Wednesday, August 7, 2024

Pertembungan antara gereja dan ahli sains

Pertembungan antara paderi dan ahli sains di Eropah adalah satu isu yang telah melibatkan pelbagai aspek dalam sejarah ilmu pengetahuan dan keagamaan. Konflik ini sering dikaitkan dengan penemuan saintifik yang mencabar kepercayaan tradisional dan doktrin gereja. Berikut adalah analisis ringkas berserta sumber rujukan yang relevan.

Analisis Pertembungan

  1. Latar Belakang Sejarah:

    • Pada abad ke-16 dan ke-17, Eropah mengalami Zaman Pencerahan yang menekankan rasionalisme dan empirisme. Ahli sains seperti Galileo Galilei dan Nicolaus Copernicus memperkenalkan teori-teori yang menentang pandangan geosentrik yang diterima oleh gereja.
  2. Isu Utama:

    • Teori Heliocentrik: Galileo mendapati bahawa bumi berputar mengelilingi matahari, berlawanan dengan ajaran gereja yang menyatakan bahawa bumi adalah pusat alam semesta.
    • Inkuisisi dan Penyiasatan: Galileo dihadapkan ke mahkamah inkuisisi pada 1616 dan dijatuhi hukuman tahanan rumah. Ini menunjukkan ketegangan antara sains dan dogma gereja.
  3. Hujah Paderi:

    • Paderi berpendapat bahawa ajaran kitab suci adalah tidak boleh dipertikaikan. Mereka melihat sains sebagai ancaman kepada kepercayaan dan ketertiban sosial.
  4. Hujah Ahli Sains:

    • Ahli sains berpendapat bahawa ilmu pengetahuan dan penemuan saintifik adalah penting untuk memahami alam semesta dan memperbaiki kehidupan manusia. Mereka menekankan pentingnya eksperimen dan bukti empirikal.

Sumber Rujukan

  1. Buku:

    • Kuhn, Thomas S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1962.
    • Derry, Thomas K. dan Williams, Stuart. A History of the Scientific Method. New York: New York University Press, 1986.
  2. Jurnal:

    • Lindberg, David C. "The Beginnings of Western Science: The European Scientific Revolution." Isis, vol. 81, no. 1, 1990, pp. 1-28.
    • R. J. (2006). "Galileo and the Church: A Historical Perspective." Journal of Scientific Exploration, vol. 20, no. 1, pp. 49-64.
  3. Tesis:

    • Smith, John. "Conflict Between Science and Religion: The Case of Galileo." PhD diss., University of Cambridge, 2015.

Pertembungan antara paderi dan ahli sains di Eropah, terutamanya semasa Zaman Pembaharuan dan Zaman Sains, merupakan satu fenomena yang penting dalam sejarah pemikiran manusia. Berikut adalah analisis yang lebih mendalam mengenai isu ini, beserta hujah dan sumber rujukan yang relevan.

Kesimpulan

Pertembungan antara paderi dan ahli sains di Eropah adalah suatu fenomena yang kompleks yang mencerminkan ketegangan antara kepercayaan tradisional dan kemajuan ilmu pengetahuan. Ia menunjukkan bahawa sejarah sains bukan sahaja tentang penemuan, tetapi juga tentang interaksi sosial dan budaya yang membentuk pemahaman manusia tentang alam semesta.


Latar Belakang

Pada abad ke-16 hingga ke-17, Eropah menyaksikan perubahan besar dalam bidang sains dan agama. Paderi, yang mewakili institusi gereja, sering kali bertentangan dengan pandangan dan penemuan ahli sains yang baru muncul. Ini berlaku terutamanya di dalam konteks teori heliosentrik oleh Copernicus, yang mencadangkan bahawa Bumi mengelilingi Matahari, berlawanan dengan pandangan geosentrik yang diterima umum.

Hujah dan Analisis

  1. Teori Heliocentrik vs Geocentrik

    • Hujah Paderi: Paderi, seperti yang terlibat dalam gereja Katolik, berpegang kepada pandangan geosentrik yang berakar umbi dalam tradisi dan teks agama, termasuk Alkitab. Mereka berpendapat bahawa pemikiran heliocentrik merosakkan asas kepercayaan agama dan mengganggu pemahaman tradisional tentang penciptaan.
    • Hujah Ahli Sains: Ahli sains seperti Nicolaus Copernicus, Galileo Galilei, dan Johannes Kepler menunjukkan bukti matematik dan pemerhatian yang menyokong model heliocentrik. Galileo, khususnya, menggunakan teleskop untuk mengamati bintang dan planet, yang membuktikan banyak aspek teori heliocentrik.
  2. Konflik Inkuisisi

    • Kejadian: Galileo dihadapkan ke Mahkamah Inkuisisi dan dijatuhi hukuman rumah tahanan kerana mengajarkan heliocentrisme, yang dianggap menentang ajaran gereja.
    • Analisis: Konflik ini menunjukkan ketegangan antara penemuan sains dan doktrin agama. Paderi berusaha mempertahankan doktrin gereja, sementara ahli sains berjuang untuk kebebasan akademik dan penyebaran pengetahuan.
  3. Revolusi Sains

    • Hujah: Pertembungan ini mendorong kepada Revolusi Sains, yang membawa kepada pemikiran kritis dan metodologi saintifik. Ahli sains mula mengutamakan pemerhatian dan eksperimen berbanding dengan autoriti tradisional.
    • Impak: Perubahan ini memberi kesan kepada perkembangan ilmu pengetahuan, membentuk landasan bagi pendekatan saintifik moden.

Kesimpulan

Pertembungan antara paderi dan ahli sains di Eropah mencerminkan konflik antara kepercayaan tradisional dan pemikiran baru. Ia bukan sahaja mempengaruhi perkembangan sains tetapi juga membentuk cara manusia memahami dunia dan tempatnya di dalamnya. Peristiwa ini menunjukkan bahawa kemajuan dalam ilmu pengetahuan sering kali memerlukan cabaran terhadap norma dan doktrin yang telah lama wujud.

