tak bersandar yang dikaji kesannya terhadap variable bersandar atau dependent variable (DV). Dalam kajian eksperimental, IV dimanipulasi untuk melihat kesannya terdapat DV, maka ia juga dinamakan treatment, manipulated, antececedent atau predictor variable.
Contoh: Kaedah mengajar (IV) dimanipulasi dengan menjadikan dua kaedah berbeza (X dan Y) bagi melihat kesannya kepada skor (DV). Kaedah mengajar adalah treatment dalam kajian yang dimanipulasi bagi melihat kesannya pada DV.
2. Dependent variable (DV) – variable yang kesannya dicerap akibat IV. Boleh dipanggil outcome atau effect variable.
3. Mediated variable (mediator) – variable yang menjelaskan mengapa hubungan antara IV dan DV berlaku. (Bagi maksud biasa, mediate ini seperti orang tengah yang intervene atau masuk campur antara dua pihak yang bergaduh untuk menjelaskan hubungan kedua-duanya supaya ada penyelesaian).
Contoh:
Anda mengkaji hubungan antara kekerapan membaca novel BI (IV) dengan skor BI (DV), kerana anda ingin mengetahui samada pelajar yang kerap membaca novel mendapat skor BI yang lebih baik.
Namun anda perlu tahu bahawa penguasaan BI juga adalah variable yang menyebabkan pelajar itu kerap membaca novel dan akhirnya berlaku peningkatan skor BI. Oleh itu, penguasaan BI mediated variable yang dapat menjelaskan hubungan antara IV dan DV.
Dengan membuang penguasaan BI, hubungan antara IV dan DV telah tidak bermakna. Maksudnya tidak guna mengukur hubungan antara IV dan DV ini jika subjek anda tidak menguasai BI, sebab mereka tak akan membaca novel BI! Jadi penguasaan dalam BI menjelaskan mengapa hubungan IV dan DV ini berlaku.
Contoh:
Umur yang bertambah (IV) mempengaruhi skor lulus memandu (DV), namun pengalaman membawa kereta adalah mediated variable yang menjelaskan hubungan ini. Jika subjek tiada pengalaman membawa kereta, umur meningkatpun tidak akan mempengaruhi skor memandu!
Key - variable yang menjelaskan mengapa wujudnya hubungan antara IV dan DV.
4. Moderator variable - variable yang berinteraksi bagi meningkat atau mengurangkan kekuatan hubungan antara IV dan DV. (Dalam bahasa biasa moderate bermakna 'sederhana' atau tidak extreme. Variable ini bukanlah variable utama yang extreme tetapi variable ini boleh berinteraksi dengan IV bagi mempengaruhi DV).
Contoh:
Kekerapan menonton berita (DV) dipengaruhi oleh umur (IV) tetapi jantina boleh menguatkan hubungan ini yang mana lelaki yang berumur lebih kerap menonton berita berbanding dengan perempuan berumur. Ini bermakna jantina adalah variable ketiga (selain IV dan DV) yang moderate dan berinteraksi dengan umur bagi menguatkan kekerapan menonton berita.
Key - variable yang berinteraksi dengan IV bagi mempengaruhi DV.
5. Extraneous variable - variable luaran selain IV yang mempengaruhi DV.
Contoh:
Kekerapan menonton berita (DV) dipengaruhi oleh umur (IV). Selain daripada itu, isu semasa yang berlaku juga mempengaruhi kekerapan menonton berita. Oleh itu, isu semasa adalah extraneous variable yang perlu dikawal.
Variable ini tidak dikehendaki dalam kajian, kerana mengganggu DV. Maksudnya, janganlah masa ada isu hangat sehingga semua orang yang kecik dan besar menonton berita macam peristiwa tsunami, maka masa itu jika anda ambil data, sure semua orang kata dia kerap menonton berita.
Ada baiknya anda tangguhkan dulu sehingga tiada berita yang sensasi berlaku. Ada juga penyelidik menamakan variable ini sebagai confounding variable.
https://drotspss.blogspot.com/
Tuesday, February 28, 2017
Penyelidikan dalam kajian ilmiah
Penyelidikan dilakukan untuk menerokai ilmu baharu, menambah pengetahuan sedia ada, mendapatkan penjelasan fakta, menyemak fakta, memudahkan kefahaman yang sukar serta tujuan-tujuan lain yang ingin dicapai oleh pengkaji.
Langkah awal penyelidikan dalam sesuatu bidang ialah mengenalpasti kajian literatur kajian lepas yang signifikan dan berkaitan.
1. Penyelidik novice
Secara asasnya, penyelidik meneroka pengalaman baharu yang serba kekurangan ketika menulis kajian literatur walaupun dalam aspek kajian sendiri.
2. Penyelidik amatur
Selepas melakukan kupasan kajian literatur secara kritikal dan menyeluruh merangkumi pelbagai aspek, sepatutnya penyelidik telah mempunyai pengetahuan mendalam terhadap kajian yang dilakukan. Setelah mengumpul data dan mendapatkan hasilnya, penyelidik telah memiliki satu kajian tersendiri dengan mengetahui selok belok kajian tersebut. Bermula daripada tahap pengetahuan yang sedikit lalu berkembang dengan maklumat lebih mendalam serta data yang baru diperolehi.
3. Penyelidik pakar expert
Setelah mempunyai dapatan kajian dan menulis laporan dapatan kajian tersebut, penyelidik hendaklah mengembangkan dapatan kajiannya berdasarkan alasan dan hujah sendiri dengan huraian yang jelas dalam ruang lingkup kerangka teori dan kerangka konsep yang digunakan.
Dapatan kajian findings
Dapatan kajian adalah jawapan kepada persoalan kajian yang digariskan lebih awal dan perlu disusun berdasarkan turutan persoalan kajian. Dapatan kajian hendaklah memberikan sumbangan terhadap pengetahuan sedia ada dalam bidangnya. Dengan kata lain, penyelidik hendaklah menzahirkan pengetahuannya berkaitan kajian yang dilakukan serta menonjolkan sumbangan kajiannya terhadap pengetahuan sedia ada.
Perbincangan Dapatan kajian
1. Dapatan kajian adalah sumbangan dalam kajian.
2. Dapatan kajian yang berbeza dan unik walaupun bukan dapatan yang baharu.
3. Dapatan kajian dengan kupasan baharu yang mengahasilkan kefahaman dan pemahaman yang baharu yang tidak dijumpai dalam kajian lepas.
4. Tonjolkan dan utamakan dapatan kajian sendiri di samping dapatan kajian lain sebagai sokongan.
Phineas Gage
Ringkasan ini menyediakan gambaran akademik mengenai kes Phineas Gage, sesuai untuk ulasan literatur bagi tesis PhD. Phineas Gage, seorang f...
-
Menurut Dr. Othman Talib, masalah kajian dan permasalahan kajian adalah dua istilah yang kerap digunakan dalam penyelidikan ilmiah tetapi ...
-
Menurut Dr. Othman Talib, kajian lepas merujuk kepada tinjauan atau ulasan terhadap kajian-kajian yang telah dilakukan sebelumnya dalam bida...
-
Menurut Dr. Othman Talib, kepentingan kajian merujuk kepada nilai dan impak penyelidikan yang dijalankan, sama ada dari segi teori, amalan, ...