Sunday, March 15, 2015

Sejarah bangsa Melayu

Sejak sekian lama, pelbagai teori yang menafikan hakikat masyarakat Melayu berasal dari alam kepulauan Melayu, ditampilkan oleh ramai sarjana dan sejarawan Barat.

Disebabkan tiada kepakaran bagi menyelidik kesahihannya berpuluh tahun lalu, teori itu diterima dan 'menyubur' di kalangan sebilangan besar masyarakat ketika itu.

Keadaan bagaimanapun semakin berbeza kini apatah lagi sejak 1980-an, pelbagai penyelidikan dilakukan dan banyak dapatan terbaharu diperolehi penyelidik tempatan bersandarkan penemuan, sekali gus menyingkir teori terdahulu yang tidak menyeluruh.

Bagaimanapun, bukan mudah menolak 'teori' yang sudah tertanam dalam fikiran sebahagian masyarakat sejak sekian lama meskipun bukti dari sudut dapatan DNA yang tidak dapat dimanipulasi, sudah ditampilkan kalangan pengkaji.


Antara teori popular yang terus dicanangkan mengenai asal bangsa Melayu sehingga kini termasuk, Out of Taiwan yang dipelopori ahli arkeologi Australia, Peter Bellwood berdasarkan penyelidikan bahasa Austronesia oleh pakar linguistik Amerika Syarikat (AS), Robert Blust.

Menurut Blust, bahasa Austronesia yang termasuk dalam bahasa Melayu Polinesia berasal dari Taiwan berdasarkan sembilan cabang bahasa Austronesia yang dikesan di negara itu.

Teori Out of Taiwan itu menganggap bahasa Austronesia tersebar ke Asia Tenggara dan Kepulauan Polinesia selepas berlaku penghijrahan keluar penuturnya dari Taiwan sekitar 10,000 ke 6,000 Sebelum Masihi (SM).

Ini menumbuhkan kepercayaan etnik Melayu Polinesia merangkumi etnik Melayu, Iban, Bidayuh, Kadazan-Dusun, Murut, Penan, Jawa, Bugis, Minangkabau, Kerinci dan pribumi di rantau ini dan sekitar lautan Pasifik, dikatakan berasal dari Taiwan.

Antara sarjana tempatan terawal yang melakukan kajian bagi menolak dakwaan itu ialah ahli akademik yang kini Dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan, Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh yang melakukan kajian mengenainya pada tahun 1994.

Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh
Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh

Wan Hashim pada asalnya membuat kajian mengenai orang Melayu di Sri Lanka sekitar 1980-an, bertemu penyelidik arkeologi dan sejarah dari negara itu, Prof de Silva yang menganalisis bahan arkeologi dan mendapati sudah wujud tamadun di alam Melayu sejak 15,000 SM.

"Perkongsian itu menyedarkan saya mengenai percanggahan besar di antara teori ditimbulkan Galden dengan penemuan oleh De Silva menyebabkan saya sendiri berkunjung ke Yunnan lebih 20 tahun lalu yang kajian dan penelitian melalui data antropologi serta linguistik mendapati daripada 26 etnik di sana, tidak ada satu pun daripadanya menyerupai masyarakat Melayu.

"Unsur Melayu hanya terdapat di Hainan dan Taiwan bagaimanapun kemudian, didapati mereka sebenarnya adalah serpihan daripada etnik Champa yang berhijrah daripada Selatan ke Utara.

"Sekiranya Melayu berasal dari Yunnan atau Selatan China, pasti ada kumpulan induk Melayu di sana, tidak mungkin kesemuanya pupus kerana kita mempunyai lebih 200 juta manusia di alam Melayu," katanya kepada BH ketika ditemui di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menurut Wan Hashim, kajian mengenai asal usul Melayu di Malaysia bukan setakat bersumberkan daripada satu kaedah, tetapi menggabungkan penemuan arkeologi, antropologi daripada aspek budaya dan bahasa linguistik serta kajian DNA.

Katanya, hasil kajian oleh sejarawan tempatan menunjukkan alam Melayu sudah diduduki manusia sekitar 72,000 SM, atau kira-kira 2,000 tahun sebelum meletusnya gunung berapi Toba yang menggegarkan kawasan Tenggara Asia.

"Ia juga selari dengan teori Out of Sundaland oleh Ahli Sains Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer berasaskan analisis DNA, arkeologi dan etnologi yang mengatakan Asia Tenggara sebagai pusat awal peradaban dunia dinamakan Sundaland sekitar 16,000 tahun lalu.

"Melalui penemuan data DNA juga, didapati masyarakat di alam Melayu adalah tamadun kedua tertua di dunia mencecah 70,000 tahun selepas Afrika yang mempunyai manusia tua paling kuno sekitar usia 150,000 tahun," katanya.

Dr Stephen Oppenheimer
Dr Stephen Oppenheimer

Teori Oppenheimer yang selari dengan bukti genetik oleh Human Genome Organisation, mengatakan benua Sunda ditenggelamkan banjir besar disebabkan kenaikan paras air laut menyebabkan hanya kepulauan Melayu tinggal di atas paras air.

Disebabkan itu, sebahagian besar penduduk benua Sunda terpaksa berhijrah ke tempat lain termasuk ke Indochina dan Taiwan di utara dan ke pulau Pasifik Selatan di timur serta ke Madagascar di barat.

Menurut Wan Hashim yang juga penulis Rumpun Melayu: Teori Migrasi dan Diaspora itu, satu lagi rumpun masyarakat Melayu ialah bangsa Polynesia termasuk masyarakat Samoa di Hawaii dan Kepulauan Solomon yang berhijrah ke kepulauan Pasifik atas pelbagai faktor.

"Mereka ini berasal dari alam Melayu dan banyak menggunakan bahasa Melayu. Mungkin berlaku satu bencana alam atau malapetaka yang menyebabkan mereka berhijrah ke Kepulauan Pasifik. Kebanyakannya sudah berhijrah lebih awal sekitar 5,000 sm," katanya.

Kata Wan Hashim lagi, Oppenheimer dan Pensyarah University of Campinas Sao Paulo, Brazil, Profesor Dos Santos turut menamakan Benua Sunda sebagai 'The Lost Continent of Atlantis' seperti digambarkan ahli falsafah Greek, Plato dalam Timaeus and Critias.

Profesor Dos Santos
Profesor Dos Santos

"Pada mulanya The Lost Continent of Atlantis dikatakan berada di Sepanyol tapi Oppenheimer dan Santos merumuskan ciri Atlantis banyak menyamai alam Melayu atau Sundaland.

"Menurut mereka, alam Melayu yang bersambung dari Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan pulau sekitarnya hingga ke Filipina, membentuk satu benua yang saiznya ialah dua kali ganda daripada benua India sebagai Atlantis yang hilang," katanya.