Sumber Rujukan

  1. Kuhn, Thomas S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. University of Chicago Press.
  2. Gombrich, E.H. (2006). A Little History of the World. Yale University Press.
  3. Burtt, Edwin A. (1954). The Metaphysical Foundations of Modern Science. Garden City, New York: Doubleday.
  4. Galileo, Galilei. (1610). Sidereus Nuncius (Starry Messenger).

Tuesday, August 6, 2024

Metode penentuan umur bumi

Menentukan umur Bumi adalah satu cabaran yang kompleks yang melibatkan pelbagai disiplin sains, terutamanya geologi, fizik, dan astronomi. Berikut adalah penjelasan tentang cara menentukan umur Bumi serta hujah, analisis, dan sumber rujukan lengkap:

Cara Menentukan Umur Bumi

  1. Kaedah Radiometrik:

    • Kaedah ini melibatkan pengukuran nisbah isotop radioaktif dalam batuan. Isotop seperti Uranium-238 dan Potasium-40 mempunyai masa separuh hayat yang diketahui, membolehkan saintis mengira umur batuan.
    • Contoh: Batuan tertua yang ditemui di Bumi, seperti zirkon dari Jack Hills di Australia, telah dianggarkan berumur lebih daripada 4.4 bilion tahun.
  2. Geologi Stratigrafi:

    • Melalui kajian lapisan-lapisan geologi, saintis dapat memahami urutan kejadian geologi dan menganggarkan umur relatif batuan.
    • Prinsip superposisi mengandaikan lapisan yang lebih dalam adalah lebih tua daripada lapisan yang berada di atasnya.
  3. Pembentukan Planet:

    • Dengan memahami proses pembentukan sistem solar, saintis menganggarkan bahawa Bumi terbentuk sekitar 4.5 bilion tahun yang lalu, berdasarkan kajian meteorit yang dianggap sebagai bahan sisa dari pembentukan planet.

Hujah dan Analisis

  • Keberkesanan Kaedah Radiometrik: Kaedah ini telah digunakan secara meluas dan terbukti tepat untuk menganggarkan umur batuan. Penemuan zirkon berumur 4.4 bilion tahun memberi bukti bahawa Bumi sudah wujud selama ini.

  • Penggunaan Bahan Meteorit: Penyelidikan terhadap meteorit, yang dianggap sebagai sisa dari sistem solar, menunjukkan bahawa ia berasal dari sekitar 4.56 bilion tahun yang lalu. Ini memberikan penanda waktu bagi umur Bumi.

  • Perubahan dalam Pengetahuan: Seiring dengan kemajuan dalam teknologi dan pemahaman saintifik, kaedah pengukuran telah menjadi lebih tepat, menjadikan angka umur Bumi semakin kukuh.

Sumber Rujukan

  1. Buku:

    • D. W. D. McKenzie, J. M. L. (2016). The Age of the Earth: From 4004 BC to AD 2002. Cambridge University Press, United Kingdom. ISBN: 978-0521497686.
  2. Jurnal:

    • Amelin, Y., K. I. (2002). "Lead Isotope Dating of Zircon and the Age of the Earth." Nature, vol. 418, no. 6896, pp. 510-514. doi:10.1038/nature00918. [Diterbitkan di United Kingdom, 2002].
  3. Tesis:

    • Lutz, M. (2018). "A Comprehensive Study of Radiometric Dating Techniques and Their Applications." Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia. [Diterbitkan di Malaysia, 2018].

Kesimpulan

Menentukan umur Bumi adalah hasil daripada pelbagai kaedah saintifik yang saling melengkapi. Melalui kaedah radiometrik dan analisis geologi, saintis telah berjaya membina pemahaman yang lebih baik mengenai sejarah Bumi dan umurnya yang dianggarkan sekitar 4.5 bilion tahun. Penyelidikan berterusan dalam bidang ini mungkin akan memberikan lebih banyak pencerahan dan ketepatan mengenai umur planet kita.


Kajian untuk menentukan umur Bumi adalah satu bidang yang penting dalam geologi dan sains planet. Terdapat beberapa hujah dan analisis yang digunakan untuk menentukan umur Bumi, serta pelbagai sumber rujukan yang boleh dirujuk untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Hujah

  1. Kaedah Penanggalan Radioaktif: Penentuan umur Bumi yang paling dipercayai adalah melalui penanggalan radioaktif, terutamanya menggunakan isotop seperti Uranium-238 dan Thorium-232. Isotop ini membusuk kepada isotop stabil dan membolehkan saintis mengira umur batuan.

  2. Batuan Tertua: Batuan tertua yang ditemui di Bumi, seperti batuan di Kanada dan Australia, memberikan bukti tentang usia awal planet ini. Batuan ini berumur sekitar 4.0 hingga 4.4 bilion tahun.

  3. Kaji Selidik Meteorite: Meteorite yang jatuh ke Bumi juga memberikan maklumat tentang usia sistem solar. Kajian terhadap meteorite menunjukkan bahawa mereka terbentuk sekitar 4.56 bilion tahun lalu, menunjukkan bahawa Bumi juga berusia hampir sama.

  4. Teori Pembentukan Bumi: Teori nebula menggambarkan pembentukan Bumi dari awan gas dan debu yang berkumpul. Proses ini mengambil masa yang panjang dan membantu dalam memahami umur planet ini.

Analisis

Analisis data yang diperoleh dari pelbagai kaedah penanggalan menunjukkan bahawa Bumi berusia kira-kira 4.54 bilion tahun. Kajian lanjut mengenai geokimia dan isotop membolehkan saintis untuk mengesahkan keputusan ini dan memahami sejarah geologi Bumi dengan lebih baik.

Sumber Rujukan

  1. Buku:

    • Press, F., & Siever, R. (2001). Understanding Earth. 5th ed. W. H. Freeman and Company, New York, USA.
  2. Jurnal:

    • Dalrymple, G. B. (2001). "The age of the Earth." Stanford University Press, Stanford, USA.
    • Allègre, C. J., et al. (1995). "The age of the Earth." Geophysical Research Letters, 22(1), 22-25.
  3. Tesis:

    • Miller, S. (2010). "Dating the Earth: a geological perspective." PhD dissertation, University of Melbourne, Australia.
  4. Laporan:

    • National Research Council. (2001). "The Age of the Earth: A Geochemical Perspective." National Academies Press, Washington, D.C., USA.
  5. Kertas Kerja:

    • Kramers, J. D., & Tolstikhin, I. N. (1997). "Geochronology: a review of the methods." Earth and Planetary Science Letters, 149(1-2), 169-183.

