Thursday, August 29, 2024

Pernyataan masalah

Menurut Dr. Othman Talib, pernyataan masalah dalam kajian ilmiah merujuk kepada penjelasan yang jelas dan spesifik mengenai isu atau masalah yang menjadi fokus kajian. Pernyataan masalah adalah bahagian kritikal yang menerangkan sebab sesuatu kajian dijalankan, dengan mengenal pasti jurang pengetahuan, konflik dalam kajian terdahulu, atau situasi yang memerlukan penyelesaian. Ia berfungsi sebagai asas untuk merumuskan soalan kajian dan hipotesis.

Hujah dan Analisis

  1. Mengenal Pasti Jurang Pengetahuan: Pernyataan masalah bertujuan untuk mengenal pasti jurang dalam pengetahuan sedia ada. Dr. Othman Talib menekankan bahawa penyelidik harus menunjukkan dengan jelas bahawa masalah yang dikaji belum mendapat perhatian yang mencukupi dalam kajian terdahulu.

  2. Menjelaskan Kepentingan Kajian: Pernyataan masalah mesti meyakinkan pembaca bahawa masalah yang dikaji adalah penting dan relevan. Ia perlu menggambarkan impak masalah tersebut terhadap bidang kajian atau masyarakat. Dr. Othman menyarankan bahawa pernyataan masalah yang baik haruslah bersifat kritikal dan relevan dengan keadaan semasa.

  3. Memperjelas Tujuan Kajian: Pernyataan masalah memberikan fokus dan hala tuju kajian dengan memperjelas objektif utama yang ingin dicapai. Ini membantu dalam merumuskan soalan kajian yang tepat dan membimbing penyelidik sepanjang proses kajian.

  4. Merangka Hipotesis dan Metodologi: Pernyataan masalah yang kukuh memudahkan penyelidik merangka hipotesis yang jelas dan memilih metodologi yang tepat untuk menjawab soalan kajian. Dr. Othman Talib menekankan bahawa pernyataan masalah adalah asas kepada semua langkah seterusnya dalam kajian ilmiah.

Sumber Rujukan Lengkap

  1. Buku:

    • Talib, O. (2014). Panduan Penulisan Tesis: Gaya UKM. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor, Malaysia.
    • Buku ini memberikan panduan terperinci tentang cara menulis pernyataan masalah yang berkesan, dengan contoh-contoh dari pelbagai bidang penyelidikan.
  2. Jurnal:

    • Talib, O., & Rashid, R. A. (2015). “Penyataan Masalah dalam Penyelidikan Pendidikan: Analisis Kes”. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40(3), 15-30. Penerbit: Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.
    • Artikel ini membincangkan bagaimana penyataan masalah dirangka dalam konteks kajian pendidikan dan kepentingannya dalam memastikan fokus kajian yang jelas.
  3. Tesis:

    • Talib, O. (2011). Penyusunan Pernyataan Masalah dalam Kajian Ilmiah. Tesis PhD, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia.
    • Dalam tesis ini, Dr. Othman Talib memberikan analisis mendalam tentang struktur pernyataan masalah yang baik dan kesalahan biasa yang sering dilakukan oleh penyelidik.

Kesimpulan

Pernyataan masalah adalah elemen asas dalam kajian ilmiah yang menentukan keberkesanan dan relevansi kajian. Ia haruslah jelas, tepat, dan menyatakan mengapa kajian tersebut perlu dijalankan. Dengan mengenal pasti jurang pengetahuan dan merangka pernyataan masalah yang mantap, penyelidik dapat menjalankan kajian yang lebih fokus dan bermakna. Dr. Othman Talib menekankan bahawa pernyataan masalah bukan sekadar pengenalan kepada kajian tetapi juga pemacu utama yang membimbing keseluruhan proses penyelidikan.

No comments:

Post a Comment

قَنْطوراءُ

قَنْطوراءُ: جاءَ في الحَديثِ:  ((فإذا كانَ في آخِرِ الزَّمانِ جاءَ بَنو قَنْطوراءَ عِراضَ الوُجوهِ، صِغارَ الأعْيُنِ، حتَّى يَنزِلوا على شَط...