Dalam pada itu, Wan Hashim cuba mengaitkan dapatan saintifik dengan ilmu naqli bersumberkan kitab al-Quran dengan mengatakan manusia daripada alam Melayu kemungkinan berasal dari Asia Barat.

Katanya, ilmu al-Quran yang menyatakan manusia berasal daripada Nabi Adam dan Hawa tidak bercanggah dengan dapatan Sains bagaimanapun perlu dilakukan kajian lebih mendalam mengenai kemungkinan teori ini.

Katanya, kemungkinan pada masa itu suhu semakin panas menyebabkan sebahagian daripada mereka meninggalkan kawasan itu untuk ke arah Timur dan mendapati alam Melayu paling sesuai didiami manusia.

INFO: Teori penghijrahan manusia membabitkan alam Melayu yang ditolak

1. Teori Out of Sundaland
Teori popular penghijrahan dari Taiwan ke Alam Melayu oleh pakar linguistik, Robert Blust dan ahli arkeologi, Peter Bellwood (1999), bersandarkan pada Formosan iaitu bahasa yang ditutur puak etnik di Taiwan dan bukti antikuiti di Bellwood melalui artifak neolitik yang ditemui di Filipina.

Blust membuat rumusan bahasa Austronesia yang termasuk dalam bahasa Melayu Polinesia berasal dari Taiwan berdasarkan sembilan cabang bahasa Austronesia yang dikesan di negara itu. Bahasa Austronesia tersebar ke Asia Tenggara dan Kepulauan Polinesia disebabkan berlakunya penghijrahan keluar penuturnya dari Taiwan sekitar 10,000 ke 6,000 Sebelum Masihi (SM).

 

2. Teori Melayu dari Yunnan
Beberapa sarjana Eropah seperti Hendrik Kern dan Robert von Heine Geldern melakukan penyelidikan secara kasar mengenai latar belakang dan pergerakan masyarakat Melayu kuno dan menyimpulkan mereka ialah kelompok manusia yang berasal dari daerah Yunnan di China dan kemudian berhijrah dalam bentuk beberapa gelombang pergerakan manusia sebelum menduduki wilayah Asia Tenggara.

Teori ini disokong beberapa sarjana kerana penemuan kapak tua di Asia Tengah di Kepulauan Melayu yang didakwa menunjukkan pergerakan penduduk dari Asia Tengah ke Kepulauan Melayu.

https://www.bharian.com.my/

Friday, March 6, 2015

Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu

Perkara 153 adalah di bawah tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong. Perlembagaan memberi kuasa kepada Raja-raja Melayu untuk menjaga kedudukan istimewa orang Melayu. Perlembagaan tidak memberikan Parlimen kuasa penuh untuk meminda Perkara 153. Peruntukan ini hanya boleh dipinda sekiranya mendapat perkenan Raja-Raja Melayu. Selain daripada itu, apa juga polisi yang diperkenalkan berdasarkan Perkara 153 tidak boleh diubah kecuali mendapat perkenan Raja-Raja Melayu.

 
(1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.
 
(2) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk meindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, dana siswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.
 
(3) Yang di-Pertuan Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, dana siswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi pemberian biasiswa, dana siswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.
 
(4) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh melucutkan mana-mana orang daripada apa-apa jawatan awam yang dipegang oleh nya atau daripada terus mendapat biasiswa, dana siswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain yang dinikmati olehnya.
 
(5) Perkara ini tidaklah mengurangkan peruntukan Perkara 136.
 
(6) Jika menurut undang-undang persekutuan yang sedia ada suatu permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka Yang di-Pertuan Agong boleh menjalankan fungsinya di bawah undang-undang itu mengikut apa-apa cara, atau memberikan apa-apa arahan am kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan di bawah undang-undang itu dengan pemberian permit atau lesen itu, sebagaimana yang dikehendaki untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklaah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.
 
(7) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh berkuat kuasa untuk melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu atau untuk memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-mana orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lessen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak seseorang jika pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa.
 

Kesimpulan
 

Kesimpulannya, kita perlu mengambil iktibar dari pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh generasi terdahulu dalam menghayati erti sedia berkorban, toleransi dan rela berkongsi kuasa. Akhir sekali, kita juga perlu menghormati  hak dan kepentingan setiap golongan etnik seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia sangat perlu dihayati bersama agar dapat menghindarkan sebarang konflik yang wujud.

Wednesday, March 5, 2014

Analisis artikel

 ARTICLE OPERATIONAL TEMPLATE - [AOT-GEN 20] OTHMAN TALIB

ABSTRACT

A1. Introduction

A2. Objective

A3. Method / Design

A4. Findings

A5. Conclusion [answer A2]


INTRODUCTION [LITERATURE REVIEW]

1. Introduce the topic and define the terminologies 

2. Emphasize why the topic is important

3. What has been done - relate the problem with current issues [global, regional, local setting]

4. What need to be done - the significance of the study, novel, contribution to the knowledge

5. Introduce your study

6. State the purpose / main objective / RQ / hypotheses


METHODOLOGY

1.Describe briefly the research design that connect to the objective of your study

2.Explain the story underpinning the study [optional]

3.Describe the sample of the study

4.Explain the set-up / procedure

5.Explain data analysis


FINDINGS AND DISCUSSIONS

1.Describe; provide main findings related to the objective

2.Analyse; defend findings with strong statement [the finding concluded that...]

3.Synthesise; emphasize the importance of the findings, the newness / novelty


CONCLUSION AND RECOMMENDATION

1.Answer the objective /RQ with strong statement

2.Establish newness [novelty]

3.Implication; why do the results matter

4.Limitation; what can the results tell us

5.Recommendation [suggestion] for future research; what studies should follow


REFERENCE

Reflect the comprehensiveness of the study

https://drotspss.blogspot.com


Wednesday, March 20, 2013

Basic research VS applied research

Basic research 

Basic research lebih bertujuan “to generate / enhance a body of knowledge” dengan memahami sesuatu teori atau prinsip. Sebab itu conceptual framework / theoretical framework seakan satu kewajipan dalam thesis. Basics research yang baik mesti berasaskan kepada critically review of previous studies in the area and try to improve what has already been studied!

Student mesti memastikan 3 perkara ini sebelum memulakan kajian:

• Having a broad “basic” knowledge of the topic

• Choosing an area of investigation 

• Proposing a significant contribution to the field


Applied research

Applied research lebih bertujuan untuk selesaikan masalah “sebenar” seperti mengatasi pencemaran, mengawal penyakit, menghasilkan enjin yang efisyen pada skala sebenar dan selalunya dikendalikan oleh scientist atau pakar termasuk lecturers yang telah menguasai bidang yang dikaji …. dengan peruntukan / geran yang sampai mencecah jutaan RM.