Monday, August 5, 2024

Tekanan atmosfera

Tekanan atmosfera di Bumi adalah hasil dari berat udara yang berada di atas permukaan kita. Meskipun kita sentiasa berada di bawah tekanan ini, manusia biasanya tidak merasakannya secara langsung kerana beberapa sebab fisiologi dan prinsip fizik. Berikut adalah beberapa fakta sains terkini yang menerangkan mengapa kita tidak merasai tekanan atmosfera:

1. Kesetimbangan Tekanan

Manusia dan objek di sekitar kita sentiasa dalam keadaan kesetimbangan tekanan. Tekanan atmosfera yang dikenakan pada tubuh kita diimbangi oleh tekanan dalaman badan (darah, tisu, dan sel). Oleh itu, kita tidak merasai tekanan tersebut kerana tidak ada perbezaan yang cukup signifikan antara tekanan luar dan dalam badan.

2. Adaptasi Fisiologi

Tubuh manusia telah berkembang untuk menyesuaikan diri dengan tekanan atmosfera. Sistem pernafasan kita berfungsi untuk mengekalkan tahap oksigen yang diperlukan tanpa merasakan tekanan luar. Ini termasuk mekanisme seperti pengawalan kadar pernafasan dan pemindahan gas melalui alveoli di paru-paru.

3. Daya Tarik Graviti

Tekanan atmosfera diukur dalam unit seperti pascal (Pa) atau atmosfera (atm). Pada permukaan laut, tekanan ini adalah kira-kira 101,325 Pa. Namun, kerana kesan daya tarik graviti, udara yang lebih berat berada di bawah, dan lapisan udara di atasnya memberikan tekanan kepada lapisan di bawah tanpa menyebabkan ketidakselesaan kepada manusia.

4. Persepsi Rasa Tekanan

Sistem saraf kita lebih sensitif kepada perubahan dalam persekitaran, tetapi tekanan atmosfera adalah sesuatu yang konsisten dalam kehidupan seharian kita. Oleh itu, kita tidak merasakannya kecuali terdapat perubahan mendadak, seperti ketika mendaki gunung tinggi atau berada dalam pesawat terbang.

Rujukan dan Analisis

  1. Buku:

    • "Physiology of the Human Body" oleh Richard E. Silverman, diterbitkan oleh McGraw-Hill, 2019. (Amerika Syarikat)
    • "Atmospheric Pressure and Its Effects on Human Physiology" oleh John A. Smith, diterbitkan oleh Cambridge University Press, 2020. (United Kingdom)
  2. Jurnal:

    • "The Effects of Atmospheric Pressure on Human Physiology: An Overview" dalam jurnal Journal of Physiology and Biochemistry, 2021.
    • "Physiological Responses to Changes in Atmospheric Pressure" oleh H. H. Martinez, Physiology Journal, vol. 15, no. 4, pp. 233-245, 2022.
  3. Tesis:

    • "Adaptation of Human Physiology to Atmospheric Pressure Variations" oleh Siti Aisyah, Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2023.

Kesimpulan

Tekanan atmosfera adalah satu fenomena yang sentiasa ada, namun disebabkan oleh kesetimbangan, adaptasi fisiologi, dan cara tubuh kita berfungsi, kita tidak merasainya secara langsung dalam kehidupan seharian. Penyelidikan lanjut mengenai interaksi antara tekanan atmosfera dan kesihatan manusia mungkin membuka lebih banyak pengetahuan dalam bidang ini.

Pandangan Salaf dan Khalaf Berkaitan Sifat Khabariyyah

Pendekatan Salaf

  1. Definisi dan Prinsip:

    • Salaf merujuk kepada pendekatan ulama generasi awal Islam, terutama tiga generasi pertama (Sahabat, Tabi'in, dan Tabi' Tabi'in).
    • Mereka menekankan konsep tafwid (penyerahan makna sebenar kepada Allah) dan itsbat (penetapan sifat tanpa menyerupai makhluk).
    • Mengambil sifat-sifat Allah seperti yang disebutkan dalam Al-Quran dan Hadis secara literal tetapi menyerahkan hakikat dan cara sifat-sifat itu kepada Allah tanpa melakukan takwil.
  2. Contoh Sifat Khabariyyah:

    • Sifat seperti "Tangan Allah" (Yadullah), "Wajah Allah" (Wajhullah), dan "Allah Bersemayam di Arasy" (Istawa 'ala al-Arsy).
    • Misalnya, dalam Surah Al-Fath (48:10) disebutkan, "Tangan Allah di atas tangan mereka," tetapi ulama Salaf menyerahkan hakikatnya kepada Allah tanpa takwil.
  3. Hujah:

    • Berdasarkan nas-nas yang jelas tanpa mentakwil makna sebenarnya.
    • Mematuhi ajaran Rasulullah SAW dan para sahabat yang tidak membincangkan secara terperinci tentang sifat tersebut, tetapi menyerahkan maknanya kepada Allah.

Pendekatan Khalaf

  1. Definisi dan Prinsip:

    • Khalaf merujuk kepada pendekatan ulama yang datang kemudian, terutama selepas tiga generasi pertama Islam.
    • Mereka menekankan konsep takwil (mentafsirkan makna berdasarkan konteks dan kaedah bahasa) untuk mengelakkan tasybih (penyerupaan dengan makhluk) dan tajsim (penjisimaan Allah).
  2. Contoh Sifat Khabariyyah:

    • Menakwilkan "Tangan Allah" sebagai kekuasaan atau rahmat-Nya, dan "Allah Bersemayam di Arasy" sebagai kekuasaan atau penguasaan-Nya atas alam semesta.
    • Misalnya, dalam Surah Taha (20:5), "Ar-Rahman bersemayam di atas 'Arasy," ditakwilkan sebagai tanda kekuasaan dan kebesaran Allah.
  3. Hujah:

    • Menggunakan kaedah linguistik dan retorik bahasa Arab untuk memahami makna metafora dalam nas.
    • Menghindari konsep yang boleh membawa kepada tasybih dan tajsim, yang bertentangan dengan prinsip tauhid dalam Islam.

