Wednesday, December 4, 2024

Kaitan Penulisan Ilmiah Berkesan dengan Taksonomi Bloom

Taksonomi Bloom menyediakan kerangka kerja kognitif yang berkesan untuk memastikan penulisan ilmiah tidak hanya bersifat deskriptif tetapi juga mendalam dengan elemen analisis, sintesis, dan penilaian. Melalui kerangka ini, penulisan ilmiah dapat dihasilkan dengan penekanan kepada pelbagai peringkat pemikiran seperti berikut:


1. Tahap Pemahaman (Understanding)

Pada tahap ini, penulis perlu menunjukkan kefahaman tentang konsep, teori, atau persoalan kajian.

  • Hujah: Penulisan di peringkat ini menggariskan definisi, maksud, dan kaitan teori dengan isu kajian.
  • Contoh: Dalam tinjauan literatur, kefahaman konsep utama dari sumber seperti Constructivist Learning Theory oleh Piaget boleh dijelaskan dengan menggunakan rujukan kritikal.
  • Rujukan:
    Piaget, J. (1970). Theories of Cognitive Development. New York, USA: Basic Books.

2. Tahap Analisis (Analyzing)

Penulisan ilmiah pada tahap ini perlu memecahkan isu atau data kepada komponen kecil untuk memahami pola dan hubungan.

  • Hujah: Penulis harus mengemukakan soalan seperti "Mengapa isu ini berlaku?" atau "Bagaimana elemen ini saling berkaitan?".
  • Contoh: Analisis data kuantitatif daripada kajian eksperimen mengenai prestasi pelajar dalam penggunaan teknologi pendidikan.
  • Rujukan:
    John, B. (2018). Data Analysis in Educational Research. London, UK: SAGE Publications.

3. Tahap Penilaian (Evaluating)

Pada tahap ini, penulis perlu menilai kekuatan dan kelemahan dapatan berdasarkan teori atau data sedia ada.

  • Hujah: Penilaian memerlukan justifikasi sama ada kajian terdahulu relevan atau mempunyai limitasi.
  • Contoh: Mengkritik metodologi dalam kajian menggunakan pendekatan kualitatif tanpa triangulasi.
  • Rujukan:
    Creswell, J. W. (2017). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, USA: SAGE Publications.

4. Tahap Sintesis (Creating)

Pada tahap ini, penulis menggabungkan pelbagai idea untuk mencadangkan teori baharu atau implikasi praktikal.

  • Hujah: Penulisan ilmiah yang mendalam harus menawarkan cadangan untuk kajian masa depan atau dasar.
  • Contoh: Mencadangkan model pembelajaran berdasarkan dapatan kajian eksperimen.
  • Rujukan:
    Aziz, R. (2019). Kajian Impak Teknologi dalam Sosial Ekonomi. (Tesis Sarjana). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

5. Pengaplikasian Taksonomi Bloom dalam Penulisan Ilmiah

Taksonomi Bloom membantu memastikan semua aspek kognitif disentuh:

  • Pendahuluan: Pemahaman tentang isu.
  • Tinjauan Literatur: Analisis kajian terdahulu.
  • Metodologi: Aplikasi pengetahuan penyelidikan.
  • Perbincangan: Sintesis dapatan dengan teori.
  • Kesimpulan: Penilaian terhadap dapatan dan cadangan.

6. Sumber Rujukan Tambahan

  1. Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Boston, USA: Allyn & Bacon.
  2. Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218.
  3. Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University (4th ed.). Maidenhead, UK: McGraw-Hill.

Penulisan yang menggunakan Taksonomi Bloom sebagai panduan memastikan karya ilmiah memenuhi standard kognitif yang tinggi, mampu mempengaruhi pembaca, dan menyumbang kepada perkembangan ilmu pengetahuan secara signifikan.

No comments:

Post a Comment

قَنْطوراءُ

قَنْطوراءُ: جاءَ في الحَديثِ:  ((فإذا كانَ في آخِرِ الزَّمانِ جاءَ بَنو قَنْطوراءَ عِراضَ الوُجوهِ، صِغارَ الأعْيُنِ، حتَّى يَنزِلوا على شَط...