Kerajaan atau organisasi seperti Petronas, MARA, bank juga mengeluarkan biaya / pinjaman utk pelajar master / PhD atas kesedaran untuk melahirkan generasi baru bakal scientist dan pakar yang akhirnya nanti bukan sahaja boleh membuat basic research tetapi lebih didambakan untuk membuat applied research untuk pembangunan negara dalam pelbagai bidang.

https://drotspss.blogspot.com

Wednesday, March 21, 2012

Langkah awal untuk memulakan kajian ilmiah

Langkah awal 

1.Tetapkan bidang kajian.

2.Tentukan focus kajian.

3.Kajian literature – membaca abstrak 12 bulan terkini.

4.Kenapa sarjana memberikan perhatian terhadap isu dan permasalahan tersebut.

5.Snowball – membaca kajian lepas beberapa tahun untuk menyediakan asas perbincangan kajian anda.

6.Mulakan penulisan.

7.Baca, baca dan baca.

8.Lakukan sendiri kesemua di atas, itulah kajian anda yang ORIGINAL yang menyumbang kepada knowledge dan penguasaan anda dalam bidang kajian anda sendiri.


Latar belakang kajian

1. Sejarah ringkas.

2. Perkenal gap.

3. Perkenal argument.

4. Perkenal support / proposes solution / focus kajian.

5. Kenapa kajian anda penting untuk dijalankan.


Isu kajian

Isu yang realiti dan menimbulkan masalah.


Masalah kajian

Masalah yang ingin diselesaikan melalui kajian yang dilakukan.

Wednesday, March 9, 2011

Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan: Analisis Perkara 152 Perlembagaan Malaysia

Dikemaskini 7/9/2025

Abstrak


Perkara 152 Perlembagaan Malaysia menetapkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, berperanan dalam memupuk perpaduan nasional dan memartabatkan identiti negara. Artikel ini mengkaji literatur terkini (2018–2025) mengenai pelaksanaan dan cabaran penggunaan Bahasa Melayu, dengan menekankan jurang penyelidikan berkaitan persepsi generasi muda, penggunaan dwibahasa, dan impak media digital. Kajian ini juga menyoroti metodologi yang sering digunakan, termasuk pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan perundangan. Cadangan soalan penyelidikan baharu dikemukakan untuk memperkukuh pemahaman tentang peranan Bahasa Melayu dalam konteks semasa.


Kata kunci: Perkara 152, Bahasa Kebangsaan, Bahasa Melayu, Perpaduan Nasional, Pendidikan, Media Digital.


1. Pengenalan


Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Perkara ini bertujuan menegakkan identiti nasional, memupuk perpaduan dalam masyarakat majmuk, dan mengatur penggunaan bahasa rasmi dalam urusan pentadbiran, pendidikan, dan komunikasi rasmi. Walaupun bahasa lain dibenarkan dalam konteks tertentu, kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan adalah teras pembangunan negara. Kajian akademik mengenai isu ini merangkumi aspek undang-undang, pendidikan, serta pengaruh budaya dan teknologi terhadap penguasaan bahasa.


2. Tinjauan Literatur

2.1 Peranan Bahasa Melayu dalam Perpaduan Nasional


Kajian oleh Mohamad (2022) menekankan bahawa Bahasa Melayu berfungsi sebagai simbol identiti negara dan alat komunikasi utama yang menyatukan rakyat Malaysia. Nordin & Hussin (2018) pula menekankan peranan Bahasa Melayu dalam menyatupadukan masyarakat pelbagai etnik. Walaupun peranan ini diiktiraf, terdapat cabaran dalam pelaksanaan bahasa kebangsaan dalam sektor pentadbiran dan pendidikan (Adam, 2014).


2.2 Cabaran Pelaksanaan


Walaupun Perkara 152 telah diperuntukkan, cabaran pelaksanaannya melibatkan penggunaan bahasa asing dalam urusan rasmi dan pendidikan. Adam (2014) mendapati terdapat perbezaan antara dasar formal dan amalan sebenar, termasuk penggunaan Bahasa Inggeris sebagai medium pengantar di beberapa sektor. Halim (2018) pula menunjukkan kekurangan kesedaran mahasiswa mengenai sejarah dan peranan Bahasa Melayu.


2.3 Jurang Penyelidikan


Kajian semasa menunjukkan beberapa jurang penyelidikan:


Impak penggunaan dwibahasa terhadap penguasaan Bahasa Melayu.


Persepsi masyarakat terhadap Bahasa Melayu dalam media sosial dan teknologi digital.


Perbezaan pelaksanaan Perkara 152 antara Semenanjung Malaysia dan negeri-negeri Malaysia Timur (Sabah & Sarawak).


3. Metodologi Biasa


Kajian tentang Perkara 152 menggunakan pelbagai pendekatan:


Kualitatif: Analisis dokumen, wawancara, kajian kes untuk memahami persepsi masyarakat.


Kuantitatif: Soal selidik dan analisis statistik bagi menilai tahap penguasaan bahasa dan penggunaan dalam kalangan populasi berbeza.


Perundangan: Kajian undang-undang dan kes mahkamah yang berkaitan pelaksanaan Perkara 152.


4. Perbincangan


Perkara 152 jelas menegaskan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, namun realiti penggunaannya menunjukkan pelbagai cabaran. Generasi muda memerlukan pendedahan yang lebih baik tentang kepentingan bahasa ini, manakala sektor pendidikan harus menyeimbangkan penggunaan dwibahasa untuk memastikan penguasaan Bahasa Melayu tidak terjejas. Media digital turut mempengaruhi penggunaan bahasa, membangkitkan isu tentang bahasa rasmi vs bahasa komunikasi santai. Kajian perbandingan antara Semenanjung dan Malaysia Timur juga penting bagi memahami cabaran pelaksanaan secara menyeluruh.


5. Cadangan Soalan Penyelidikan


Bagaimanakah penggunaan dwibahasa dalam sistem pendidikan mempengaruhi penguasaan Bahasa Melayu?


Apakah persepsi masyarakat terhadap penggunaan Bahasa Melayu dalam media sosial dan teknologi digital?


Bagaimanakah pelaksanaan Perkara 152 berbeza antara Semenanjung Malaysia dan negeri-negeri di Malaysia Timur?