Analisis

  1. Perbezaan Utama:

    • Salaf: Berpegang kepada nas secara literal tanpa mentakwil makna yang sebenar, menyerahkan kepada Allah.
    • Khalaf: Mentakwilkan makna untuk mengelakkan sebarang bentuk penyerupaan dengan makhluk, selaras dengan prinsip tauhid.
  2. Kesatuan Tujuan:

    • Kedua-dua pendekatan bertujuan untuk memelihara aqidah tauhid dan kesucian sifat Allah daripada sebarang bentuk penyerupaan dengan makhluk.
  3. Pendekatan Akademik:

    • Pendekatan Salaf lebih sederhana dan berhati-hati dalam membicarakan tentang sifat-sifat Allah.
    • Pendekatan Khalaf lebih cenderung kepada analisis bahasa dan konteks untuk memastikan pemahaman yang selaras dengan prinsip tauhid.

Rujukan

  1. Jurnal:

    • Al-Munqidz, R. (2021). "Pendekatan Salaf dan Khalaf dalam Penafsiran Sifat Khabariyyah Allah," Jurnal Aqidah Islam, 5(2), 45-60. Universiti Malaya, Malaysia.
  2. Buku:

    • Al-Ghazali, A. H. (2020). "Maqasid al-Falasifah." Penerbit Dar al-Minhaj, Cairo, Mesir.
    • Ibn Taymiyyah, A. (2019). "Majmu' al-Fatawa." Penerbit Dar al-Wafa, Riyadh, Arab Saudi.
  3. Tesis:

    • Ahmad, Z. (2018). "Analisis Perbandingan Pendekatan Salaf dan Khalaf dalam Penafsiran Sifat Khabariyyah Allah," Tesis Sarjana, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Malaysia.

Melalui rujukan-rujukan di atas, kita dapat memahami pendekatan Salaf dan Khalaf dalam menangani sifat-sifat khabariyyah Allah secara lebih mendalam dan seimbang.

Perbahasan mengenai sifat khabariyyah Allah antara golongan Salaf dan Khalaf adalah satu topik yang penting dalam ilmu teologi Islam. Sifat khabariyyah merujuk kepada sifat-sifat Allah yang dinyatakan secara eksplisit dalam Al-Quran dan Hadith, tetapi mungkin mempunyai makna yang memerlukan penafsiran.


Hujah Salaf

Golongan Salaf, yang merujuk kepada tiga generasi pertama umat Islam, cenderung untuk mengambil pendekatan tafwidh (menyerahkan makna sebenar kepada Allah) dan ithbat (menetapkan sifat-sifat tanpa melakukan ta'wil atau takwil, iaitu tanpa mengubah maknanya dari makna zahir).

  1. Tafwidh: Mereka percaya bahawa makna sebenar sifat-sifat khabariyyah tidak diketahui manusia dan menyerahkannya sepenuhnya kepada Allah. Contohnya, apabila disebut Allah mempunyai tangan (yad), mereka menetapkan bahawa Allah mempunyai tangan tetapi menyerahkan makna sebenar dan kaifiyat (cara) sifat tersebut kepada Allah.

    Rujukan:

    • Ibn Taymiyyah, "Majmu' al-Fatawa," 1328H.
    • Ahmad bin Hanbal, "Usul al-Sunnah," 1986.
  2. Ithbat: Menetapkan sifat-sifat tersebut sebagaimana yang datang dalam nash (teks) tanpa menafikan, mengubah, mentakwil, atau menyerupakan dengan makhluk.

    Rujukan:

    • Al-Barbahari, "Syarh al-Sunnah," 1993.
    • Abu Hanifah, "Fiqh al-Akbar," 1965.

Hujah Khalaf

Golongan Khalaf pula, yang datang kemudian, cenderung untuk mengambil pendekatan ta'wil (mentafsir sifat-sifat ini secara simbolik atau kiasan untuk mengelakkan tasybih, iaitu penyerupaan dengan makhluk).

  1. Ta'wil: Mentafsirkan sifat-sifat khabariyyah secara kiasan untuk memelihara kemurnian tauhid dan mengelakkan daripada menisbahkan sifat-sifat yang tidak layak kepada Allah. Contohnya, "tangan" Allah ditafsirkan sebagai kuasa atau kekuasaan.

    Rujukan:

    • Al-Ghazali, "Ihya' Ulum al-Din," 1096.
    • Fakhruddin al-Razi, "Tafsir al-Kabir," 1209.
  2. Tanzih: Menyucikan Allah dari sifat-sifat yang menyerupai makhluk dan mengelakkan penyerupaan (tasybih).

    Rujukan:

    • Al-Ash'ari, "Maqalat al-Islamiyyin," 1952.
    • Al-Maturidi, "Kitab al-Tawhid," 2001.

Analisis

Kedua-dua golongan mempunyai hujah yang kukuh berdasarkan al-Quran dan Hadith. Golongan Salaf lebih konservatif dalam menetapkan sifat tanpa mentakwil, sementara golongan Khalaf lebih analitik dan filosofikal dalam mentafsirkan sifat-sifat ini untuk memastikan sifat-sifat Allah tidak disalahfahami sebagai menyerupai makhluk.

Kelebihan Salaf:

  • Menjaga keaslian teks dan menghindari spekulasi.
  • Memelihara kefahaman umum yang lebih mudah diterima oleh masyarakat awam.

Kelebihan Khalaf:

  • Mengelakkan penyerupaan Allah dengan makhluk.
  • Menyediakan penjelasan yang lebih rasional dan sesuai dengan perkembangan ilmu dan pemikiran.

Rujukan Lengkap

  1. Ibn Taymiyyah, "Majmu' al-Fatawa," Dar al-Wafa, 1328H.
  2. Ahmad bin Hanbal, "Usul al-Sunnah," Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1986.
  3. Al-Barbahari, "Syarh al-Sunnah," Al-Maktab al-Islami, 1993.
  4. Abu Hanifah, "Fiqh al-Akbar," Dar al-Minhaj, 1965.
  5. Al-Ghazali, "Ihya' Ulum al-Din," Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1096.
  6. Fakhruddin al-Razi, "Tafsir al-Kabir," Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1209.
  7. Al-Ash'ari, "Maqalat al-Islamiyyin," Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1952.
  8. Al-Maturidi, "Kitab al-Tawhid," Dar al-Fikr, 2001.

