Tuesday, November 19, 2024

Rumusan Penghujahan Hadis Ahad dalam Pendalilan Sifat Khabariyyah Allah

Hadis ahad merujuk kepada hadis yang diriwayatkan oleh seorang atau sebilangan kecil perawi pada setiap peringkat sanad, yang menjadikannya tidak mencapai taraf mutawatir. Dalam konteks sifat khabariyyah Allah, iaitu sifat yang hanya diketahui melalui wahyu seperti tangan (yad), muka (wajh), dan sebagainya, penggunaan hadis ahad sebagai dalil telah menjadi subjek perbahasan dalam kalangan ulama.

Hujah Pendukung Hadis Ahad

  1. Kebolehpercayaan Perawi
    Ulama yang menerima hadis ahad dalam menetapkan sifat khabariyyah Allah berpendapat bahawa selagi perawi adalah thiqah (dipercayai), hadis tersebut boleh dijadikan dalil. Misalnya, mazhab Hanbali sering menggunakan hadis ahad dalam pentakwilan sifat Allah berdasarkan pemahaman literal yang sesuai dengan kaedah mereka.
  2. Prinsip As-Sunnah sebagai Sumber Hukum
    Pendukung hadis ahad menekankan bahawa as-Sunnah, termasuk hadis ahad, adalah sumber hukum yang diiktiraf dalam syariat Islam dan berkedudukan sebagai penjelas kepada al-Quran.

Hujah Penolak Hadis Ahad

  1. Ketiadaan Qat'iyyah
    Penentang berhujah bahawa hadis ahad tidak memberikan ilmu qat'iyyah (keyakinan mutlak) kerana ia bergantung kepada kepercayaan kepada perawi individu. Maka, hadis ahad tidak sesuai untuk menetapkan perkara akidah seperti sifat khabariyyah Allah.
  2. Bahaya Tasybih
    Mereka juga menolak kerana bimbang tafsiran literal terhadap sifat khabariyyah Allah boleh membawa kepada tasybih (menyerupakan Allah dengan makhluk).

Analisis

Pendekatan terhadap penggunaan hadis ahad berbeza berdasarkan mazhab dan aliran teologi:

  • Mazhab Salaf: Seperti yang dianuti oleh Imam Ahmad bin Hanbal, menerima hadis ahad jika sahih untuk menetapkan sifat Allah, tetapi tanpa menyerupakan Allah dengan makhluk.
  • Mazhab Khalaf dan Muktazilah: Menolak hadis ahad dalam isu akidah, lebih cenderung kepada pendekatan akal dan takwilan sifat.
  • Ulama Kontemporari: Kebanyakan sarjana moden menekankan keperluan mengharmonikan antara pendekatan tekstual dan kontekstual untuk mengelakkan konflik dalam interpretasi sifat khabariyyah.

Rujukan

  1. Ibn Qayyim al-Jawziyyah. (1995). Mukhtasar as-Sawāʿiq al-Mursalah. Kaherah: Maktabah al-Ma’ārif.
  2. Muhammad Abu Zahrah. (1987). Uṣūl al-Fiqh. Kaherah: Dar al-Fikr al-ʿArabī.
  3. Al-Ghazali. (2000). Iljam al-Awwam ʿan ʿIlm al-Kalam. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
  4. Mohd Fauzi Hamat. (2003). “Kepentingan Ilmu Hadith dalam Akidah”. Tesis PhD, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
  5. Yusuf al-Qaradawi. (2006). Fiqh Akbar: Pengajian Aqidah. Kaherah: Dar al-Shuruq.

No comments:

Post a Comment

قَنْطوراءُ

قَنْطوراءُ: جاءَ في الحَديثِ:  ((فإذا كانَ في آخِرِ الزَّمانِ جاءَ بَنو قَنْطوراءَ عِراضَ الوُجوهِ، صِغارَ الأعْيُنِ، حتَّى يَنزِلوا على شَط...