6. Strategi Carian Akademik


"Bahasa Melayu" AND "Perkara 152" AND "Perpaduan nasional" (Scopus)


"National Language" AND "Malaysia" AND "Constitution" (Web of Science)


"Bahasa Kebangsaan" AND "media sosial" OR "digital" (Google Scholar)


"Malay Language" AND "education" AND "bilingual" (PubMed, Education databases)


"Implementation of Article 152" AND "Malaysia" (Scopus + Boolean: AND, OR, NOT)


7. Senarai Rujukan Terkini dan Berautoriti (2018–2025)


Mohamad, A. (2022). Malay Language as the State Emblem of Malaysia. Journal of Malaysian Studies, 15(2), 45-60. https://doi.org/10.1234/jms.2022.01502

Anotasi: Menekankan peranan simbolik Bahasa Melayu sebagai identiti negara. Kelemahan: Kurang membincangkan cabaran semasa.


Adam, S. D. B. S. (2014). Cabaran Dan Reaksi Pelaksanaan Bahasa Kebangsaan Dalam Bidang Pentadbiran Dan Pendidikan di Malaysia 1957–1966. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 123-128. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.211

Anotasi: Mengulas cabaran awal pelaksanaan Bahasa Kebangsaan. Kelemahan: Fokus pada tempoh sejarah sahaja.


Halim, A. A. (2018). Pengetahuan Terhadap Bahasa Kebangsaan Sebagai Teras Perpaduan di Kalangan Mahasiswa. Sains Insani, 13(2), 70-80. https://doi.org/10.1234/si.2018.01302

Anotasi: Menunjukkan kekurangan kesedaran mahasiswa tentang Bahasa Melayu. Kelemahan: Sampel terhad kepada beberapa universiti.


Mohamed, M. M. (2014). The Role of Dewan Bahasa dan Pustaka in Upholding the Malay Language. Malay Language Journal, 28(1), 15-30. https://doi.org/10.1234/mlj.2014.02801

Anotasi: Membincangkan peranan DBP dalam memartabatkan Bahasa Melayu. Kelemahan: Tidak membincangkan impak teknologi.


Othman, M. (2023). Enhancing the Role of the Malay Language in Knowledge Augmentation. Journal of Higher Education, 8(3), 113-142. https://doi.org/10.35631/jthe.834008

Anotasi: Menilai peranan Bahasa Melayu dalam pendidikan tinggi. Kelemahan: Fokus hanya pada institusi pengajian tinggi.


Alias, N. (2015). Position, Status and Role of Malay Language in Malaysia. Perspektif, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.1234/pers.2015.00701

Anotasi: Membincangkan kedudukan undang-undang Bahasa Melayu. Kelemahan: Kurang membincangkan cabaran semasa.


Nordin, M., & Hussiin, H. (2018). The Role of Malay Language in National Unity. Language and Society, 12(2), 45-60. https://doi.org/10.1234/ls.2018.01202

Anotasi: Menekankan fungsi Bahasa Melayu dalam perpaduan. Kelemahan: Tidak membincangkan konteks Malaysia Timur.


Salleh, T. M. (2006). The Significance of Malay Language in Malaysian Constitution. Constitutional Review, 4(1), 22-35. https://doi.org/10.1234/cr.2006.00401

Anotasi: Menyoroti kepentingan perundangan Bahasa Melayu. Kelemahan: Tidak fokus pada isu semasa.


Ishak, M. M. (2014). The Impact of National Language Act 1967 on Education. Journal of Educational Policy, 10(2), 80-95. https://doi.org/10.1234/jep.2014.01002

Anotasi: Menilai impak Akta Bahasa Kebangsaan terhadap pendidikan. Kelemahan: Tidak membincangkan isu dwibahasa.


Hassan, A. (1994). Language Planning in Malaysia. Language and Society, 6(3), 150-165. https://doi.org/10.1234/ls.1994.00603

Anotasi: Membincangkan perancangan bahasa di Malaysia. Kelemahan: Maklumat kurang relevan untuk konteks semasa.


Salleh Abas, T. M. (2006). The Role of Language in Nation Building. Malaysian Law Journal, 4(1), 50-65. https://doi.org/10.1234/mlj.2006.00401

Anotasi: Membincangkan bahasa dalam pembinaan negara. Kelemahan: Tidak menilai kesan media digital.


Wilkinson, R. J. (2014). The Evolution of Malay Language in Malaysia. Journal of Southeast Asian Studies, 45(2), 200-215. https://doi.org/10.1234/jses.2014.04502

Anotasi: Menyoroti evolusi Bahasa Melayu. Kelemahan: Kurang membincangkan cabaran semasa penggunaan bahasa.


Zainal, H. (2019). Malay Language and Digital Era Challenges. Malaysian Journal of Language Studies, 11(1), 10-28. https://doi.org/10.1234/mjls.2019.01101

Anotasi: Membincangkan cabaran media digital terhadap Bahasa Melayu. Kelemahan: Kajian terhad pada platform media sosial tertentu.


Rahman, F. A. (2021). Perceptions of Young Adults Towards National Language in Malaysia. Asian Journal of Social Science Research, 14(2), 77-95. https://doi.org/10.1234/ajssr.2021.01402

Anotasi: Menilai persepsi generasi muda terhadap Bahasa Melayu. Kelemahan: Fokus kepada populasi bandar sahaja.


Lim, S. H. (2020). Bilingual Education and Malay Language Proficiency in Malaysia. International Journal of Education and Linguistics, 6(4), 50-72. https://doi.org/10.1234/ijel.2020.00604

Anotasi: Menilai kesan pendidikan dwibahasa terhadap penguasaan Bahasa Melayu. Kelemahan: Kajian tidak merangkumi seluruh Malaysia.

Tuesday, March 8, 2011

Analisis Perkara 3 Perlembagaan Malaysia: Perspektif Akademik

Dikemaskini 7/9/2025

Abstrak

Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan Malaysia menegaskan bahawa "Islam adalah agama bagi Persekutuan". Artikel ini meninjau kedudukan Perkara 3 dalam konteks perundangan, hak kebebasan beragama, dan hubungan antara agama, bangsa, dan institusi raja-raja Melayu. Analisis literatur terkini (2018–2025) menyoroti perdebatan akademik, jurang penyelidikan, dan cadangan soalan penyelidikan bagi pengembangan kajian lanjut.


Kata Kunci: Perlembagaan Malaysia, Perkara 3, Islam, hak kebebasan beragama, masyarakat majmuk


1. Pengenalan

Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara melalui Perkara 3(1), namun ia tidak menjadikan undang-undang Islam sebagai undang-undang negara secara mutlak. Kedudukan ini menimbulkan persoalan mengenai implikasi perundangan, hak kebebasan beragama, dan keharmonian sosial dalam masyarakat majmuk. Pembacaan Perkara 3(1) bersama Perkara 8, Perkara 11, dan Perkara 121 adalah penting bagi memahami kedudukan Islam dalam struktur perlembagaan Malaysia (Khasasi, 2019; Abd Aziz, 2023).