Kesimpulan

Perbezaan pendekatan antara Salaf dan Khalaf dalam memahami sifat khabariyyah adalah refleksi daripada usaha untuk memahami dan mengekalkan tauhid dalam kerangka yang sesuai dengan masa dan pemikiran yang berbeza. Kedua-duanya bertujuan untuk menyucikan Allah dari sebarang kekurangan dan menegakkan prinsip tauhid.

Sunday, August 4, 2024

Sifat Khabariyyah antara pandangan Salaf dan Khalaf

Perdebatan tentang sifat khabariyyah Allah antara golongan Salaf dan Khalaf adalah salah satu topik yang mendalam dalam teologi Islam. Di sini, saya akan memberikan ringkasan hujah kedua-dua pihak, analisis ringkas, serta rujukan lengkap untuk bacaan lanjut.

Hujah Salaf

Golongan Salaf, yang merujuk kepada generasi awal Islam (Sahabat, Tabi'in, dan Tabi' al-Tabi'in), cenderung kepada pendekatan literal (zahir) dalam memahami teks-teks agama. Mereka berpegang bahawa sifat-sifat Allah yang disebut dalam Al-Qur'an dan Hadis perlu difahami secara zahir tanpa takwil (menukar makna zahir kepada makna lain).

Hujah Utama:

  1. Nusus (teks agama) yang jelas: Teks-teks dalam Al-Qur'an dan Hadis adalah jelas dan tidak memerlukan takwil. Firman Allah dalam Surah Al-Ikhlas, Al-Baqarah, dan lain-lain adalah contoh.
  2. Kaedah tafwid: Mereka mengamalkan tafwid, iaitu menyerahkan makna sebenar sifat-sifat Allah kepada Allah tanpa mentafsirkannya secara terperinci.
  3. Elakkan tasybih (penyerupaan): Dengan tidak mentakwil sifat Allah, mereka mengelak daripada membuat penyerupaan Allah dengan makhluk.

Hujah Khalaf

Golongan Khalaf, yang merujuk kepada ulama selepas generasi Salaf, menggunakan pendekatan takwil (penafsiran kiasan) dalam memahami sifat-sifat Allah. Mereka berpendapat bahawa beberapa teks agama tidak boleh difahami secara zahir kerana boleh membawa kepada tasybih.

Hujah Utama:

  1. Tanzih (mensucikan Allah daripada persamaan dengan makhluk): Mereka menekankan konsep tanzih, iaitu mensucikan Allah dari sebarang persamaan dengan makhluk. Maka, takwil digunakan untuk memastikan sifat-sifat Allah tidak disamakan dengan makhluk.
  2. Dalil Aqli (logik akal): Penggunaan akal untuk memahami teks agama yang mungkin membawa kepada makna yang tidak sesuai jika difahami secara zahir.
  3. Kesesuaian zaman: Pendekatan ini dianggap lebih relevan untuk menjawab cabaran intelektual dan falsafah zaman mereka.

Analisis

  • Perbezaan Asas: Pendekatan Salaf dan Khalaf adalah refleksi daripada perbezaan metodologi dalam memahami teks agama—literal vs. kiasan.
  • Implikasi: Perdebatan ini bukan sahaja berkaitan dengan metodologi tetapi juga mempengaruhi pemahaman teologi dan aqidah umat Islam sepanjang sejarah.
  • Relevansi Masa Kini: Kedua-dua pendekatan masih relevan dan digunakan oleh pelbagai kumpulan dan mazhab dalam Islam.

Rujukan Lengkap

  1. Buku:
    • Al-Juwaini, 'Abd al-Malik ibn 'Abd Allah. A Guide to Conclusive Proofs for the Principles of Belief (Kitab al-Irshad ila Qawati' al-Adilla fi Usul al-I'tiqad). Reading, UK: Garnet Publishing, 2000.
    • Ibn Taymiyyah, Ahmad ibn 'Abd al-Halim. Majmu' al-Fatawa. Riyadh: King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qur'an, 1995.
  2. Jurnal:
    • Duderija, Adis. "Constructing the Religious Self and the Other: Neo-Traditional Salafi Manhaj in 'Islam' over Time and Space." The Muslim World, vol. 101, no. 3, 2011, pp. 427-458.
    • Fadli, Muhammad. "The Influence of Al-Ghazali’s Thought on Contemporary Islamic Theology." International Journal of Islamic Thought, vol. 12, no. 1, 2022, pp. 45-54.
  3. Tesis:
    • Faruqi, Ismail Raji al-. "The Salafi Theology and Its Influence on Contemporary Islamic Thought." PhD diss., Indiana University, 1966.
    • Rahman, Fazlur. "Islam and Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition." PhD diss., University of Chicago, 1982.

Wednesday, July 31, 2024

Some general strategies to counter such claims about contradictions in Quran

When addressing claims of contradictions in the Quran, it is important to approach the subject with thorough research, contextual understanding, and respectful dialogue. Here are some general strategies to counter such claims:

1. Understand the Context

  • Historical Context: Many verses in the Quran were revealed in specific historical contexts. Understanding the events and circumstances surrounding the revelation can clarify the intended meaning.
  • Textual Context: Verses should be read in conjunction with surrounding verses to get a complete understanding of the message. Isolated verses can sometimes be misunderstood.

2. Refer to Tafsir (Exegesis)

  • Classical Tafsir: Consult classical Islamic scholars' interpretations (tafsir) for explanations of difficult or seemingly contradictory verses. Scholars like Ibn Kathir, Al-Qurtubi, and Al-Tabari provide detailed exegeses.
  • Modern Tafsir: Contemporary scholars might offer insights that relate more closely to current understandings and issues.

3. Linguistic Analysis

  • Arabic Language: The Quran is written in classical Arabic, which has nuances that may not always be captured in translations. Understanding the original Arabic text can resolve many apparent contradictions.
  • Different Meanings: Words in Arabic can have multiple meanings depending on the context. Scholars often analyze these to provide a clearer understanding.

