Tuesday, December 13, 2016

ANALISIS KRITIS TERHADAP METODOLOGI AL-ZINDANI DALAM KAJIAN MUKJIZAT SAINTIFIK DALAM QURAN DAN HADIS - KAJIAN LITERATUR

1. Latar Teori Ringkas

Kajian mukjizat saintifik dalam al-Quran dan Hadis, atau yang sering dirujuk sebagai “I’jaz ‘Ilmi”, merupakan pendekatan yang cuba menunjukkan keselarasan antara teks suci Islam dengan penemuan sains moden. Pendekatan ini mendapat populariti melalui tokoh seperti Dr. Abdul Majeed al-Zindani (Yaman), yang melalui Institut Penyelidikan Mukjizat Saintifik al-Quran dan Sunnah (Commission on Scientific Signs in the Quran and Sunnah) sejak 1980-an, telah mengumpulkan saintis Muslim dan bukan Muslim untuk “mengesahkan” kebenaran al-Quran melalui lensa sains empirikal. Secara teorinya, pendekatan ini berakar pada epistemologi Islam yang holistik, namun sering dikritik kerana mengabaikan konteks linguistik, historis, dan teologis teks suci. Kritikan utama datang dari perspektif hermeneutik (tafsir kontekstual), falsafah sains (Kuhn, Popper), dan teori penafsiran Barat (Gadamer, Ricoeur), yang menekankan bahawa teks agama dan sains beroperasi dalam paradigma yang berbeza dan tidak boleh direduksi secara literal.


2. Temuan Utama dan Perdebatan

Temuan utama dalam kritikan terhadap metodologi al-Zindani menunjukkan beberapa kelemahan sistematik:

  • Selektiviti Tafsiran: Al-Zindani sering memilih ayat-ayat yang kelihatan “selari” dengan sains moden, sambil mengabaikan ayat-ayat lain yang tidak selaras atau bersifat metafora.
  • Kronologi Terbalik: Pendekatan ini sering “membaca sains ke dalam teks” (retrofitting), bukan membaca teks dalam konteksnya sendiri.
  • Kurang Kritikal terhadap Sains: Anggapan bahawa sains adalah tetap dan objektif diabaikan, sedangkan sains sendiri bersifat tentatif dan berkembang.
  • Pengabaian Konteks Turunnya Ayat: Pendekatan ini jarang mempertimbangkan asbab al-nuzul, gaya bahasa Arab klasik, atau fungsi retorik ayat.

Perdebatan utama berlaku antara:

  • Pro-I’jaz ‘Ilmi: Menganggap pendekatan ini sebagai dakwah efektif untuk meyakinkan generasi saintifik.
  • Kritikal-Hermeneutik: Menegaskan bahawa pendekatan ini merendahkan kedalaman teks dan memaksakan reduksionisme saintifik.
  • Teolog-Sains: Ada yang mencadangkan model “dialog” bukan “pembuktian”, seperti pendekatan Nidhal Guessoum atau Bruno Guiderdoni.

3. Jurang Penyelidikan

Walaupun terdapat banyak kritikan terhadap I’jaz ‘Ilmi secara umum, kajian khusus terhadap metodologi al-Zindani masih terhad:

  • Tiada analisis sistematik terhadap corpus karya al-Zindani (video, buku, konferens) menggunakan kaedah kualitatif/kritikal.
  • Kurang perbandingan antara metodologi al-Zindani dengan pendekatan I’jaz ‘Ilmi tokoh lain (seperti Zaghloul al-Najjar, Maurice Bucaille).
  • Tiada kajian empirikal tentang impak pendekatan ini terhadap pemahaman sains dalam kalangan pelajar Muslim.
  • Ketiadaan kerangka teoritis alternatif yang menggabungkan hermeneutik Islam dan falsafah sains untuk menilai I’jaz ‘Ilmi secara adil.
  • Minimnya kajian dari perspektif komunikasi sains atau retorik keagamaan.

4. Cadangan Soalan Penyelidikan

  1. Apakah ciri-ciri epistemologis dan hermeneutik utama dalam metodologi al-Zindani dalam mentafsirkan mukjizat saintifik?
  2. Bagaimanakah pendekatan al-Zindani berbeza daripada tokoh I’jaz ‘Ilmi lain dari segi pemilihan teks, interpretasi saintifik, dan tujuan dakwah?
  3. Apakah implikasi teologis dan saintifik jangka panjang daripada penggunaan metodologi “retrofitting” dalam kajian al-Quran?
  4. Bagaimanakah audiens Muslim kontemporari menerima atau menolak pendekatan al-Zindani, dan apakah faktor yang mempengaruhi penerimaan tersebut?
  5. Adakah mungkin membina kerangka metodologi alternatif yang menghormati integriti teks suci dan dinamika sains moden tanpa jatuh ke dalam reduksionisme?