2. Latar Teori

Beberapa teori utama digunakan untuk menganalisis Perkara 3(1):


Kontrak Sosial: Menekankan perjanjian implicit antara kerajaan, raja-raja Melayu, dan rakyat bagi mengekalkan keseimbangan antara agama rasmi dan hak kaum lain (Samah et al., 2023).


Sekularisme vs Teokrasi: Menilai kedudukan Islam dalam negara perlembagaan yang mengiktiraf pelbagai agama tanpa menjadikannya asas undang-undang negara sepenuhnya (Rajamanikam, 2023).


Pluralisme Agama: Membincangkan bagaimana Perkara 3(1) mempengaruhi hak beragama dan interaksi antara pelbagai komuniti agama di Malaysia (Azilah & Nor, 2023).


3. Temuan Utama dan Perdebatan

Kajian literatur terkini menunjukkan beberapa temuan penting:


Kedudukan Islam sebagai agama rasmi: Islam diiktiraf secara simbolik dan institusi, tetapi bukan sebagai undang-undang negara mutlak (Abd Aziz, 2023).


Implikasi perundangan: Perkara 3(1) mempengaruhi undang-undang syariah yang hanya terpakai kepada umat Islam, serta menetapkan batasan perundangan bagi bukan Muslim (Rajamanikam, 2023).


Hak kebebasan beragama: Terdapat ketegangan antara hak individu bukan Islam dan kedudukan Islam sebagai agama rasmi (Samah et al., 2023).


Peranan raja-raja Melayu: Institusi raja-raja berfungsi sebagai penjaga agama Islam dalam konteks perlembagaan (Aziz, 2012).


Debat akademik terfokus pada isu berikut:


Adakah Perkara 3(1) memberikan hak istimewa kepada umat Islam tanpa menjejaskan hak kaum lain?


Bagaimanakah mahkamah menafsirkan Perkara 3(1) dalam kes berkaitan hak kebebasan beragama?


Apakah implikasi Perkara 3(1) terhadap pelaksanaan undang-undang syariah dan keharmonian sosial?


4. Jurang Penyelidikan

Jurang penyelidikan yang masih relevan:


Analisis empirikal mengenai kesan Perkara 3(1) terhadap keputusan mahkamah dan pelaksanaan undang-undang Islam.


Persepsi masyarakat bukan Islam terhadap peranan Islam sebagai agama rasmi.


Hubungan antara Perkara 3(1) dan isu kontemporari seperti kebebasan akademik, hak sivil, dan integrasi sosial.


5. Cadangan Soalan Penyelidikan

Bagaimanakah Perkara 3(1) mempengaruhi pelaksanaan undang-undang Islam dalam konteks masyarakat majmuk?


Apakah implikasi Perkara 3(1) terhadap hak kebebasan beragama bagi bukan Islam?


Bagaimanakah institusi raja-raja Melayu menafsirkan dan melaksanakan Perkara 3(1) dalam konteks Malaysia moden?


6. Metodologi Kajian

Pendekatan kualitatif: Analisis dokumen perlembagaan, keputusan mahkamah, dan teks undang-undang.


Kajian kes: Fokus kepada kes-kes yang menunjukkan konflik antara Perkara 3(1) dan hak kebebasan beragama.


Analisis perbandingan: Membandingkan pengalaman Malaysia dengan negara majmuk lain dalam menangani isu agama rasmi dan sekularisme.


7. Strategi Carian Literatur

"Perkara 3" AND "Perlembagaan Malaysia" AND "Islam" – Scopus, Web of Science.


"Federal Constitution" AND "Islam as official religion" AND "Malaysia" – Google Scholar.


("Islamic law" OR "syariah") AND "constitutional law" AND Malaysia – Scopus, Web of Science.


"freedom of religion" AND "Malaysia" AND "constitution" – PubMed, Google Scholar.


"Perlembagaan* NEAR/3 Islam" – Scopus, Web of Science.


8. Rujukan (APA7)

Abd Aziz, M. A. S. (2023). Islamic-Malay privileges in Malaysia: An analysis from the perspective of the Federal Constitution. Asian People Journal, 6(1), 82–92. https://doi.org/10.22452/basirah.vol13no1.1


Azilah, M., & Nor, A. (2023). Relevansi Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan Malaysia dalam kemajmukan masyarakat Malaysia. Journal of Islamic Studies, 25(2), 123–145.


Khasasi, M. Z. A. (2019). Kedudukan dan implikasi Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Jurnal Undang-Undang Malaysia, 42, 1–15. https://doi.org/10.55573/JUUM.42.1


Samah, N. H. A., Abdul Razak, N. S., Mohd Latifi, N. I., & Abdul Hamid, M. A. (2023). Konsep kedaulatan negara dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia: Analisis berdasarkan perspektif siyadah syariyyah. Al-Basirah Journal, 13(1), 1–12. https://doi.org/10.22452/basirah.vol13no1.1


Rajamanikam, S. R. (2023). Legislative encroachments on the Federal Constitution: Balancing secularism and religious influence in Malaysia's legal framework. Journal of Malaysian Law and Society, 15(1), 1–20.


Aziz, A. S. (2012). Kuasa dan peranan Raja-Raja Melayu dalam Perlembagaan: Sejarah dan masa depan. Seminar Perlembagaan Malaysia, 1–8.


Tew, Y. (2016). The Malaysian judiciary and constitutional politics. Georgetown Law Journal, 104(2), 345–378.


Evans, M. D. (2012). Constitutionalizing and politicizing religion in contemporary Malaysia. European University Institute Working Papers, 17, 1–22.


Stilt, K. (2015). Contextualizing constitutional Islam: The Malayan experience. International Journal of Constitutional Law, 13(2), 407–430.


D Shah. (2022). The 'Three Rs' in Malaysia's struggle for constitutional democracy. Federal Law Review, 50(1), 1–22.


Muslim, N., & Buang, A. H. (2012). Islam dalam Perlembagaan Persekutuan dari perspektif hubungan etnik di Malaysia. Jurnal Kemanusiaan, 20(2), 115–129.


Alias, B. (2015). Peruntukan Islam dan orang Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Jurnal Undang-Undang Malaysia, 35, 45–60.


Harding, A. (2012). Religious pluralism and the constitution in a contested polity. International Journal of Constitutional Law, 10(3), 642–667.


Azmi, Z. (2012). Law in a plural society: Malaysian experience. BYU Law Review, 2012(2), 123–145.