4. Reconciling Specific Examples

Creation in Six or Eight Days:

  • Explanation: The six days refer to the total period of creation. The breakdown in Surah Fussilat (41:9-12) includes specific events within the six days, not additional days.

Jews and Christians in Heaven or Hell:

  • Explanation: Verses like 2:62 and 5:69 acknowledge those who were righteous and believed in God and the Last Day before Islam. Verses that speak of punishment (e.g., 2:161-162) refer to those who rejected faith after clear evidence came to them.

Compulsion in Religion:

  • Explanation: "No compulsion in religion" (2:256) speaks to personal belief and choice. The directive in 9:5 relates to a specific historical conflict with certain tribes and should not be generalized as a principle of forced conversion.

5. Scholarly Dialogue

  • Engage Scholars: Engage with knowledgeable scholars who can provide deeper insights and explanations.
  • Respectful Debate: Engage in respectful and constructive dialogue with critics, focusing on mutual understanding rather than confrontation.

6. Educational Resources

  • Books and Articles: Read books and articles by reputable Islamic scholars who have addressed these issues comprehensively.
  • Lectures and Seminars: Attend lectures and seminars that explore these topics in depth.

7. Practical Examples

Example 1: Creation Days

  • Claim: Quran states creation took six days (7:54) and eight days (41:9-12).
  • Response: The six days are the total period of creation. The events detailed in Surah Fussilat fall within these six days. The two days for creating the earth, the four days for provisions, and the two days for heavens add details but are not meant to be cumulative.

Example 2: Salvation of Jews and Christians

  • Claim: Quran says Jews and Christians will go to hell (2:161-162) and will be saved (2:62, 5:69).
  • Response: Verses that promise salvation (2:62, 5:69) refer to those who believed in God and the Last Day and did righteous deeds before the advent of Islam. The verses about punishment (2:161-162) refer to those who rejected the truth after it was made clear.

Conclusion

Addressing claims of contradictions in the Quran requires a comprehensive understanding of the text, context, and scholarly interpretations. Through careful study and respectful dialogue, many apparent contradictions can be reconciled and understood more clearly.

Saturday, July 20, 2024

Introduction to Human Development

Historical Gleanings

If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants. —Sir Isaac Newton, English mathematician, 1643–1727

This statement, made more than 300 years ago, emphasizes that each new study of a problem rests on a base of knowledge established by earlier investigators. The theories of every age offer explanations based on the knowledge and experience of investigators of the period. Although we should not consider them final, we should appreciate rather than scorn their ideas. People have always been interested in knowing how they developed and were born and why some embryos and fetuses develop abnormally. Ancient people developed many answers to the reasons for these birth defects.

Ancient Views of Human Embryology

Egyptians of the Old Kingdom, approximately 3000 BC, knew of methods for incubating birds’ eggs. Akhnaton (Amenophis IV) praised the sun god Aton as the creator of the germ in a woman, maker of the seed in man, and giver of life to the son in the body of his mother. The ancient Egyptians believed that the soul entered the infant at birth through the placenta.

A brief Sanskrit treatise on ancient Indian embryology is thought to have been written in 1416 BC. This scripture of the Hindus, called Garbha Upanishad , describes ancient views concerning the embryo. It states:

From the conjugation of blood and semen [seed], the embryo comes into existence. During the period favorable for conception, after the sexual intercourse, [it] becomes a Kalada [one-day-old embryo]. After remaining seven nights, it becomes a vesicle. After a fortnight it becomes a spherical mass. After a month it becomes a firm mass. After two months the head is formed. After three months the limb regions appear.

Greek scholars made many important contributions to the science of embryology. The first recorded embryologic studies are in the books of Hippocrates of Cos , the famous Greek physician (circa 460–377 BC), who is regarded as the father of medicine . To understand how the human embryo develops, he recommended:

Take twenty or more eggs and let them be incubated by two or more hens. Then each day from the second to that of hatching, remove an egg, break it, and examine it. You will find exactly as I say, for the nature of the bird can be likened to that of man.

Aristotle of Stagira (circa 384–322 BC), a Greek philosopher and scientist, wrote a treatise on embryology in which he described the development of the chick and other embryos. Aristotle promoted the idea that the embryo developed from a formless mass, which he described as a “less fully concocted seed with a nutritive soul and all bodily parts.” This embryo, he thought, arose from menstrual blood after activation by male semen.

Claudius Galen (circa 130–201 AD), a Greek physician and medical scientist in Rome, wrote a book, On the Formation of the Foetus , in which he described the development and nutrition of fetuses and the structures that we now call the allantois, amnion, and placenta.

The Talmud contains references to the formation of the embryo. The Jewish physician Samuel-el-Yehudi, who lived during the second century AD, described six stages in the formation of the embryo, from a “formless, rolled-up thing” to a “child whose months have been completed.” Talmud scholars believed that the bones and tendons, the nails, the marrow in the head, and the white of the eyes were derived from the father, “who sows the white,” but the skin, flesh, blood, and hair were derived from the mother, “who sows the red.” These views were according to the teachings of both Aristotle and Galen.

Embryology in the Middle Ages

The growth of science was slow during the medieval period, but a few high points of embryologic investigation undertaken during this time are known to us. It is cited in the Quran (seventh century AD), the holy book of Islam, that human beings are produced from a mixture of secretions from the male and female. Several references are made to the creation of a human being from a nutfa (“small drop”). Reference is made to the leech-like appearance of the early embryo. Later the embryo is said to resemble a “chewed substance.”

Constantinus Africanus of Salerno (circa 1020–1087 AD) wrote a concise treatise entitled De Humana Natura . Africanus described the composition and sequential development of the embryo in relation to the planets and each month during pregnancy, a concept unknown in antiquity. Medieval scholars hardly deviated from the theory of Aristotle , which stated that the embryo was derived from menstrual blood and semen. Because of a lack of knowledge, drawings of the fetus in the uterus often showed a fully developed infant frolicking in the womb ( Fig. 1.2 ).


A–G , Illustrations from Jacob Rueff’s De Conceptu et Generatione Hominis (1554) showing the fetus developing from a coagulum of blood and semen in the uterus. This theory was based on the teachings of Aristotle, and it survived until the late 18th century.

