Thursday, August 29, 2024

Variabel

Menurut Dr. Othman Talib, variabel dalam kajian ilmiah merujuk kepada elemen atau faktor yang boleh diukur dan dianalisis dalam sesuatu kajian. Variabel digunakan untuk memahami dan mengukur fenomena yang dikaji. Dalam kajian ilmiah, variabel dibahagikan kepada beberapa jenis, antaranya variabel bebas (independent variable), variabel bersandar (dependent variable), dan variabel kawalan (control variable).

Hujah dan Analisis

  1. Variabel Bebas (Independent Variable): Variabel ini merujuk kepada faktor yang dimanipulasi atau diubah oleh penyelidik untuk melihat kesannya ke atas variabel bersandar. Sebagai contoh, dalam kajian tentang kesan teknik pengajaran terhadap pencapaian pelajar, teknik pengajaran adalah variabel bebas.

  2. Variabel Bersandar (Dependent Variable): Variabel ini adalah hasil atau respon yang diukur dalam kajian dan dipengaruhi oleh variabel bebas. Dalam contoh tadi, pencapaian pelajar adalah variabel bersandar yang diukur berdasarkan perubahan dalam teknik pengajaran.

  3. Variabel Kawalan (Control Variable): Variabel ini adalah faktor yang dikawal atau dikekalkan supaya tidak mempengaruhi hubungan antara variabel bebas dan bersandar. Contohnya, dalam kajian yang sama, latar belakang sosioekonomi pelajar mungkin dikawal supaya tidak menjejaskan hasil kajian.

  4. Kepentingan Variabel dalam Kajian: Dr. Othman Talib menekankan bahawa pemahaman yang jelas tentang variabel adalah penting kerana ia menentukan reka bentuk kajian, analisis data, dan interpretasi hasil. Kesilapan dalam mengenal pasti atau mengendalikan variabel boleh membawa kepada kesimpulan yang salah.

Sumber Rujukan Lengkap

  1. Buku:

    • Talib, O. (2014). Panduan Penulisan Tesis: Gaya UKM. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor, Malaysia.
    • Buku ini memberikan panduan lengkap mengenai peranan variabel dalam kajian, termasuk bagaimana mengenal pasti dan mengukur variabel dalam penyelidikan ilmiah.
  2. Jurnal:

    • Talib, O., & Ali, M. A. (2017). “Pemahaman Variabel dalam Penyelidikan Pendidikan”. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42(4), 55-70. Penerbit: Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.
    • Artikel ini membincangkan jenis-jenis variabel dalam kajian pendidikan dan cara menguruskan variabel dalam kajian kuantitatif dan kualitatif.
  3. Tesis:

    • Talib, O. (2011). Pengurusan Variabel dalam Kajian Sains Sosial di Malaysia. Tesis PhD, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia.
    • Dalam tesis ini, Dr. Othman Talib mengupas dengan mendalam tentang pelbagai jenis variabel dan kepentingannya dalam kajian sains sosial, termasuk teknik untuk mengawal variabel yang mungkin mengganggu hasil kajian.

Kesimpulan

Pemahaman tentang variabel adalah asas yang penting dalam kajian ilmiah kerana ia mempengaruhi seluruh proses penyelidikan, termasuk reka bentuk, pengumpulan data, dan analisis. Variabel yang dikenal pasti dan diuruskan dengan baik akan membantu penyelidik mendapatkan dapatan yang tepat dan boleh dipercayai.

No comments:

Post a Comment

قَنْطوراءُ

قَنْطوراءُ: جاءَ في الحَديثِ:  ((فإذا كانَ في آخِرِ الزَّمانِ جاءَ بَنو قَنْطوراءَ عِراضَ الوُجوهِ، صِغارَ الأعْيُنِ، حتَّى يَنزِلوا على شَط...