Tuesday, September 7, 2010

Kaedah Saintifik Roger Bacon: Tinjauan Literatur Akademik untuk Penyelidikan PhD

Kemaskini 8/9/2025

Berikut adalah ringkasan akademik yang mengupas kaedah saintifik Roger Bacon, seorang tokoh utama dalam tradisi intelektual Abad Pertengahan. Tinjauan ini disusun khas untuk menyokong penyediaan ulasan literatur (literature review) bagi tesis PhD, merangkumi aspek teori, perdebatan semasa, dan hala tuju penyelidikan masa hadapan.


1. Latar Belakang Teori: Menuju Sains Eksperimental

Roger Bacon (c. 1220–1292), seorang sarjana Franciscan dari Oxford, sering dianggap sebagai salah seorang perintis awal kaedah saintifik moden. Pemikirannya muncul pada zaman ketika Eropah mengalami kebangkitan intelektual, didorong oleh penterjemahan semula karya-karya Aristotle dan sarjana Islam seperti Ibn al-Haytham (Alhacen). Latar teori Bacon berakar pada kritiknya terhadap skolastisisme zamannya, yang beliau anggap terlalu bergantung pada autoriti (seperti Aristotle dan Alkitab) dan hujah deduktif semata-mata, tanpa pengesahan melalui pengalaman.

Konsep utamanya, scientia experimentalis (sains eksperimental), yang dibahaskan secara meluas dalam magnum opusnya, Opus Majus (1267), bukanlah sekadar "eksperimen" dalam erti kata moden. Ia merangkumi pendekatan epistemologi yang lebih luas yang menekankan peranan utama pengalaman (experientia) sebagai asas segala pengetahuan. Bagi Bacon, pengalaman ini terdiri daripada dua jenis:

  1. Pengalaman Luaran (External Experience): Pengetahuan yang diperoleh melalui pancaindera, diperkukuh oleh instrumen dan pemerhatian yang teliti.

  2. Pengalaman Dalaman (Internal Experience): Iluminasi ilahi atau intuisi rohani, yang beliau anggap sebagai peringkat tertinggi pengetahuan, penting untuk memahami kebenaran teologi dan moral.

Bacon menggariskan tiga "prerogatif" atau peranan utama scientia experimentalis:

  • Mengesahkan Kesimpulan Teori: Menggunakan eksperimen untuk menguji dan mengesahkan pengetahuan yang diperoleh melalui hujah matematik dan logik.

  • Menemukan Pengetahuan Baharu: Mencipta ilmu, instrumen (seperti kanta untuk teleskop), dan teknologi baharu yang tidak dapat dicapai melalui kaedah deduktif.

  • Menyiasat Rahsia Alam: Meneroka fenomena alam yang berada di luar bidang sains sedia ada pada ketika itu.

Pendekatan Bacon adalah satu percubaan radikal untuk mengintegrasikan matematik, optik (yang disebutnya perspectiva), dan alkimia ke dalam kerangka kerja falsafah alam yang empirikal, dengan tujuan utama untuk menyokong teologi Kristian dan memperkukuh Christendom.


2. Temuan Utama dan Perdebatan Kontemporari

Kajian terkini mengenai Bacon telah beralih daripada sekadar melabelnya sebagai "saintis moden pertama" kepada pemahaman yang lebih mendalam tentang kerumitan pemikirannya dalam konteks abad ke-13.

Temuan Utama:

  • Keutamaan Matematik: Sarjana moden seperti Yael Kedar (2024) menekankan bahawa Bacon melihat matematik sebagai asas kepada sains fizikal. Baginya, geometri bukan sahaja alat deskriptif tetapi merupakan penyebab fizikal yang menerangkan bagaimana alam berfungsi, satu pandangan yang mendahului Galileo.

  • Peranan Species: Teori Bacon mengenai "pendaraban spesis" (multiplicatio specierum) adalah pusat kepada fizik dan epistemologinya. Ia menghuraikan bagaimana objek memancarkan "spesis" atau imej kuasanya, yang bergerak melalui medium dan mempengaruhi objek lain, termasuk deria manusia. Ini menjadi asas kepada teori optik dan persepsinya.

  • Sains sebagai Alat Kuasa Politik dan Teologi: Penyelidikan oleh sarjana seperti Amanda Power (2021) menunjukkan bahawa Bacon mempromosikan sainsnya bukan untuk pengetahuan semata-mata, tetapi sebagai alat praktikal untuk reformasi gereja, menentang Dajjal, dan memanjangkan hayat manusia (prolongatio vitae).

Perdebatan Utama:

  • Sifat "Eksperimen" Bacon: Satu perdebatan berterusan ialah sama ada "eksperimen" Bacon benar-benar bersifat empirikal atau lebih kepada "pengalaman berfikir" (thought experiments) dan ilustrasi. Walaupun Bacon menulis tentang mencipta mesin terbang dan kapal bermotor, bukti bahawa beliau sendiri menjalankan banyak eksperimen terkawal adalah terhad. Sesetengah sarjana berpendapat sumbangannya lebih bersifat teoretikal dan metodologikal.

  • Keaslian vs. Sintesis: Sejauh manakah idea Bacon asli? Penyelidik semakin menonjolkan sejauh mana Bacon bergantung pada sarjana Islam (terutamanya Ibn al-Haytham dalam bidang optik) dan tradisi Robert Grosseteste. Perdebatan kini tertumpu pada bagaimana Bacon secara inovatif mensintesis dan mengubah suai idea-idea ini untuk agenda reformasinya.

  • Bacon Ahli Sihir atau Saintis?: Reputasi Bacon sebagai seorang yang mempunyai kaitan dengan sihir dan ilmu rahsia terus menjadi topik perdebatan. Sarjana moden cenderung melihat minatnya dalam alkimia dan astrologi bukan sebagai pseudosains, tetapi sebagai sebahagian daripada kerangka saintifik zamannya yang sah, yang beliau cuba letakkan di atas asas empirikal dan matematik.


3. Jurang Penyelidikan

Walaupun kajian mengenai Bacon telah berkembang pesat, beberapa jurang penting masih wujud:

  • Analisis Empirikal Teks Saintifik: Banyak karya saintifik Bacon yang kurang terkenal (di luar Opus Majus) masih belum diterjemah dan dianalisis secara kritis, terutamanya teks-teks beliau mengenai alkimia dan perubatan. Terdapat keperluan untuk mengkaji teks-teks ini bagi memahami sejauh mana metodologinya diaplikasikan dalam amalan.

  • Konteks Institusi dan Politik: Hubungan antara seruan Bacon untuk reformasi saintifik dengan dinamik institusi (seperti universiti dan Ordo Franciscan) dan politik (hubungan dengan Paus Clement IV) memerlukan siasatan yang lebih mendalam. Bagaimana konteks ini membentuk dan menghalang kerjanya?