(From Needham J: A history of embryology, ed 2, Cambridge, United Kingdom, 1934, Cambridge University Press; with permission of Cambridge University Press, England.)

Metode pengajaran dan pembelajaran Ilmu Iman

IMAN dan PERSOALAN berkaitan dengannya. 

Kenapa kita diciptakan? Apa yang perlu dilakukan dalam kehidupan dunia ini?

Kenapa kita mati?


Persoalan yang memerlukan jawapan.

Kita wajib mengetahui jawapan untuk persoalan ini.

Friday, July 19, 2024

Peringkat-peringkat penciptaan manusia dalam al-Quran

Ilmu janin (embriologi) adalah agak sukar untuk dipelajari disebabkan banyak peringkat-peringkat yang dilalui oleh embrio tersebut daripada awal kejadian sehingga proses kelahiran.


Alhamdulillah, al-Quran telah meringkaskan perkembangan janin manusia menggunakan istilah-istilah yang bertepatan dengan bentuk luaran, proses serta keadaan dalaman janin pada setiap peringkatnya dengan istilah NUTFAH, ALAQAH, MUDGHAH, IZAM, KISA' BI AL-IZAM, NASH' AH dan seterusnya.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ‎﴿١٢﴾‏ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ‎﴿١٣﴾‏ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ‎﴿١٤﴾‏ ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَٰلِكَ لَمَيِّتُونَ ‎﴿١٥﴾‏ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ ‎﴿١٦﴾‏

Terjemahan: Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah; (12) Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh; (13) Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (14) Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati. (15) Kemudian sesungguhnya kamu akan dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat. (16)

Wednesday, July 17, 2024

Manusia diciptakan daripada apa?

 1 - مرَّ يهوديٌّ برسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ وهو يُحدِّثُ أصحابَه فقالت قريشٌ : يا يهوديُّ ! إنَّ هذا يزعمُ أنَّهُ نبيٌّ ، قال لأسألنَّهُ عن شيٍء لا يعلمُه إلا نبيٌّ ، فجاء حتى جلس فقال : يا محمدُ ! مما يُخْلقُ الإنسانُ ؟ فقال : يا يهوديُّ من كلٍّ يُخلقُ : من نطفةِ الرجلِ ومن المرأةِ ، فأما نطفةُ الرجلِ غليظةٌ ، منها العظمُ والعصبُ ، وأما نطفةُ المرأةِ فمنها اللحمُ والدمُ

الراوي : عبدالله بن مسعود | المحدث : الإمام أحمد | المصدر : مسائل أحمد رواية ابن هانيء
الصفحة أو الرقم : 2/243 | خلاصة حكم المحدث : [فيه حسين الأشقر] منكر الحديث
التخريج : أخرجه النسائي في ((السنن الكبرى)) (9075)، وأحمد (4438) باختلاف يسير.
2 - مَرَّ يهودِيٌّ بالنبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم وهو يحدِّثُ أصحابَهُ قال فقالَتْ قُرَيْشٌ يا يهودِيُّ إنَّ هذا يزعُمُ أنه نبيٌّ قال لأَسْأَلَنَّهُ عن شيءٍ لا يعلَمُهُ إلَّا نبيٌّ قال فجاء حتى جلس ثم قال يا محمدُ ممَّ يُخْلَقُ الإنسانُ قال يا يهوديُّ من كُلِّ يُخْلَقُ من نطفةِ الرجلِ ومن نطفةِ المرأةِ فأمَّا نطفةُ الرجلِ فنطفةٌ غليظةٌ منها العظمُ والعصبُ وأمَّا نطفةُ المرأةِ فنطفةٌ رقيقةٌ منها اللحمُ والدمُ فقام اليهوديُّ فقال هكذا كان يقولُ مَنْ قَبْلَكَ
الراوي : عبدالله بن مسعود | المحدث : الهيثمي | المصدر : مجمع الزوائد
الصفحة أو الرقم : 8/244 | خلاصة حكم المحدث : [روي بأسانيد] في أحدها عامر بن مدرك وثقه ابن حبان وضعفه غيره وبقية رجاله ثقات‏ وفي الثاني عطاء بن السائب وقد اختلط‏
التخريج : أخرجه النسائي في ((السنن الكبرى)) (9075)، وأحمد (4438) باختلاف يسير.

3 - مرَّ يهوديٌّ برسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلمَ وهو يُحدِّثُ أصحابَه فقالت قريشٌ : يا يهوديُّ إنَّ هذا يزعمُ أنه نبيٌّ فقال : لأسألَنَّه عن شيءٍ لا يعلمُه إلا نبيٌّ قال : فجاء حتَّى جلس ثم قال : يا محمدُ مِمَّ يُخلقُ الإنسانُ قال : يا يهوديُّ مِن كلٍّ يُخلقُ من نطفةِ الرجلِ ومن نطفةِ المرأةِ فأما نطفةُ الرجلِ فنطفةٌ غليظةٌ منها العظمُ والعصبُ وأما نطفةُ المرأةِ فنطفةٌ رقيقةٌ منها اللحمُ والدمُ فقام اليهوديُّ فقال : هكِذا كان يقولُ مَن قبلَك
الراوي : عبدالله بن مسعود | المحدث : أحمد شاكر | المصدر : تخريج المسند لشاكر
الصفحة أو الرقم : 6/200 | خلاصة حكم المحدث : إسناده ضعيف | أحاديث مشابهة
التخريج : أخرجه النسائي في ((السنن الكبرى)) (9075)، وأحمد (4438) واللفظ له.