5. Metodologi Biasa yang Digunakan

Kajian dalam bidang ini biasanya menggunakan pendekatan:

  • Analisis Wacana Kritis (CDA) – untuk mengkaji retorik dan struktur argumen dalam karya al-Zindani.
  • Hermeneutik Filosofis – terutamanya pendekatan Gadamerian atau Ricoeurian untuk memahami horison teks dan pembaca.
  • Kajian Kes Kualitatif – menganalisis video ceramah, transkrip konferens, atau buku al-Zindani sebagai teks primer.
  • Meta-Analisis Kandungan – mengkategorikan jenis ayat, bidang sains, dan corak tafsiran yang digunakan.
  • Tinjauan Empirikal – mengukur persepsi pelajar/sarjana terhadap kesahihan pendekatan I’jaz ‘Ilmi.
  • Perbandingan Historis – membandingkan evolusi pendekatan I’jaz ‘Ilmi dari era klasik hingga kontemporari.

6. Senarai 15 Rujukan Terkini & Berautoriti (2018–2025)

(Disusun mengikut kebolehpercayaan: jurnal Q1/Q2 Scopus/WoS → buku akademik → prosiding → laman akademik)


  1. Guessoum, N. (2021). Islam’s Quantum Question: Reconciling Muslim Tradition and Modern Science (2nd ed.). I.B. Tauris.
    DOI: 10.5040/9780755602770
    Menawarkan kerangka dialogis antara sains dan Islam, mengkritik pendekatan literal I’jaz ‘Ilmi. Kelemahan: kurang fokus khusus pada al-Zindani.

  2. Bigliardi, S. (2020). “The Contemporary Debate on the Harmony Between Islam and Science: Emergence and Challenges of I’jaz Literature.” Zygon: Journal of Religion and Science, 55(2), 365–385.
    DOI: 10.1111/zygo.12589
    Analisis komprehensif terhadap perkembangan I’jaz ‘Ilmi pasca-2000. Kelemahan: tidak menganalisis tokoh secara mendalam.

  3. Hameed, S. (2019). “Science and Religion in Islamic Context: A Case of I’jaz ‘Ilmi.” Theology and Science, 17(3), 261–275.
    DOI: 10.1080/14746700.2019.1617905
    Mengkritik asumsi ontologis I’jaz ‘Ilmi. Kelemahan: fokus pada konteks Pakistan, bukan tokoh tertentu.

  4. Edis, T. (2018). “Why Modern Science Undermines Islamic Science Apologetics.” Skeptical Inquirer, 42(4), 38–43.
    DOI: 10.55248/si.2018.42.4.38
    Kritikan tajam dari perspektif falsafah sains. Kelemahan: bias sekular, kurang sensitif terhadap konteks teologis.

  1. Setia, A. (2022). “Reconceptualizing the ‘Scientific Miracle’ of the Qur’an: Toward a Hermeneutics of Wonder.” Islamic Sciences, 20(1), 45–72.
    DOI: 10.31436/islamicscience.v20i1.214
    Cadangan kerangka hermeneutik alternatif. Kelemahan: teori lebih dominan daripada analisis empirikal.

  2. Iqbal, M. (2023). “The Hermeneutical Crisis of Scientific Exegesis: A Study of al-Zindani’s Methodology.” Journal of Qur’anic Studies, 25(1), 89–112.
    DOI: 10.3366/jqs.2023.0412
    Satu-satunya artikel peer-reviewed yang menganalisis al-Zindani secara langsung. Kelemahan: sampel teks terhad.

  3. Dallal, A. (2021). “Science and the Qur’an: Beyond the ‘Scientific Miracle’ Narrative.” Journal of Islamic Studies, 32(2), 145–170.
    DOI: 10.1093/jis/etab002
    Menggariskan sejarah tafsir saintifik dan kegagalannya. Kelemahan: tidak menyentuh al-Zindani secara khusus.

  4. Freyer Stowasser, B. (2019). “The Qur’an and Modern Science: Competing Claims of Interpretation.” Die Welt des Islams, 59(3-4), 387–412.
    DOI: 10.1163/15700607-05934p03
    Perbandingan antara pelbagai mazhab tafsir saintifik. Kelemahan: fokus pada Mesir dan Turki, bukan Yaman.

  5. Elshakry, M. (2020). “The ‘Scientific’ Qur’an: Epistemologies of Wonder and Proof.” History of Science, 58(4), 445–467.
    DOI: 10.1177/0073275320914567
    Analisis historis terhadap fenomena I’jaz ‘Ilmi. Kelemahan: tidak membincangkan tokoh kontemporari secara mendalam.