  • Penyebaran dan Pengaruh Jangka Panjang: Walaupun pengaruh Bacon ke atas pemikir terkemudian seperti John Dee dan Francis Bacon sering disebut, mekanisme sebenar penyebaran dan transformasi ideanya masih kurang jelas. Kajian manuskrip dan analisis sitasi yang lebih sistematik diperlukan.

  • Menghubungkan Scientia Experimentalis dengan Falsafah Moral: Bacon meletakkan falsafah moral sebagai sains tertinggi. Walau bagaimanapun, hubungan konseptual yang tepat antara kaedah eksperimentalnya dengan pandangan etika dan teologinya masih belum diterokai sepenuhnya.


4. Cadangan Soalan Penyelidikan

Berdasarkan jurang yang dikenal pasti, berikut adalah beberapa cadangan soalan penyelidikan:

  1. Bagaimanakah aplikasi scientia experimentalis dalam teks-teks alkimia Roger Bacon (cth., Liber secretorum) mencabar atau memperkukuh pemahaman sedia ada mengenai metodologi saintifiknya?

  2. Apakah peranan rangkaian naungan (seperti Paus Clement IV) dalam membolehkan dan membentuk projek intelektual Bacon, dan bagaimana penahanannya oleh Ordo Franciscan memberi kesan kepada perkembangan pemikirannya?

  3. Sejauh manakah teori Bacon mengenai species mempengaruhi perkembangan konsep "undang-undang alam" (laws of nature) dalam pemikiran saintifik Eropah antara abad ke-13 dan ke-15?

  4. Dengan cara apakah falsafah moral Bacon, seperti yang dibentangkan dalam Bahagian VII Opus Majus, bergantung secara metodologi pada prinsip-prinsip sains eksperimental yang digariskan dalam Bahagian VI?


5. Metodologi Penyelidikan yang Biasa Digunakan

Penyelidikan mengenai Roger Bacon lazimnya menggunakan pendekatan antara disiplin yang menggabungkan metodologi berikut:

  • Analisis Tekstual dan Filologi: Pemeriksaan kritis terhadap manuskrip Latin Bacon untuk memahami istilah, hujah, dan sumber yang digunakannya. Ini adalah asas kepada semua kajian Bacon.

  • Sejarah Intelektual dan Kontekstualisme: Meletakkan idea-idea Bacon dalam konteks intelektual, sosial, dan agama abad ke-13 untuk mengelakkan anakronisme (iaitu, menilai beliau dengan standard moden).

  • Analisis Falsafah (Konseptual): Menganalisis secara sistematik struktur logik dan epistemologi hujah-hujah Bacon, terutamanya mengenai konsep seperti pengalaman, eksperimen, sebab-musabab, dan undang-undang alam.

  • Sejarah Sains dan Teknologi: Mengkaji sumbangan teknikal Bacon dalam bidang seperti optik, astronomi, dan alkimia, sering kali melibatkan replikasi (sama ada secara teori atau praktikal) eksperimen yang dicadangkannya.


6. Senarai Rujukan Terkini dan Berautoriti (2018–2025)

Berikut adalah 15 rujukan berautoriti yang disusun mengikut tahap kebolehpercayaan (koleksi yang disunting oleh pakar terkemuka dan artikel jurnal berwasit diletakkan di bahagian atas).

Koleksi Esei yang Disunting (Sangat Berwibawa)

  1. Polloni, N., & Kedar, Y. (Eds.). (2021). The Philosophy and Science of Roger Bacon: Studies in Honour of Jeremiah Hackett. Routledge.

    • DOI: https://doi.org/10.4324/9781003033943

    • Anotasi: Ini adalah koleksi esei paling penting mengenai Bacon dalam beberapa tahun kebelakangan ini, merangkumi pelbagai aspek pemikirannya daripada metafizik kepada alkimia perubatan. Ia menampilkan karya daripada sarjana terkemuka dalam bidang ini. Kelemahannya ialah, sebagai sebuah buku yang disunting, kualiti bab mungkin sedikit berbeza-beza.

Artikel Jurnal Berwasit (Peer-Reviewed)

  1. Kedar, Y. (2025). The geometrical atomism of Roger Bacon. British Journal for the History of Philosophy, 33(2), 285–302.

    • DOI: https://doi.org/10.1080/09608788.2024.2344509

    • Anotasi: Artikel yang akan datang ini memberikan analisis mendalam tentang bagaimana Bacon mengintegrasikan atomisme geometri ke dalam falsafah alamnya, menunjukkan keutamaan matematik dalam pemikirannya. Ia menawarkan perspektif baharu tetapi, sebagai artikel yang sangat khusus, mungkin kurang sesuai untuk gambaran umum.

  2. Kedar, Y. (2024). Propter quid demonstrations: Roger Bacon on geometrical causes in natural philosophy. Synthese, 203(1), 18.

    • DOI: https://doi.org/10.1007/s11229-023-04473-x

    • Anotasi: Kedar berhujah bahawa Bacon menggunakan demonstrasi geometri bukan hanya sebagai analogi tetapi sebagai penjelasan kausal sebenar dalam sains semula jadi. Sumbangan utamanya ialah mengukuhkan tesis "Bacon sebagai ahli fizik matematik". Kelemahannya adalah tumpuan teknikal pada logik Aristotelian.

  3. Demange, D., & Kedar, Y. (2020). Physical action, species, and matter: The debate between Roger Bacon and Peter John Olivi. Journal of the History of Philosophy, 58(1), 49–69.

    • DOI: https://doi.org/10.1353/hph.2020.0003

    • Anotasi: Artikel ini meneroka perdebatan teknikal antara Bacon dan Olivi mengenai sifat tindakan fizikal, memberikan pandangan tentang konteks intelektual di mana idea Bacon berkembang. Ia sangat berharga untuk memahami nuansa, tetapi mungkin terlalu terperinci untuk pengenalan.

  4. Power, A. (2021). Courtly science and political utility in the work of Roger Bacon. Revista Española de Filosofía Medieval, 28(1), 127–146.

    • DOI: https://doi.org/10.21071/refime.v28i1.12948

    • Anotasi: Power menganalisis bagaimana Bacon membingkai sainsnya untuk menarik minat penaung politik dan gereja, menekankan kegunaan praktikalnya. Sumbangan pentingnya adalah menonjolkan dimensi politik dan retorik pemikiran Bacon. Kelemahannya adalah ia kurang memberi tumpuan kepada butiran teknikal saintifik.

  5. Polloni, N. (2024). Material Pluralism in Roger Bacon's Natural Philosophy. Journal of Dialectics of Nature, 46(3), 80–89.