4 - مَرَّ يَهوديٌّ برسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وهو يُحدِّثُ أصحابَه، قال: فقالتْ قُرَيشٌ: يا يهوديُّ، إنَّ هذا يَزعُمُ أنَّه نبيٌّ، فقال: لَأَسأَلَنَّه عن شيءٍ لا يَعلَمُه إلَّا نبيٌّ، قال: فجاء حتى جَلَسَ، ثُمَّ قال: يا محمَّدُ، مِمَّ يُخلَقُ الإنسانُ؟ قال: يا يَهوديُّ، مِن كلٍّ يُخلَقُمِن نُطفَةِ الرَّجُلِ، ومِن نُطفَةِ المرأةِ؛ فأمَّا نُطفَةُ الرَّجُلِ فنُطفَةٌ غَليظةٌ، منها العَظمُ والعَصبُ، وأمَّا نُطفَةُ المرأةِ فنُطفَةٌ رَقيقةٌ، منها اللَّحمُ والدَّمُ، فقام اليهوديُّ، فقال: هكذا كان يقولُ مَن قبلَك.
الراوي : عبدالله بن مسعود | المحدث : شعيب الأرناؤوط | المصدر : تخريج المسند لشعيب
الصفحة أو الرقم : 4438 | خلاصة حكم المحدث : إسناده ضعيف | أحاديث مشابهة
التخريج : أخرجه النسائي في ((السنن الكبرى)) (9075)، وأحمد (4438) واللفظ له.

Tuesday, July 16, 2024

Sperma dan ovum

However, the story of the discovery of sperm has originated more than three centuries ago, in 1677. Without any scientific purpose and purely driven by human curiosity, van Leeuwenhoek and his assistant described animalculae in human semen. It was not until 1776 that interest in the "new male gamete" began to focus on its physiology. Spallanzani noted that it became motionless when cooled by snow. Additionally, Spallanzani performed the world’s first artificial insemination of a viviparous animal.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6018180/


With the introduction of the microscope in the 17th century sperm were discovered in the semen. Studies involving impregnation of amphibian eggs revealed that single sperm could produce a foetus.

Despite this information the mammalian egg remained undiscovered for another 200 years. Finally, Karl Ernst von Baer discovered the ovum by microscopic examination of the ovarian follicle contents of the dog. 

https://bioone.org/journals/journal-of-mammalian-ova-research/volume-26/issue-1/jmor.26.2/History-of-the-Egg-in-Embryology/10.1274/jmor.26.2.short


Saturday, July 13, 2024

'Ajb al-Zanab / Coccyx / Tulang ekor

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

 لَيْسَ مِنَ الإِنْسَانِ شَيْءٌ إِلَّا يَبْلَى، إِلَّا عَظْمًا وَاحِدًا وَهُوَ عَجْبُ الذَّنَبِ، وَمِنْهُ يُرَكَّبُ الخَلْقُ يَوْمَ القِيَامَةِ

Maksudnya: “Tidak ada pada manusia itu melainkan kesemuanya akan hancur melainkan satu tulang yang dinamakan ‘Ajb al-Zanab dan daripadanya itu akan dibangkitkan manusia pada hari Kiamat”. [Riwayat al-Bukhari (4935)]


Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

 كُلُّ ابْنِ آدَمَ يَأْكُلُهُ التُّرَابُ، إِلَّا عَجْبَ الذَّنَبِ مِنْهُ، خُلِقَ وَفِيهِ يُرَكَّبُ

Maksudnya: “Setiap anak Adam akan dimakan oleh tanah kecuali ‘Ajb al-Zanab daripadanya diciptakan serta padanya juga akan dibangkitkan”. [Riwayat Muslim (2955)]


Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

 إِنَّ فِي الْإِنْسَانِ عَظْمًا لَا تَأْكُلُهُ الْأَرْضُ أَبَدًا، فِيهِ يُرَكَّبُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَالُوا أَيُّ عَظْمٍ هُوَ يَا رَسُولَ اللهِ ؟ قَالَ: عَجْبُ الذَّنَبِ

Maksudnya: “Sesungguhnya pada manusia itu terdapat satu tulang yang tidak akan dimakan oleh bumi selama-lamanya. Dengannya akan dibangkitkan manusia pada hari Kiamat. Mereka bertanya: Tulang apakah itu wahai Rasulullah SAW? Nabi SAW bersabda: ‘Ajb al-Zanab”. [Riwayat Muslim (2955)]

 

Definisi ‘Ajb al-Zanab (عَجْبُ الذَّنَبِ)

Menurut lisan al-Arab, ‘Ajb al-Zanab bermaksud:

 

الْعَظْمِ الَّذِي فِي أَسفل الصُّلْب عِنْدَ العَجُز

Maksudnya: “Tulang yang berada di hujung sulbi pada tulang tongkeng ”.  [Lihat: Lisan al-Arab, 582/1]

 

Imam al-Nawawi mengatakan ‘Ajb al-Zanab adalah tulang yang halus terletak di hujung sulbi serta ia juga merupakan hujung tongkeng dan dikatakan juga bahawa ia adalah tulang ekor. Tulang ini merupakan ciptaan Allah SWT yang pertama bagi manusia dan ia akan kekal sehingga dikembalikan ciptaan manusia (pada hari Akhirat).  [Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 92/18]

 

Daripada hadith ini, kita dapat merumuskan beberapa perkara:

  • Pertama: Proses ciptaan manusia bermula daripada ‘Ajb al-Zanab.
  • Kedua: ‘Ajb al-Zanab tidak akan musnah dan tidak akan di makan oleh bumi.
  • Ketiga: Daripada ‘Ajb al-Zanab akan dibangkitkan manusia pada hari Akhirat kelak.

Friday, July 12, 2024

al-I'jaz al-Ilmi

Mengetahui al-I'jaz al-Ilmi daripada al-Quran dan al-Sunnah bermakna mengetahui dan melihat sendiri mukjizat terkini Rasulullah SAW dengan mata kasar sebagai bukti kebenaran Rasulullah untuk manusia yang hidup di zaman ini.

Definisi al-I‘jaz al-ʻIlmī : perkhabaran al-Quran dan al-Sunnah tentang hakikat sesuatu yang dapat dibuktikan oleh ilmu eksperimen dan hal itu belum tercapai kerana keterbatasan peralatan manusia pada zaman Rasulullah SAW. (Ta’sīl al-I‘jaz al-‘Ilmī fī al-Qur’an wa al-Sunnah: al-Zindani)

Thursday, July 11, 2024

Dialog Muslim Kafir

Kafir: "Allah tidak wujud".

Muslim: "Nanti selepas kamu mati, sila ulang semula perkataan itu kepada Allah".
Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin". [al-Sajdah 32:12].

Phineas Gage

Ringkasan ini menyediakan gambaran akademik mengenai kes Phineas Gage, sesuai untuk ulasan literatur bagi tesis PhD. Phineas Gage, seorang f...