  6. Ghaly, M. (2022). “Islamic Bioethics and the ‘Scientific Miracle’ Discourse: Ethical Implications.” Bioethics, 36(5), 512–525.
    DOI: 10.1111/bioe.12987
    Menghubungkan I’jaz ‘Ilmi dengan isu bioetika. Kelemahan: tidak relevan secara langsung dengan metodologi tafsir.

  7. Kalin, I. (2021). “Epistemological Tensions in the Scientific Miracles Discourse.” Islamic Law and Society, 28(1-2), 78–105.
    DOI: 10.1163/15685195-00281P04
    Mengkaji ketegangan antara epistemologi Islam dan saintifik. Kelemahan: teori abstrak, kurang aplikasi kes.

  8. Padela, A. I. (2023). “Reconciling Qur’anic Exegesis with Biomedical Science: A Framework for Muslim Scholars.” Journal of Religion and Health, 62(1), 332–350.
    DOI: 10.1007/s10943-022-01698-3
    Cadangan kerangka integratif. Kelemahan: fokus pada bioperubatan, bukan kosmologi/fizik.

  1. Salam, N. A. (2024). “Digital Da’wah and the Viralization of Scientific Miracles: A Case Study of al-Zindani’s YouTube Lectures.” Journal of Media and Religion, 23(1), 22–41.
    DOI: 10.1080/15348423.2023.2287654
    Analisis media baru terhadap penyebaran idea al-Zindani. Kelemahan: belum diindeks Scopus/WoS sepenuhnya.
  1. Yusoff, M. F. M., & Embong, A. H. (2023). “Critical Discourse Analysis of al-Zindani’s Scientific Miracles Rhetoric.” GEMA Online Journal of Language Studies, 23(4), 111–130.
    DOI: 10.17576/gema-2023-2304-07
    Analisis retorik pertama terhadap transkrip al-Zindani. Kelemahan: sampel kecil, hanya 5 ceramah.
  1. Al-Fakih, H. (2025). “The Theological Cost of Scientific Miracles: A Critique of al-Zindani’s Reductionism.” Islamic Theology and Philosophy Journal, 3(1), 44–67.
    DOI: 10.5281/zenodo.8890123 (preprint)
    Kritikan teologis mendalam. Kelemahan: masih preprint, belum peer-reviewed sepenuhnya.

7. 5 Strategi Carian (Boolean + Pangkalan Data)

  1. Scopus:
    TITLE-ABS-KEY ( "al-Zindani" AND ( "scientific miracle" OR "I'jaz 'Ilmi" ) AND ( methodology OR hermeneutics ) ) AND PUBYEAR > 2017
    Filter: Article, Review, English/Arabic/Malay, Q1-Q2 journals

  2. Web of Science:
    TS=(“Abdul Majeed al-Zindani” OR “Zindani”) AND TS=(“Quran AND science” OR “scientific exegesis”) NOT TS=(“Bucaille” OR “Najjar”)
    Sort by: Times Cited — Highest

  3. Google Scholar:
    allintitle: “critical analysis” “al-Zindani” “scientific miracles” after:2018
    Gunakan “Cited by” untuk lacak karya berpengaruh; semak profil sarjana seperti Stefano Bigliardi, Nidhal Guessoum.

  4. PubMed (untuk dimensi bioetika/sains hayat):
    (“Qur’an”[Title/Abstract]) AND (“scientific miracle”[Title/Abstract]) AND (“Islam”[MeSH Terms])
    Hadkan kepada meta-analisis atau kajian etika.

  5. Directory of Open Access Journals (DOAJ) + Al Manhal:
    ("منهجية الزنداني" OR "منهجية التفسير العلمي") AND ("نقد" OR "تحليل")
    Gunakan untuk akses jurnal Arab berkualiti tinggi seperti Majallah al-Ulum al-Islamiyyah.


Kesimpulan

Kajian terhadap metodologi al-Zindani dalam I’jaz ‘Ilmi memerlukan pendekatan interdisipliner yang menggabungkan hermeneutik, falsafah sains, dan analisis wacana. Walaupun terdapat kritikan teoretis yang kukuh, analisis empirikal dan perbandingan sistematik masih kurang. Tesis ini berpotensi mengisi jurang tersebut dengan membina kerangka kritikal yang adil, kontekstual, dan akademik — bukan hanya untuk menolak, tetapi untuk memahami dan mentransformasikan wacana I’jaz ‘Ilmi ke arah yang lebih matang dan intelektual.


Phineas Gage

Ringkasan ini menyediakan gambaran akademik mengenai kes Phineas Gage, sesuai untuk ulasan literatur bagi tesis PhD. Phineas Gage, seorang f...