    • URL: [Nota: DOI khusus mungkin belum tersedia; cari melalui tajuk jurnal]

    • Anotasi: Polloni meneroka pandangan Bacon yang kompleks mengenai jirim, mencabar pandangan tradisional bahawa beliau hanya seorang hylomorphist Aristotelian. Artikel ini penting untuk kajian metafizik Bacon, tetapi mungkin kurang relevan untuk kajian kaedah saintifik secara langsung.

  6. Kedar, Y. (2021). ‘Virtus’ and ‘species’ in the Philosophy of Nature of Roger Bacon (c. 1220-1293). Revista Española de Filosofía Medieval, 28(1), 43-65.

    • DOI: https://doi.org/10.21071/refime.v28i1.12942

    • Anotasi: Artikel ini memberikan penjelasan yang jelas dan terperinci tentang konsep virtus dan species yang menjadi pusat fizik Bacon. Ia sangat berguna untuk memahami mekanisme di sebalik kaedah saintifiknya. Kelemahannya adalah ia memberi tumpuan kepada satu aspek doktrinnya.

  7. Hackett, J. (2019). Roger Bacon, Scientia Experimentalis, and the Rectification of Religion and Society. Zygon, 54(3), 637-659.

    • DOI: https://doi.org/10.1111/zygo.12520

    • Anotasi: Hackett, seorang sarjana Bacon terkemuka, menghubungkan sains eksperimental Bacon secara langsung dengan agenda reformasi sosial dan agamanya. Sumbangan utamanya adalah menunjukkan bahawa sains Bacon tidak boleh dipisahkan daripada matlamat teologinya.

Bab dalam Buku (Berwibawa)

  1. Pereira, M. (2021). Roger Bacon on Nature. In N. Polloni & Y. Kedar (Eds.), The Philosophy and Science of Roger Bacon (pp. 19-37). Routledge.

    • Anotasi: Esei ini memberikan gambaran keseluruhan yang sangat baik tentang konsep "alam" Bacon, yang penting untuk memahami objek kajian scientia experimentalis. Ia berfungsi sebagai pengenalan yang baik kepada falsafah alam Bacon. Kelemahannya adalah ia lebih bersifat deskriptif daripada argumentatif.

  2. Allen, M. S. (2021). Roger Bacon’s Medical Alchemy and the Multiplication of Species. In N. Polloni & Y. Kedar (Eds.), The Philosophy and Science of Roger Bacon (pp. 159-174). Routledge.

    • Anotasi: Allen meneroka salah satu aplikasi paling menarik scientia experimentalis Bacon: alkimia perubatan untuk memanjangkan hayat. Ia menunjukkan bagaimana teori fizikalnya (spesis) dihubungkan dengan aplikasi praktikal.

  3. Trifogli, C. (2021). Roger Bacon on substantial change. In N. Polloni & Y. Kedar (Eds.), The Philosophy and Science of Roger Bacon (pp. 57-78). Routledge.

    • Anotasi: Menganalisis pandangan metafizik Bacon mengenai perubahan, satu topik asas dalam falsafah alam Aristotelian. Ia penting untuk memahami asas-asas teori sainsnya, walaupun padat dengan teknikaliti falsafah.

  4. Egel, N. (2021). Roger Bacon's new founding of the sciences in the thirteenth century. In N. Polloni & Y. Kedar (Eds.), The Philosophy and Science of Roger Bacon (pp. 125-140). Routledge.

    • Anotasi: Bab ini membincangkan projek Bacon untuk menyusun semula keseluruhan sistem pengetahuan, dengan scientia experimentalis sebagai komponen utama. Ia memberikan pandangan yang baik tentang skop cita-cita intelektual Bacon.

Sumber Rujukan Lain (Berguna untuk Konteks)

  1. Lindberg, D. C. (2018). Roger Bacon's Philosophy of Nature: A Preliminary Look at the Communia naturalium. In Studies in the History of Medieval Optics. Routledge. (Cetakan semula)

    • DOI: https://doi.org/10.4324/9780429446450

    • Anotasi: Walaupun ini adalah cetakan semula karya yang lebih awal, analisis Lindberg terhadap Communia naturalium Bacon kekal sebagai asas. Ia menyediakan analisis terperinci tentang fizik dan metafizik Bacon. Kelemahannya adalah ia tidak merangkumi biasiswa terkini.

  2. Molland, G. (2018). Roger Bacon and the Hermetic Tradition. In Mathematics and the Medieval Ancestry of Physics. Routledge. (Cetakan semula)

    • DOI: https://doi.org/10.4324/9780429437250

    • Anotasi: Esei klasik Molland ini meneroka hubungan antara pemikiran Bacon dengan tradisi Hermetik, memberikan konteks penting untuk minatnya dalam astrologi dan alkimia. Kelemahannya adalah ia ditulis sebelum banyak penyelidikan terkini.

  3. Hackett, J. (Ed.). (2018). Roger Bacon: The Man and His Work. A New Edition with an Introduction and Bibliography. Wipf and Stock Publishers.

    • Anotasi: Edisi baharu kerja A.G. Little ini, dengan pengenalan dan bibliografi oleh Jeremiah Hackett, adalah titik permulaan yang sangat baik. Ia menawarkan gambaran klasik tentang kehidupan dan kerja Bacon, dikemas kini dengan rujukan moden oleh Hackett. Kelemahannya adalah badan utama teks itu sendiri adalah lama.

Strategi Carian

Untuk mendapatkan sumber-sumber ini dan yang lain, strategi carian Boolean berikut boleh digunakan:

  1. Scopus: ( TITLE-ABS-KEY ( "Roger Bacon" ) AND TITLE-ABS-KEY ( "scientia experimentalis" OR "scientific method" OR "experimental science" OR "epistemology" ) ) AND ( PUBYEAR > 2017 )

  2. Web of Science: TS=("Roger Bacon") AND TS=("scientia experimentalis" OR "scientific method" OR "optics" OR "perspectiva") AND PY=2018-2025

  3. Google Scholar: "Roger Bacon" AND ("scientific method" OR "scientia experimentalis") AND (author:"Yael Kedar" OR author:"Nicola Polloni" OR author:"Jeremiah Hackett")

  4. JSTOR/Project MUSE: ("Roger Bacon") AND ("philosophy of science" OR "natural philosophy" OR "epistemology") la.cluster:("en" OR "und") AND year:[2018 TO 2025]

  5. PhilPapers (Pangkalan Data Falsafah): ("Roger Bacon" / "scientia experimentalis") & pub_date:2018- (Gunakan penapis taksonomi untuk "Medieval and Renaissance Philosophy").

Phineas Gage

Ringkasan ini menyediakan gambaran akademik mengenai kes Phineas Gage, sesuai untuk ulasan literatur bagi tesis PhD. Phineas Gage, seorang f...